Stärkelse gjorde vargen till hund
Hundar är allätare som kan bryta ned stärkelse. Vargar däremot lever bara på kött. Svenska forskare har spårat den största skillnaden mellan hundars och vargars dna.
Hunden är människans äldsta husdjur och har levt i vårt följe i minst tolv tusen år. Forskare har länge tvistat om hur detta samarbete började. Var det människor som hittade särskilt gulliga vargungar och tämjde dem för att använda till vakthundar, dragdjur, jakthundar och mat? Eller var det snarare hunden som valde oss?
Nya rön pekar åt det senare alternativet. I dagens nummer av tidskriften Nature redovisar Kerstin Lindblad-Toh och hennes Medarbetare den hittills grundligaste jämförelsen av hundars och vargars dna.
– Det kan vara så att de första hundarna var vilda vargar som valde att komma och äta hos oss. När vi människor blev jordbrukare började vi lämna efter oss stora skräphögar där hundarna kunde få sig ett skrovmål. Den förklaringen stämmer bra i tiden också, säger Kerstin Lindblad-Toh.
Hon och hennes Medarbetare har använt ny genteknik för att jämföra den fullständiga arvsmassan från sextio hundar av olika raser och från tolv vargar från olika delar av världen. Ett trettiotal delar av dna-sekvensen visade sig skilja markant. Ungefär hälften av dem innehåller gener som främst är aktiva i hjärnan.
– Det är ju inte så konstigt. Hundar måste ju vara mindre rädda och aggressiva och kunna läsa av människor bättre.
Mera oväntat var mycket tydliga skillnader i gener som bryter ner matens stärkelse.
När människor och andra allätare bryter ner stärkelse sker det i tre olika steg. Det visar sig att hundar, men inte vargar, har väl fungerande gener för alla tre stegen.
– Det finns ju en debatt bland hundägare om hur hundfoder ska vara sammansatt. En del menar att hundar bara ska äta kött eftersom de är släkt med vargen. Men så behöver det alltså inte vara. De är allätare precis som vi människor, säger Kerstin Lindblad-Toh.
För ett par år sedan visade amerikanska forskare att jägar-samlarfolk och boskapsskötande folkgrupper med en diet fattig på stärkelse har färre exemplar av en gen som bryter ned stärkelse. Bondefolk och jägar-samlarfolk som har mycket stärkelse i kosten har många fler exemplar av denna gen.
Kerstin Lindblad-Toh vill nu gå vidare och se hur de olika generna för att bryta ned stärkelse varierar hos sjuka människor, till exempel med diabetes.
– Vår historiska utveckling är också intressant. Jag tror absolut att de här generna förändrades när vi gick från att vara jägare till att vara jordbrukare.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/starkelse-gjorde-vargen-till-hund
Medarbetare på jack russel terrier

Vad tror ni?

Skillnaden är att hunden utvecklades från en Carniovore, medans vi utvecklades till en mer Carniovorisk diet från fruktätande apor!
Att de lyckas smälta komplexa kolhydrater innebär att de äter stärkelse.. knappast något vargar lyckas komma över i någon utsträckning.
Varken säd eller rötter ingår vad jag vet i vargars naturliga diet i vilt tillstånd?
Sen så vet vi ju inte hur väl de lyckas reglera sitt blodsocker?
Vi som kommer från fruktätande apor har ju svårt med detta och får diabetes.
Björnar däremot äter ansenliga mängder blåbär på hösten som de omvandlar via denovo lipogenes till fett.. som de sen lever av i idet.
Vi klarar ju inte detta.. fasten vi kommer från fruktätare,, vi har en dålig Denovo lipogenes.. troligen har hundar det oxå!
Ser man till katter så är de och har alltid varit carniovorer, antagligen för att de i mäniskans tjänst levt som skadedjursbekämpare.. och de har en urusel förmåga att hantera blodsocker, de gör det i princip själva från aminosyror, via glukoneogenes.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jag tyckte också att det kändes helt fel, men jag kan inte direkt helt avskriva något som jag inte har någon direkt insikt i. Om jag förstod det rätt, är det här en intervju med forskaren bakom påståendet. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/144886?programid=412

Mnja.. nog tror jag de har rätt.. hundar är oportunister.. inte blandkostare som vi utveklats till, de tål mer kolhydrater än varg antar jag?
Frågan är hur mycket?
Framförallt har de då lyckats utveckla mer Amylase.. som är till för att bryta ner komplex stärkelse.
Katter tar ju upp kolhydrater oxå men har svårare att hantera sitt blodsocker.
Grejen är väl den att det går 4 generationer hund på en mänska, så deras evolution går altså 4 gånger så fort som våran.. de som inte tålde kolhydraterna dog och fick ingen avkomma.
Hundar är ju inga vargar, lika lite som vi är chimpanser.
Sen så har jag läst någonstans att varg o räv äter andra djurs halvsmäla avföring.. ja även hundar gör så till mattes förtvivlan!
Men då är det ju redan spjälkat till stora delar och kräver inget amylase.
Det intresanta är väl en jämförelse med oss. om vi fortfarande kroppsarbetade så hade vi nog hanterat kolhydraterna bättre, men nu sitter vi på en kontorsstol hela dagen.
Och om hundarna levde på en gård i utmarkerna och skyddade får och andra kreatur från räv och varg så hade de nog oxå klarat sitt blodsocker bättre.
Såå.. summa sumarum.. varken vi eller dagens moderna hundar behöver de eller klarar av större mängder blodsocker.. då vi inte gör av med det och vi har begränsade möjligheter att lagra det.. till skillnad från björn.. tex!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Att hunden har anpassats efter bl.a. våran kost tror jag få säger emot. Däremot blir det lite för stora steg i trappan när man då säger att hunden är en allätare och så tänker folk människa och gris. Man måste ju tänka på det som en skala från strikta herbivorer till strikta köttätare med allätare dör emellan. Katten är mer köttätare än hunden som är mer köttätare än grisen som är mer köttätare än kaninen osv. Forskningen säger ju heller ingenting om vad som är bäst för hunden. Att de kan hantera stärkelse är ingen nyhet.

Lite mer läsning:
http://www.nature.com/news/dog-s-dinner-was-key-to-domestication-1.12280
http://sethsjoblom.com/2013/01/24/varg-blev-hund-av-matrester-med-kolhydrater/
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.