Annons:
Etikett02-hund
Läst 6111 ggr
Fridaaaa
2013-01-13, 12:30

Kycklinghjärta till hund

Kycklinghjärta man man väl ge till hund också va?
Hur mycket kan man ge första gångerna? Ska inte barfa helt utan bara ge som extra då och då :)

Kan tillägga att det är en sankt bernhardstik på 5 år, väger runt 50 kg :=)

Medarbetare: rexkaniner, Support.

Annons:
Elcyion
2013-01-13, 23:43

Grundregeln är att du kan lägga till ca. 10% extra. Lättast är att räkna per dag eller vecka. Får din hund 200g mat/dag, kan du utan problem ge henne 20g av valfri ingrediens. Nu tror jag iof att din hund äter mer än 200g/dag, men du förstår tänket :) Hjärtan i sig är inga problem att ge, men ger du mer än ca. 10% är risken stor att du rubbar balansen i det fodret du redan använder. Då tänker iaf jag främst på Ca/P (kalcium(?)/fosfor) halten. Jag glömmer alltid bort om Ca står för kalium eller kalcium.

Medarbetare på jack russel terrier

Fridaaaa
2013-01-13, 23:45

#1 Ja jag förstår hur du menar :)
Men t.ex kycklinghjärta är inte så stora så om jag skulle ge henne det några dagar/vecka, bara 2-3 st/gång, så är det bara bra för henne? :)

Medarbetare: rexkaniner, Support.

Elcyion
2013-01-13, 23:52

Det (kyckling)hjärta är rikt på är ett ämne som heter taurin. För katter är det essentiellt, men inte för hund. En av fördelarna med just taurin, är att det inte går att överdosera (stort överflöd som "omvandlas" till gift). Det ändå som kan bli fel, är om de får för mycket så rubbar det balansen i fodret. Sedan spelar det ingen roll om det är ett torrfoder eller en barf, förutom att barfen lättare kan anpassas till mer hjärta.

Det du fick var en ca. max%. Hur mycket du sedan ger är upp till dig, så länge du inte ger för mycket.

Alla överdoseringar sker under en längre tid. Skulle det bli för mycket någon vecka är det inget att oroa sig för.

Medarbetare på jack russel terrier

Sarah-S
2013-01-14, 13:16

Ca är kalcium, K är kalium

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Upp till toppen
Annons: