Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 1653 ggr
Robmel
2013-01-21 21:22

Ett alternativ för fiskolja?

Hej,

Sprang på denna länk - http://simrisalg.se/produkter/konsumentprodukter/ och då Omega 3 från mikroalger.

Kanske detta kan vara ett alternativ för oss alla som ger oss själva, och katterna Omega 3?

Någon som har några invändningar?

Annons:
Elcyion
2013-01-21 23:12
#1

Frågan är väl mest hur förhållandet DHA/EPA ligger i förhållande till varandra samt hur upptaget ser ut från vegetabilier för våra köttätare.

Medarbetare på jack russel terrier

Robmel
2013-01-21 23:27
#2

Enligt företaget så skall det vara "samma" omega 3 som fiskarna får i sig. Frågar är ju om det är vegetabiliskt, och om det omvandlas i fiskarna på något sätt. Rent tekniskt så ser det i mina ögon  ut som samma sak. Dock är jag relativt okunnig på biologi.

Intressant om någon annan har lite input (var är du silvestris?) ;)

Förhållandet DHA/EPA har jag inte koll på, än.

Silvestris
2013-01-22 12:23
#3

Svårt att säga någonting eftersom företaget inte har lagt ut någon detaljerad beskrivning av produkten.

DHA och EPA är samma molekyler oavsett från vilken källa de kommer så visst kan de vara lika bra som om de kommer från fiskolja, frågan är väl bara kvoterna då.

En annan fråga är om algerna innehåller DPA, en annan EFA som förekommer i fiskolja men mer rikligt i sälolja. Om inte kan inte algprodukten ersätta fiskolja fullt ut.

Upp till toppen
Annons: