Annons:
Etikett03-katt
Läst 4525 ggr
aidavega
1/14/13, 2:11 PM

Veterinären emot BARF

Hej!

Jag har en 4 månader gammal okastrerad ragdollhane som ätit Royal canine kitten 36 och även ProNature Holistic Kitten. För ett par veckor sedan testade jag att ge honom BARF, allt enligt barfmycat med noggranna uträkningar och allt. Det gick skitbra och han älskade det så han valde det före torrfodret så jag slutade ge honom torrfoder. Det gick några veckor och sen blev han förstoppad. Förra veckan bajsade han måndag och onsdag och det var allt.

Jag tog honom till veterinären idag och han hade avföring som fastnat visade det sig. Hon gav mig då på nosen för att han åt BARF och sa till mig att man kan spräcka deras tarmar om man ger dem ben, jag förklarade att han får råa ben, IBLAND men mest benmjöl. Det var inte bra enligt henne. Sen ville hon inte heller att han skulle äta rått kött för att det var mycket bakterier i det. Hon kunde begreppet BARF, men hon verkade inte veta så mycket om det.

Jag kom nu hem med microlax och han fick ut lite, men inte alls tillräckligt och jag blev tillsagd att ge honom hans torrfoder.

Då är frågan, han fick ju förstoppning av en anledning, men jag köper INTE att sönderupphettat torrfoder är bättre än naturlig kost. Men om barf är så bra, ska han väl kunna smälta det också?

Vad missar jag?

Jag är ute efter tips från de som är insatta inom BARF, inte så mycket gissningar av de som aldrig testat eller inte vet så mycket, även om det är välmenat så vill jag åt vad som är bäst för min lille grabb.

:)

Ber om ursäkt om jag postat på fel ställe!

Annons:
Elcyion
1/14/13, 2:54 PM
#1

En väldigt vanlig orsak till förstoppning är för hög benhalt för fort. Jag skulle testa att sänka benmjölet något och tillsätta någon form av vegetabilisk olja (vid servering) för att smörja tarmen/resterna åker lättare ut.

Medarbetare på jack russel terrier

[Annamaja27]
1/14/13, 6:03 PM
#2

Min ena katt är känsligare än den andra för att få för hård avföring. Hon måste få lite fibrer i fodret. Jag använder linfön, fiberhusk eller pofibrer.

aidavega
1/14/13, 9:08 PM
#3

Jag har använt både olja och blötlagda linfrön i hans kost, men det är totalt stopp :(

Microlax har inte fungerat ännu, han gick lite men inte alls tillräckligt och han har även fått fiskolja som veterinären föreslog, men det är ingen action alls. Han springer runt och leker och sover i vartannat. Det är som om det sitter en kork där bak

Elcyion
1/14/13, 9:17 PM
#4

Jag skulle göra precis som veterinären säger för att få ut bajset. Men om vi tittar lite framåt, hur ser ditt recept ut?

Medarbetare på jack russel terrier

Glimfeather
1/14/13, 10:40 PM
#5

"han har fått lite". Varför inte ge mer microlax? Du vet att det ska ges där bak va?

aidavega
1/15/13, 11:03 AM
#6

#5 Um…Ja, det heter ju inte rektallösning för att man ska tro att det är snacks? Självklart ges det där bak :D

Han fick tuben veterinären sa och hon sa att en räcker och sedan är det fiskolja, vilket han också fått. Det kom lite mer imorse och lite mjukare, men ändå långtifrån allt.

Det jag ställer mig frågande till är hennes kosttips. Jag är inte dummare än att jag är öppen för allt, men jag har GRYMT svårt att än så länge tro att torrfoder är bättre än naturlig kost.

#4 Hans matrecept eller vad menar du?

Ja, jag gör som veterinären har sagt för att få ut det, men jag tänker inte bara "lyda" i längden om det är så att hon inte är särskilt insatt i ämnet, vilket hon inte verkade vara. Det kanske bara är en tillfällig grej detta.

Om du menar hans kost så följs allt enligt BARFmycat anvisningar samt en bok inom ämnet som jag inte nu kommer ihåg namnet på. Jag ville först veta hur det skulle se ut innan jag började mata honom med det så jag har räknat på hans vikt och allt enligt böckerna.

Är det vanligt att förstoppning sker med denna kost? Ni som provat? Trots rätt fördelade måltider? Jag hittade inget i böckerna och nu när veterinären varit på mig vill jag såklart veta hur hans framtida kost ska se ut och när jag kan börja ge honom riktig mat igen

Annons:
Elcyion
1/15/13, 11:29 AM
#7

Det var hans barfrecept jag menade. Eftersom din katt blivit så pass förstoppad av barf, är det inte mer än "rätt" att titta över hans recept. För den förstoppning du har på din katt är INTE normal. Min hund kan bli hård i magen av för mycket ben, men inte alls i närheten av förstoppad.

Därför tänkte jag att vi skulle kunna titta på ditt recept och se om det har blivit något tankefel alt. om det finns ingredienser som skulle vara bättre utifrån din katt och hans problem med att bli förstoppad.

Medarbetare på jack russel terrier

aidavega
1/15/13, 12:05 PM
#8

Okay! Jättebra idé. Jag ska ta fram uträkningen på honom när jag kommer hem och posta det här. 

Han är i varje fall 3 kg och 4 månader gammal. Stor ragdoll som växer fort, veterinären sa att katter som äter BARF får för lite fett, men jag tycker jag gett honom skinnet till kycklingen och han får fläskben och allt. Han växer ju, så det är klart han ska ha allt det där..

Någon annan som har en 3 kg misse och har en uträkning som fungerar för er kisse? Klart det är olika beroende på katten förstås, det behöver jag inte påminnas om.

Robmel
1/15/13, 12:34 PM
#9

Jag kan göra ett recept, men jag behöver veta hur många procent du ger honom? Har gjort ett recept, 3kg katt 5% av vikten. Kattens vikt (g): 3,000 Matintag / dag i % av vikt: 5% 7 dagars intag (g): 1,050 varav g/vecka: varav g/dag: Kött (%): 60% 630 90 Hjärta (%): 17% 179. 26 Ben. (%): 10% 105. 15 Lever lamm 5%/kyckling 8%/gris 8% (%):8% 84. 12 Övrigt, t.ex. äggula (%): 5% 53 8 Totalt: 100% 1,050 15. gick mindre bra när jag klistrade in från mitt excel document men du kanske ser proportionerna?

Silvestris
1/15/13, 1:49 PM
#10

Som sagt är den vanligaste anledningen till förstoppning hos BARFade för hög ben- eller benmjölshalt, men det finns andra anledningar också. Magert kött är stoppande, det är en av anledningarna till varför nötfärs är bra skonkost för lösa magar.

En av dessa, eller alla kombinerande, brukar kunna lösa problemet:

- Mindre ben/benmjöl

- Högre fetthalt

- Fibertillskott (främst lösliga fibrer) tex. psylliumfröskal, linfrön eller väl valda grönsaker

aidavega
1/15/13, 9:24 PM
#11

#9 Gud vad bra! schyst! Jag har räknat på 7% och jag har väl ingen riktig grund till det mer än att jag tänkte att han ska äta mer eftersom han är kattunge fortfarande och behöver mer, men det kanske inte stämmer. Tack för din uträkning!

Han har inte fått färs, det har blivit mycket hjärta, njurar, lever, kyckling (alla delar på kycklingen) osv men han har undvikit benen så därför köpte jag benmjöl, men det kan förstås stämma att han fått för mycket av det då. Jag tror att jag läste någpnstans att man inte skulle ge nötfärs. Många teorier i omlopp och jag är lite ny i ämnet även om jag läst böckerna. Observerar honom mycket för att se hur det går.

Vilka grönsaker har fungerat bäst för er? Han vill oftast inte ha om det luktar annat än kött. Kräsen liten en.. Linfrön har jag haft lite ibland men det sa en annan barfare till mig att lägga ner för att det sväller i magen så psylliumfrön är nog bättre för honom då :)

Silvestris
1/15/13, 9:49 PM
#12

#11 Om man tillsätter linfrön eller liknande är det viktigt att man blötlägger dem ordentligt innan dr blandad ned i maten, annars kommer de mycket riktigt att svälla i magen. Morötter bör du undvika då de är stoppande men pumpa och broccoli brukar funka bra. Det jan underlätta om man blandar grönsakerna med tex. lever som luktar mycket och täcket över lite grönsakslukt.

Elcyion
1/15/13, 10:06 PM
#13

Mina katter älskar melon, så det kanske kan vara något att tillsätta för smakens skull när du blandar i grönsakerna.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
aidavega
1/16/13, 1:08 PM
#14

tack för alla bra tips! pumpa låter spännande, det och melon har jag inte testat.

Elcyion
1/16/13, 1:56 PM
#15

Det jag testade var en gul melon med orange kött. Jag äter dem inte själv, men det var gallia/honung/? Vattenmelon har jag inte testat.

Medarbetare på jack russel terrier

Linnea
1/17/13, 1:59 PM
#16

#11 Jag vet inte hur man räknar på katter men när man räknar foderstater till unghästar så räknar man på den förväntade vuxenvikten och fodrar efter det. Dvs om hästen förväntas väga 450 kilo som vuxen så ger man den foder som om den vägde 450 kg. Kanske samma för alla djur?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Katti
1/18/13, 1:34 PM
#17

Kattungar äter väldigt mycket mer än vuxna katter, så din katt ska ha mycket mat! Jag tycker du ska ge honom så mycket han vill ha och ha noga koll på hullet.

Något som är suveränt mot förstoppning hos hundar och människor är messmör. Det skadar ju inte att prova! Och det ska ges där fram Cool.

Jag skulle också rekommendera mer fett kött som fläsk och feta delar från alla djurslag. Grissvansar (finns på CityGross) är t ex väldigt fett. Det du skriver att han får är inte så fett och fett är viktigt!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Elcyion
1/18/13, 5:48 PM
#18

Även oxkrossen från nordic är väldigt fet. När jag mailade och frågade dem om fetthalten sa de att den motsvarar ungefär som fläskkarré.

Medarbetare på jack russel terrier

Upp till toppen
Annons: