Annons:
Etikett03-katt
Läst 1901 ggr
sparrowcrazy
1/26/13, 10:47 PM

Bravo Burgare till Katt?

Hmm, gick till Göterborgs Hund och katt och köpte barffoder till min katt häromdan.

Tyckte det verkade praktiskt med burgarna så jag köpte dessa, plus en VOM liknande kyckling korv (Ej VOM de hade slut på den).

A ja i alla fall så fick jag hjälp med foderstat till missen. Han väger 7.3 kg. och ska gå ner i vikt.

Först ner till 7 kg. Så då räkande dom ut att han ska ha 200 g per dygn. Det blir en hel brugare på 150 g (som också innehåller skrov om jag förstod det rätt), per dag, plus en tredjedel av en oxhjärte burgare.

Prövade att ge det till katten idag. Men jösses vilka portioner det blir! Han får mat fyra gånger per dygn. Så en fjärdedel av burgaren per porttion plus en liten bit av oxhjärtat. Det blir så mycket! Han brukar få dubbelt så små porttioner när vi ger honom kyckling blandat med Mjau mjukfoder. Han orkade knappt äta upp portionen och då är han ändå en glupsk liten varelse i vanliga fall.

Har dom Verkligen räknat rätt? Vi ska ju sänka mängden mat när han har gått ner till 7 kg jämnt så han går ner till 6 kg. Men jag tvivlar lite på att han går ner i vikt med dessa enorma mängder.

Tacksam för lite hjälp..=? (Katten är innekatt, 11 år)

Annons:
Silvestris
1/26/13, 11:40 PM
#1

Med tanke på att mina fertila honor på 3 kg äter minst 150 g/dag låter 200 g för en katt på 7 kg inte alls överdrivet. Inte ens för att han ska gå ner i vikt. Men det är klart, det hänger ju en del på fetthalten också.

sparrowcrazy
1/27/13, 1:54 AM
#2

Oj.. hmm jo kanske det. Det verkar inte vara överdrivet fett. Inte som lammfärsen kan fick pröva en gång.

Men han orkar knappt äta upp det… och när han väl gör det ser han ganska övermätt ut. =?

Silvestris
1/27/13, 9:42 AM
#3

Hur många måltider får han?

sparrowcrazy
1/27/13, 10:55 AM
#4

Han får fyra måltider per dygn. Var 6:e timme.

Så det blir en fjärdedel av en burgare till varje måltid. Plus lite till från oxhjärtat.

Kan ju tillägga att han är kastrerad och innekatt. Då han är 10 år sover han gärna bort större delen dygnet. Så han gör ju inte av med jättemycket energi, jämfört med en treårig och fertil katt.=)

Silvestris
1/27/13, 12:34 PM
#5

Det låter ju lagom. Låt honom äta 200 g/dag om han orkar, äter han inte fullt så mycket är det ingen fara. Väg honom regelbundet och se vad som händer med vikten och justera fodergivan därefter.

Upp till toppen
Annons: