Annons:
Etikett18-kommersiellt-foder
Läst 5598 ggr
[rodeo]
12/5/12, 2:47 PM

[H] Torrfoderfrågor

Hej, jag kan för tillfället inte BARFa, dels pga förvaring men även för att jag känner att jag inte har tillräckligt med kunskap. Jag har börjat läsa mycket om hundfoder men det är ju minst sagt en djungel och jag känner inte att jag förstår någonting.

Just nu ger jag Orijen Adult, men funderar på att ge Acana Chicken and Burbank potatoes istället för att många säger att det är "samma" foder fast med olika priser. Är det så? Är innehållet relativt lika eller är Orijen värd de extra pengarna? Är de BRA foder?

Sett att en del skriver att de aldrig skulle ge Orijen för att det har så hög proteinhalt (38%) och att det kan ge leverskador. Sant?

Vilket är det bästa torrfodret på marknaden idag? Motivera gärna varför, för jag förstår mig inte på dessa innehållsförteckningar och jag vet inte hur mycket en hund behöver av allt etc.

Känner att jag behöver all hjälp jag kan få, ni verkar vara så kunniga. :)

Annons:
silverorm
12/6/12, 2:11 AM
#1

Jag kan bara tala för mig o mina hundar, här äts det "Taste of the wild". Spannmålsfritt och bra köttinnehåll, gott säger hundarna. Glad Prisvärt med. Blandar i lite rå kyckling mm oxå.

BARFmycat
12/6/12, 12:01 PM
#2

Vid val av torrfoder så är det viktigt att man vet vilka ingredienser man vill ha hög halt av och vilka man vill ha låg elle ringen halt av, och så ör det ytterst fördelaktigt om man kan räkna ut torrsubstans, annars kan man aldrig rättvist jämföra analysen på två foder med olika vätskeinnehåll.

Stärkelse/ kolhydrater är det man i största möjliga mån vill ha en så låg halt som möjligt av, och spannmål skall helt undvikas.

Protein påverkar inte levern, däremot kan protein påverka njurar om de har nedsatt funktion. Men för djur som har friska njurar eller till och med njurar nedsatta med 25% (alltså med 75% kapacitet) behöver man inte proteinreducera någon kost. I ett naturligt födointag ligger proteinhalt på ca 50% i torrsubstans.

I övrigt kan jag tyvärr inte uttala mig mer om hundfoder.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Rose1
12/8/12, 4:05 PM
#3

Jag har Standart Hjort som träningsgodis.
Lagom nivåer av allt. Och utan fytinsyra, gluten, linfrö, örter mm.

Om inte hunden presterar hårt, så kan den få för mycket protein.
Ser ingen anledning att ge ett foder med 30% protein eller mer till en normalaktiv hund.
När reningsorganen ska ta hand om överskottsprotein kan det lätt ge klåda.

Elcyion
12/8/12, 7:29 PM
#4

Men om det du säger är sant, då borde väl alla hundar få klåda av barf som är otroligt högt i protein?

Medarbetare på jack russel terrier

wesdi
12/8/12, 8:43 PM
#5

Nu ger jag inte torrfoder men två torrfodermärken som jag tycker är ok är Healthy Paws och Standardt.

Varför? De är mer *rena*, innehåller inte hydrolysater, vete, korn, majs, ärtor m.m.
Googla på resp. märke och läs resp. innehållsförteckning.

Finns även ett annat foder men som är bra mycket dyrare, Ziwi Peak.

BARF ligger inte otroligt högt i protein då det är helt naturliga råvaror (rått kött m.m.) som ges. 26 % är nog vad man mest kommer upp i oavsett hur många kilo kött man ger en hund.

Med torrfoder kan man däremot fippla till och få upp proteinkoncentrationen rejält… vad det nu ska vara bra för

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Rose1
12/8/12, 10:46 PM
#6

#4
Det beror kanske på att dessa hundar är mer aktiva? ;-)
Men tyvärr är det inte alltid så. Många av mina kunder har BARF-hundar som inte mår så bra.
Men det brukar vara lätt att lösa med att minska proteiintaget till ca 2 g protein/kg kroppsvikt.

Annons:
Elcyion
12/9/12, 11:01 AM
#7

#5 Har du någon vetenskaplig studie på det? Jag har fortfarande exremt svårt att köpa att köttätare kan äta för mycket protein.

Däremot har jag inga problem att köpa att hundar får problem med högproteinfoderna eftersom det extra höga proteininnehållet inte komma från animaliska produkter. Där kommer proteinet ofta från olika typer av gluten.

Medarbetare på jack russel terrier

Elcyion
12/9/12, 11:09 AM
#8

#6 Det är ungefär hälften av vad min hund får, och kan inte direkt kalla honom högpresterande. Däremot behävs det vitaminer/mineraler för att kunna ta hand om proteinet, och finns det för lite av det…

Jag har en kompis vars ena hund efter hand blev allergisk mot alla animaliska protein. Då hade hon gjort som veterinären sa och uteslutit de protein hunden var allergisk mot. Vilket i princip aldrig blir bra i längden.

Sedan hörde hon talas om att Standardt hade en annan filosofi och de menade på att foderallergi beror på mineral/vitamin brist. Hon testade att behandla sin allergiska hund i 1-2 år enligt deras schema. Sen var allergin botade.

Hunden i fråga var så allergisk att fick den i sig 2-3 bitar kattgiodis med laxsmak fick den utslag i huvudet och ner i öronen. Efter behandlingen med diverse vitamin/mineraltillskott kunde hunden utan problem äta rå lax.

Personligen tycker jag resultatet pratar för sig själv. Veterinärer borde aldrig ge råd i foderfrågor, då de inte kan tillräckligt mycket. Det finns tom veterinärer som påstår att grisar är vegetarianer…

Medarbetare på jack russel terrier

Rose1
12/9/12, 4:03 PM
#9

Ja, det är verkligen tråkigt att veterinärer alltid gissar på allergi så fort de inte kan lösa ett problem.

Hunden blev inte av med allergin. Den var aldrig allergisk.
Ofta är det näringsbrister och obalanser som ger de problem som misstänkts vara allergi. Men få har tålamod att genomföra den långa behandligen. Vill ha resultat på en gång. Och då veterinärer sällan känner till detta, så får få möjlighet att prova.

Om någon får problem med klåda på sin BARF-utfodrade hund, så bör man börja med att minska proteinintaget och tillsätta ris (helst parboiled) för att låta reningsorganen vila.

Men jag vet också många som klarar mycket höga proteinintag utan problem.

Elcyion
12/9/12, 4:16 PM
#10

Hunden blev aldrig av med allergin. Den var aldrig allergisk. Hur menar du?

Allergiutredning mot mat genomförs ofta genom att ge dem något de har minimal risk att vara allergisk mot och sedan utöka med en proteinkälla i taget för att se när hunden reagerar. Jag antar att det är samma sätt som görs för att utreda tex majs eller vete.

Om nu en hund klart och tydligt får allergiska reaktioner på ett visst protein, är det ju något som orsakar reaktionerna.

Om vi ponerar att en hund (individ) enbart skulle klara 2g protein/kg kroppsvikt, skulle då inte det kunna "rättas till" genom att rätta till vitamin/mineralbalanser i kroppen och rusta den för att ta hand om proteinet?

Medarbetare på jack russel terrier

Rose1
12/10/12, 9:06 AM
#11

Det är klart att jag inte kan garantera att just denna hund inte var allergisk. Men det är det vanligaste.
OM det är riktig allergi, så går det sällan över så lätt.

Det vanliga är att några näringsämnen är svårare för en hund att hantera så länge den inte mår bra. Ofta kommer dessa problem efter en längre tids brist.
Hundar är dock så duktiga på att omfördela näringen i kroppen och kan klara sig länge på en obalanserad kost utan att man märker problem.
Därför måste de först stärkas upp innan man börjar vänja in det som den tidigare inte kunnat hantera.
Hade själv två hundar, som enligt veterinär, blev "allergiska" samtidigt mot kyckling och nöt. (De åt Hill's.)
Började då laga eget åt dom. Efter en tid råkade de få i sig både kyckling och nöt vid olika tillfällen, så då började jag introducera det igen.
Ingen reaktion.
Detta var då Hill's gjorde om receptet och bytte ut stor del kött mot majs. Reaktionen kom efter 1,5-2 år. Jag tror det var fodret som orsakade denna tillfälliga reaktion.

Förmågan att omsätta protein tror jag inte man kan vänja in.
Det handlar ju fortfarande om att hunden måsta använda proteinet till något för att det inte ska bli en massa överskott som ska renas på vägen ut.
Så min teori är att om den ska må bra av mer protein krävs alltså hårdare arbete. OM den nu inte klarar mer än 2%. Men även det är ju som sagt olika.

Men man kan ju maila Standardt och fråga. De har säkert något klokt att säga även om detta.

BARFmycat
12/10/12, 1:25 PM
#12

Försök ange om ni pratar om torrsubstans eller as fed när ni anger procent, annars kommer förvirringen bli total

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
12/10/12, 11:23 PM
#13

#11 Av de hundar som inte klarar av mer än 2g protein/kg kroppsvikt. Vad gick de på för foder innan, vad hade fodret för proteinhalt och hur mådde de hundarna på det?

Jag förutsätter att du skrev i torrsubstans?

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
nathlund
12/13/12, 12:51 PM
#14

ja det är i princip samma ingredienser i acana och orijen men orijen innehåller mer kött, ca 20%. sen finns det taste of the wild, ziwi peak och applaws som torrfoder. ziwi peak och applaws har jag dock bara testat burkar från. hon har mått bra på det + kött men hon äter helst inte torrfoder alls..

finns frystorkat foder från k9 natural som man ska tillsätta vatten, finns i 4kg påsar och kostar typ 1500:-, blir väl ca 16kg i svällt förmat,

Elcyion
12/13/12, 3:41 PM
#15

Tittat på färskfoder som alternativ? På en hel del ställen behöver man inte köpa en hel låda om man köper något de säljer mycket av. Vom og hundemat är tex helt spannmålsfritt. Nordic är (sist jag kollade) det färskfoder som innehåller minst spannmål av de som använder det.

Medarbetare på jack russel terrier

Snodde
1/19/13, 8:35 PM
#16

Mina hundar får Kingsmoor Pure. Det innehåller heller inget spannmål.

Kostar ca 600 kr för 12 kg

www.kingsmoor.se

Elcyion
1/19/13, 10:24 PM
#17

#16 Det beror på vilken variant du använder. De som heter pure är spannmålsfria, men rotfrukter ligga relativt högt upp i listan. De som inte heter pure innehåller majs och ofta ris.

Medarbetare på jack russel terrier

Silvestris
1/19/13, 10:56 PM
#18

#5

Om man inte ger vansinnigt mycket grönsaker till sin hund blir proteinhalten, i torrsubstans, mycket hög.

Mina katter utfodras enligt prey-modellen dvs. de får inga vegetabilier alls i sin mat (de äter lite kattgräs och örter när de vill men det är mycket lite). De äter ungefär 10% ben, 10% inälvor (inkl. lever) och 80% kött. Det ger en proteinhaöt om 50-60% i torrsubstans och jag vet att många hundar utfodras enligt samma modell och mår alldeles utmärkt.

Du ska ge bra mycket grönsaker för att en BARFad hund ska komma ner i samma proteinhalt som gemene torrfoder.

#9

Allergi är namnet på specifika fysiologisk reaktioner. Du kan liksom inte bestämma dig för att omdefiniera det. Sedan kan allergier i sig bero på någonting annat tex. uppstå sekundärt till följd av sjukdom i mag-tarmkanalen eller liknande. Det är möjligt att specifika näringsbrister kan ligga bakom också (har dock inte sett några vetenskapliga belägg för det).

Därför är det möjligt att komma till rätta med vissa allergier. Det betyder dock inte att man aldrig har varit allergisk.

Det är lite som att säga att min son aldrig har haft nässeutslag eftersom de orsakades av feber. "Nej, han hade aldrig nässelutslag. Han hade feber."

Upp till toppen
Annons: