Annons:
Etikett03-katt
Läst 1814 ggr
camilla69
1/23/13, 7:16 AM

Konstaterad diabetes

Fick igår kväll det tråkiga beskedet att vår gammelkatt (14-15 år) har diabetes.

Enligt veterinären så fanns alternativet 2 sprutor om dagen, regelbundna kontroller eller avlivning.

Vår livssituation försvårar detta betydligt och min fråga är finns det INGET annat att göra eller prova. Måste man ta besutet nu eller kan man prova kostombyte någon vecka ?

Hur lider en katt med diabetes ??? Alltså…vari ligge lidandet ?

Tacksam för svar.

Annons:
Elcyion
1/23/13, 9:01 AM
#1

barf kan vara ett sätt att kontrollera diabetesen. Jag vet flera katter (från andra forum) som blivit helt symptomfria på en korrekt inställd barf. Men du behöver täta kontroller i början tills du har hittat det som passar just din katt.

Mer än så kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Jag har inget djur med diabetes och har därför inte satt mig in i den typen av kost.

Medarbetare på jack russel terrier

Silvestris
1/23/13, 12:17 PM
#2

Ni måste hålla koll på blodsockret och kunna ge insulin om det behövs. Både för högt och för lågt blodsocker kan vara väldigt allvarligt så det är viktigt att ta tag i det på en gång.

Om ni för över katten på kolhydratfri mat (tex. MJAUs blötmat) så fort som möjligt är chansen god att ni inte kommer behöva ge katten insulin någon längre period alls. Många katter blir helt symptomfria och håller normalt blodsocker på kolhydratfri mat.

Kolla mer info på www.yourdiabeticcat.com

camilla69
1/23/13, 7:04 PM
#3

Vi har nu bestämmt att börja med sprutor. Sköldkörteln fungerar normalt och det gav mig lite mer hopp.

Jag tycker dock att det är lite konstigt att de bara vill kolla blodsockret en gång i veckan ? Hur säker kan man vara att det är det sanna värdet när man sedan ska ställa in dosen ?

Borde man inte testa oftare ? Blodsockret är ju inte konstant ?

Silvestris
1/23/13, 9:17 PM
#4

Ni ska köpa en egen mätare och kolla sockret hemma i samband med måltider. Läs Dr. Hodgkins protokoll på hemsidan jag tipsade om (hon har forskat på diabetes hos katt). Annars kan du vända dig till SLU i Uppsala där de bedriver forskning på kattdiabetes. Att bara kolla en gång i veckan hos veterinären är passé.

Upp till toppen
Annons: