Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 4180 ggr
NatasjaHemby
1/9/13, 9:08 PM

Smör?

Har på några ställen sett att folk rekommenderar att ge smör tillsammans med BARF (för att öka fetthalten i kosten?), vilket gjort mig lite konfunderad. Dels innehåller ju smör laktos, vilket djur inte tål, och dels så kan det väl inte räknas som BARF eftersom det varken är en råvara eller ingår i djurens naturliga kost, eller? Och om det är fetthalten man vill åt, varför inte ge t.ex. ister? Varför just smör?

Är inte något proffs på BARF ännu, så jag skulle bli väldigt tacksam för upplysning :)

SE*Simbelmynes

Annons:
Cissi-93
1/9/13, 9:32 PM
#1

Jag har gett smör någon enstaka gång till min hund. Men det var bara för att få henne att äta! Hon är otroligt kräsen och hade vägrat att äta i några dagar.. Men sedan köpte jag laxolja vilket jag tycker är jättebra! 

Men vet inte om det är dåligt på något vis att ge smör.. Har sett många amerikanska youtube klipp om barf där dem tillsätter smör för fettets skull.. Men verkligen en interessant fråga, skulle också vilja få svar på den :-)

Liniloto
1/9/13, 11:02 PM
#2

Smör innehåller nästan ingen laktos alls. Det finns även koncentrerat smör som endast innehåller fett, fritt från både laktos och kasein, t.ex. http://www.arlafoodservice.se/produkter/Smor--Matfett/Svenskt-Smor-fran-Arla/Svenskt-Smor-fran-Arla-Osaltat-Koncentrerat-fetthalt-100_1800g/.

Själv har jag inte märkt någon biverkning av smör. Använder det mest för att det alltid finns hemma. Letar dock lämpliga alternativ.

Heffipeffi
1/10/13, 2:21 AM
#3

Jag har aldrig gett smör till vare sig katt eller hund. Vill jag ha mer fett i maten, ger jag fetare kött istället. Därmed inte sagt att det är fel att ge smör.

NatasjaHemby
1/10/13, 10:17 AM
#4

Tack för alla svar!

Tänker som du #3 att om det bara är fetthalten det gäller så kan jag lika gärna ge fetare kött. Länken ovan gav mig svar på laktosfrågan åtminstone, men jag tänker fortfarande att en ren, oprocessad produkt borde vara ännu bättre.

SE*Simbelmynes

Silvestris
1/10/13, 12:05 PM
#5

Ibland kan det vara svårt att få upp fetthalten så pass mycket man vill genom att höja fetthalten i köttet. Vissa katter och hundar behöver pga. nedsatt njurfunktion väldigt fett pat (en konsekvens av att de behöver en fosforfattig kost vilket leder till lägre proteinhalt) och även fast man använder fett kött får man inte ned fosforhalten tillräckligt utan man behöver tillsätta en annan fettkälla. Späck och talg är ju alternativ, men smör har bäst upptagsförmåga och tenderar dessutom att vara mest smakligt. Jag har ibland fått tag i väldigt fint nötkött med ungefär 50% fett och katterna äter det inte.

Så nej, smör ingår inte strikt i BARF-begreppet men ibland måste man tumma på principer.

NatasjaHemby
1/10/13, 8:34 PM
#6

Den där förklaringen var just vad jag sökte, tack! :D

SE*Simbelmynes

Annons:
Tessera
1/11/13, 8:38 AM
#7

#5 ". Jag har ibland fått tag i väldigt fint nötkött med ungefär 50% fett och katterna äter det inte."

Det där har jag också märkt - nöt med för mycket fett ratas här (köpte från Gröna Gårdar men katterna totalvägrade, jag fick skära bort en hel del av fettet - nästa gång ska jag fråga om lite magrare bitar). Däremot fungerar feta grisbitar mycket bättre, grisfett kanske smakar bättre… Flört

Mina katter får dessutom både smör, grädde och fet creme fraiche ibland utan några bieffekter, som godis.

Upp till toppen
Annons: