Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 2293 ggr
VStromberg
2013-01-27 15:04

Varför Mjau/Bozita?

Som rubriken lyder.. Varför rekommenderar så många här inne Mjau och Bozita?

Är inte detta BARF-ifokus? ;)

T.ex innehållet på "Mjau bitar i gelé med abborre"

Kött och köttbiprodukter, fisk och fiskprodukter (abborre 4% i biten), mineraler.

Kött? Vilket kött? Biprodukter? Vilka biprodukter? Fisk? Vilken fisk? Osv osv.

Eller bozita, som tillsätter Jäst i fodret?

Skulle ni själv äta konserverat kött? :/

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
Elcyion
2013-01-27 16:14
#1

Anledningen till det är att om du inte har möjlighet att barfa en period, är de bra alternativ. Tex nu när min hankatt har fått 4 tänder borttagna och har en hörntand som spökar, får han mjau blötmat. Det av två anledningar. Det ena är att metacamen är lätt att gömma/blanda ut i maten, han behöver inte tugga samt (för lata mig) behöver jag inte göra extra specialkost.

Har jag en mer "oerfaren" (på mina katter) kattvakt, brukar jag köpa hem burkmat och säga att de ska ge den. Annars blir de väldigt oroliga för att göra fel, alt. blir jätteoroliga om min honkatt skulle komma in i någon "jag vägrar rått kött" period.

Eller om du kanske ska lämna in katterna på kattpensionat.

Eller du blir sjuk. Antingen något fysiskt så som lunginflammation alt. får en djup depression. Eller vad annat som helst.

Anledningen till att just de två brukar rekommenderas är för att de är spannmålsfria, och (som utbudet ser ut idag) det nästa bästa efter barf för katt.

Medarbetare på jack russel terrier

VStromberg
2013-01-27 16:19
#2

Varför inte köpa ett färskfoder? Ex. Vom og hundemat? Alternativt köttfärs? Det borde ju vara ännu enklarre att tugga för katten utan tänder..

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Elcyion
2013-01-27 16:21
#3

Därför att fläskfärs här kostar 80:-/kg och vom og hundmat inte är ett komplett foder för katter. Jag har heller ingen åtförsäljare som ligger närmare än 1 timmes resa med buss och jag har varken bil eller körkort.

Hade det funnits ett komplett färskfoder (med vettigt pris) till katt i lagom förpackning hade jag sett till att ha hemma några korvar/burkar/* sådant.

Medarbetare på jack russel terrier

VStromberg
2013-01-27 16:25
#4

Vom og hundemat nr 33/kylling fungerar som helfoder för katt. Jag tillsätter dock kycklinghjärtan i väntan på svar från dem vad för innanmäte fodret innehåller. Taurinet är ju dock inget som "blir bristande efter 4 portioner"

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Elcyion
2013-01-27 16:51
#5

Jag skulle inte ge det fodret rakt upp och ner. Jag kan inte någonstans på VoH´s hemsida hitta någon analys för fodret, och det är mer än taurinbehovet som skiljer katt och hund åt.

Medarbetare på jack russel terrier

VStromberg
2013-01-27 17:01
Annons:
Silvestris
2013-01-27 17:21
#7

Jag äter lätt konserverad fisk. Konserverad picnic-bok är väl rätt vanligt att folk käkar också.

MJAU/Bozita är bra alternativ om man inte kan/vill BARFa en period.

Dina frågot om vilket kött och vilka köttbiprodukter det handlar om får du lätt reda på genom att kontakta Doggy AB. Fodertillverkare är skyldiga att berätta vad maten innehåller. Just MJAU har jag för mig baseras på svenskt fläsk och kyckling. Tror njure är en av biprodukterna också.

Elcyion
2013-01-27 17:46
#8

#6 Analysen de har lagt längst ner i broschyren säger inte mig jättemycket. De generella skillnaderna för hund och katts näringsbehov är att katter behöver mer aminosyror samt att de har olika behov av mineraler och vitaminer. Mellan hund och katt skiljer det mer än det dubbla i behov på vissa vitaminer/mineraler. Vem av dem som behöver mest beror på vilken ämne det gäller.

http://www.peteducation.com/article.cfm?c=1+2244&aid=657 (katt)

http://www.peteducation.com/article.cfm?c=2+1659+1661&aid=662 (hund)

Medarbetare på jack russel terrier

Upp till toppen
Annons: