Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1779 ggr
sasha_setter
1/18/13, 10:29 PM

Varför BARF?

Jag undrar helt enkelt vilka för- och nackdelar det finns med BARF och även var det går ut på?

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Annons:
NatasjaHemby
1/19/13, 9:17 AM
#1

Här kan du läsa en bra sammanställning av fördelarna med BARF. Jag märkte stora förändringar på mina katter redan under de två första veckorna efter foderbytet!

http://www.barfmycat.com/fordelarmedbarf.html

Fler fördelarsom jag upptäckt är att det är billigare än torrfoder och att katterna inte längre är uttorkade, vilket dels gör att urinen är helt luktfri och dels minskar risken för problem med urinvägarna, som urinsten, njurproblem och urinvägsinkeftioner.

Nackdelar kan väl vara att det tar mycket plats i frysen (om man vill köpa mycket på en gång, vilket blir billigast), att det kan vara lite kladdigt och att det kan vara lite klurigt i början innan katterna vant sig och man själv lärt sig ordentligt. Men det tycker jag är väldigt små nackdelar i förhållande till fördelarna Glad

SE*Simbelmynes

sasha_setter
1/20/13, 2:49 PM
#2

Det var en riktigt bra sida! Tack!

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

sasha_setter
1/20/13, 2:49 PM
#3

Är det någon skillnad på att BARFa hund och katt?

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

NatasjaHemby
1/20/13, 4:26 PM
#4

Ja, det finns vissa skillnader. Nu har jag inte superkoll på hundars näringsbehov, men jag har uppfattat det som att katter är lite mer avancerade och känsliga för felutfodringar än hundar. Katter behöver t.ex. taurin (som främst finns i hjärta) medan hundar kan producera det själva.

SE*Simbelmynes

Elcyion
1/20/13, 7:02 PM
#5

Jag tycker personligen att det är lättare att barfa katter. Det finns mer exakta utfodringstabeller än på hundsidan. Hund upplever jag vara mycket mer individbaserat. Då barfar jag både hund och katt. Sedan har hundar lite annorlunda näringsbehov jämfört med katt. Bl.a taurin som #4 skrev om. Sedan har jag för mig att hundar även behöver mer retinol (lever) men det är jag inte 100% på.

Medarbetare på jack russel terrier

sasha_setter
1/20/13, 7:53 PM
#6

Ok, tack!

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Annons:
Upp till toppen
Annons: