Annons:
Etikett12-fodra-sjuka-eller-gamla-djur
Läst 3331 ggr
Elcyion
1/22/13, 2:51 PM

Hemma igen med FORL katten

Som jag har skrivit flera gånger innan har båda mina katter FORL. Hankatten har (efter idag) vara två tuggtänder kvar och 3 hufftänder (varav den ena måste ut). Så i fortsättningen tänkte jag mala hans mat alt. skära den i små små bitar.

Spelar det någon roll för näringsupptag och sådant om han mer eller mindre sväljer matbitarna hela? Smidigare för mig om jag inte måste mala allt.

Just nu får han burkmat, eftersom han har ont i munnen och ska äta metacam (lätt att blanda ner i burkmaten). När metacam-kuren är över går han tillbaka på barf.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
wesdi
1/22/13, 3:14 PM
#1

Uff då..  men kan de inte använda sina tänder ordentligt så tycker jag malt kött och/eller mindre köttbitar går lika bra.   Katter gör väl annars som hundar, krossar/sliter kött mm till lämpliga sväljstorlekar och sedan får mage/tarm ta hand om resten.

Möjligen att mindre köttbitar skulle kunna orsaka risk för att svälja för stor bit och fastna i hals….. jag vet inte. Beror nog på hur glupsk katten är. Du får kanske hålla lite koll?

Mala kan du ju göra själv, grovmala hela kycklingar så får du med ben också… eller mala annat kött du hittar till bra pris.

Det som missas med malt kött/små köttbitar är väl just själva *arbetet* med att få använda tänderna ordentligt. Men har man inte så många användbara tänder så…. gör det nog inget.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Elcyion
1/22/13, 4:03 PM
#2

Jag är sjukpensionär och kan behöva någon månad på mig att få ihop tillräckligt mycket pengar. I väntan på att jag skulle få ihop tillräckligt mycket pengar fick han små köttbitar som han åt med god aptit. Melvin är glupsk på det sättet att han snabbt kastar sig över maten, men han verkar äta i hyfsat bra takt så länge han inte tror att jag ska sno hans mat. Då kastar han i sig så fort som möjligt.

Han är en tjuv av stora mått, och därför har jag varit tvungen att ta det kött han har fått tag på. Tex min middag… Skrikandes Därför läggs all mat som ska tinas i antingen kylsåpet, ugnen eller micron.

Medarbetare på jack russel terrier

Silvestris
1/22/13, 5:51 PM
#3

Mina katter tenderar att kräkas upp för stora bitar mat om de lyckas glufsa i sig dem så jag skulle nog satsa på att skära upp lite mindre köttbitar och mala en del.

Jag tror inte att näringsupptaget påverkas nämnvärt dock. Annat än för ben då, där för stora bitar kan innebära att benbitarna inte hinner sönderdelas i magsäcken utan åker ut hela i tarmen.

Elcyion
1/22/13, 5:55 PM
#4

All kyckling mals redan då båda mina katter har forl och hunden säger att han inte kan tugga… Tänkte mest på rent kött. Än så länge har han aldrig spytt upp maten. Men då vet jag att fint klippt kött går lika bra som malt Glad

Medarbetare på jack russel terrier

Anterrabae
1/22/13, 10:46 PM
#5

Jag maler maten till djuren nu efter FORL-operationen. När jag märker att katten inte har ont längre får de börja tugga igen. Hunden och den andra katten får hänga med i latmanslivet lite till. :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Elcyion
1/23/13, 8:59 AM
#6

Jag tror inte min katt klarar av att tugga längre då han efter sista operatioen (som kommer så fort jag har råd) endast kommer att ha kvar två huggtänder (nederkäken) samt två tuggtänder.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Anterrabae
1/23/13, 11:29 AM
#7

Då låter det som att malen/ finhackad mat är ett bra alternativ. :) tror inte katten kommer må dåligt av det! Frågade veterinären om det där med tandlösheten, hur mår de då? Osv. Hon sa att de kommer få ett fullgott liv med mjukmat, även som dominant hankatt ute i området :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Internettan
1/24/13, 4:58 PM
#8

Ni som har katter med FORL - har de ätit vanlig "industrimat" tidigare? Eller har de alltid ätit BARF?

Funderar över om kosten har del i orsaken till sjukdomen. Med tanke på dagens industrimat med både socker och spannmål så kanske det inte är så konstigt om katter blir sjuka även i munnen? Men om även BARFade katter får FORL så faller ju idén.

Vad säger ni?

"Every point of view is a view from a point."

Elcyion
1/24/13, 5:31 PM
#9

Enligt tandläkaren som har behandlar Melvin innan, är den senaste teorin att "det ämnet" (kommer inte ihåg vad han kallade det) som bryter ner mjölktänderna inte slutar produceras och då ger sig på de vanliga tänderna.

Melvin är född ca. 2003 och är då ca. 9 år nu. Melvin har tidigare varit förvildad. Svårt att säga om han har haft en hem tidigare eller inte. Jag tog hand om honom när han var ca. 5 år, och han hade redan FORL då. Han fick torrfoder i ca. 1-2 år medan jag läste på om barf. Hade inte riktigt möjlighet att ge vad som helst då jag bodde ihop med min syster och bara 2 av 4 katter var mina. När jag flyttade till egen lägenhet (igen) och hade kommit i ordning hyfsat började jag ge blötmat/barfa. Sedan dess (ca. 4 år) har de fått barf.

Medarbetare på jack russel terrier

Silvestris
1/24/13, 8:19 PM
#10

#8

FORL förekommer hos vilda kattdjur också (allt ifrån förvildade tamkatter till lejon och pumor) så det är antagligen inte kosten som ligger bakom.

Hos tamkatter har man funnit en svag koppling till höga halter D-vitamin, men det förefaller mer troligt att det handlar om någon genetisk defekt som gör att även de permanenta tänderna bryts ned.

Elcyion
1/24/13, 8:27 PM
#11

Som jag förstod det som på Hedvig Armren (?) var det inte särskilt vanligt hos vilda kattdjur så som lejon och liknande som levde i det vilda. Där skulle det tydligen handla mer åt tandtrauma hållet för att utväckla FORL.

Medarbetare på jack russel terrier

Silvestris
1/24/13, 9:04 PM
#12

#11

Jag har inte koll på förekomsten (och av förklarliga skäl kan det vara svårt att veta när det gäller vilda djur) men det förekommer hos ett flertal vilda kattdjur.

Elcyion
1/24/13, 10:08 PM
#13

Det var inte menat som kritik. Mer som en "sanning" som någon kanske kunde mer om.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Anterrabae
1/24/13, 11:33 PM
#14

Jag har också förstått att det förekommer både hos tamkatter och vilda, men att det är vanligare hos tamkatter pga avel. Svårast drabbad som ras är visst perser, som ju är en väldans "sönder"avlad ras.. Det verkar med andra ord hänga ihop med gener.. Skulle kunna tänka mig att i populationer av stora el vilda katter där risk för inavel finns eller är ett faktum kan nog FORL förekomma i större utsträckning också.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Elcyion
1/24/13, 11:37 PM
#15

Enligt tandläkaren jag pratade med häromdagen är visst både norsk skogkatt och main coon ganska drabbade också.

Ang. vilda katter. Det kan inte bero på naturens gång att det är vanligare med FORL hos tamkatter? En katt med ont i tänderna har svårt att döda/äta och därför överlever fler av de friska?

Medarbetare på jack russel terrier

Anterrabae
1/24/13, 11:44 PM
#16

Hehe, helt klart en mycket logisk tanke ;) tänkte inte så långt.. Både Main Coon och Norsk Skogskatt är båda väldigt avlade raser de med.. Så där stämmer tesen.. Koppling till lång päls? ;) (med glimten i ögat)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Internettan
1/25/13, 5:47 AM
#17

Jag frågade på en annan sajt om just kosten (med bl a spannmål) och FORL. Och svaret blev att man inte visste vad sjukdomen beror på och att även vilda djur drabbas.

Det kanske är generna men kanske kosten ändå gör det sämre?

Hur som helst sa veterinären också att man inte ska stirra sig blind på spannmålet utan se till proteinet i katternas mat. Och att spannmål gynnar katternas tarmhälsa så därför behöver de det.

!!!

Hur kan en veterinär säga att en ren köttätare (nästan) ska äta spannmål för tarmhälsan? Undrar hur lejon klarar sig utan detta? Jag känner verkligen inget förtroende för vare sig läkare eller veterinärer när det gäller kost och hälsa. Och därför visste jag inte om jag skulle ta hennes svar angående FORL på allvar heller.

"Every point of view is a view from a point."

Elcyion
1/25/13, 9:11 AM
#18

Enligt Torbjörn Lundström (bl.a tandläkare på Kolmården) var hans personliga uppfattning (som det inte finns några vetenskapliga belägg för) att en så rovdjursanpassad kost som möjligt kunde sakta ner/stoppa upp förloppet på FORL hos vissa individer. Så kosten kan säkert ha viss del av det, men det verkar inte vara grundorsaken (med tanke på att de inte hittar någon direkt koppling i forskningen).

Medarbetare på jack russel terrier

Anterrabae
1/25/13, 11:12 AM
#19

Kosten påverkar ju förloppet så till vida att med massa kolhydrater så blir det mycket mer plack och tandsten, som förvärrar och ökar risken för karies och parodontit.. Det påverkar säkerligen en FORLprocess oxå.. *spånar*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
1/25/13, 11:12 AM
#20

Kosten påverkar ju förloppet så till vida att med massa kolhydrater så blir det mycket mer plack och tandsten, som förvärrar och ökar risken för karies och parodontit.. Det påverkar säkerligen en FORLprocess oxå.. *spånar*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Internettan
1/27/13, 7:59 AM
#21

Det känns som att det stämmer. Bra att vi lärt oss om BARF.

"Every point of view is a view from a point."

Upp till toppen
Annons: