Räkna ut mängd/dag?
Hej hej!
Jag undrar hur man räknar ut hur mycket ens katt ska ha per dag när man BARFar?
Och vad för olika sorters kött kan man ge dem?

Hej,
Det kan vara bra att läsa runt lite på forumet innan du börjar BARFa. Finns en del matnyttig information kring foderbyte osv.
En del katter kan ha svårt med byte av föda.
Anyway, i teorin skall en vuxen katt ha mellan 1.5-2 % mat av sin kroppsvikt varje dag. Är det kattunge så är det 5 %.
En katt skall ha lever, hjärta, ben och kött (med fett på) i olika proportioner.
De olika proportionerna finns på forumet. Bara att söka. Finns färdiga recept, dokument att ladda ner i excel dokument.
Lycka till.
Om vi ska prata procentsatser skulle jag snarare säga 2-3% av kroppsvikten för en vuxen kastrat, 5.-7% för en fertil vuxen katt och fri tillgång för kattunge (vilket i praktiken är 7-10% här). Min Lord (3 årig kastrat) äter 3% av sin kroppsvikt och han är definitivt inte fet och skulle vara rejält hungrig om han bara fick 2%…medan halvårsgamla kattungen utan problem kan vräka i sig 300 gram BARF på en dag ibland (mer än 10% av hennes kroppsvikt).
Enig med Tessera. 2-5% av kroppsvikten är bra riktlinjer. Min kastrathona ligger på 2% av sin kroppsvikt och yngsta, fertila honan ligger på 5%.
Vill man kan räkna ut mer exakt vad de behöver och då finns det olika formler att använda sig av, men man behöver sällan vara så exakt.