Annons:
Etikett02-hund
Läst 2610 ggr
fridaas
1/20/13, 9:44 AM

Hur mycket inälvor till hund?

Hej! Jag står i startgropen om att börja Barfa vår hund, vilket jag har gjort ett tag men blev extra motiverad nu när de har höjt priset på Färskfodet, igen, plus att hon börjat matstrejka till och från. Så igår när sambon var ute i skogen och jagade vildsvin fick han order om att plocka med sig lever och njurar. Men jag undrar hur mycket lever och njure en vuxen hund på 28kg ska ha? Vi kommer inte ge henne något av vildsvinet fören vi har fått svar på trikinproverna. Och har ni andra förslag på andra inälvor man kan ge och från vilket djur? Dock inga tips om kyckling eller andra fåglar då hon är allergisk. Tack på förhand!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
NatasjaHemby
1/20/13, 9:55 AM
#1

Ungnötslever brukar alltid finnas i matbutiker med välsorterad köttavdelning, har man tur så går det även att hitta grishjärta och grisnjure. Tyvärr verkar det vara lättast (och billigast) att hitta inälvor från just kyckling, men har din butik inte allt du söker så kan du kanske be dem ta in? Annars bör det gå bra att ge alla inälvor utom sköldkörteln från alla djur som din sambo jagar.

Ang. hur mycket man ska ge så vågar jag inte svara eftersom jag bara är insatt i kattutfodring.

SE*Simbelmynes

Elcyion
1/20/13, 7:08 PM
#2

Njurar räkans som muskelkött. På lever är riktvärdet 7-10%. Jag skulle gå efter siffrorna på grislever när jag doserar vildsvinets lever. Livsmedelsdatabasen innehåller tyvärr inte vildsvin. Gris borde vara det som ligger närmast.

Förutom gris och nöt kan du även använda lamm. Citygross brukar vara ett bra ställe för de här sakerna om du har någon i närheten.

Medarbetare på jack russel terrier

Upp till toppen
Annons: