Annons:
Etikett15-problematik
Läst 2626 ggr
jollycox
12/16/12, 9:49 PM

Ben till forl-katt?

Min katt har forl och har nyligen varit och dragit ut tänder.
På ena sidan har dom dragit M1 i både under och överkäke och P4 i överkäken. Samt att dom har dragit P3 i underkäken på båda sidorna.
Se denna bild för att förstå vilka tänder det är.

Han fick komplikationer och blev beordrad att äta torrfoder för hygienens skull och detta har han ätit fram tills i förrgår, då fick han hjärta. Jag glömde av mig och gjorde så stora bitar som han åt innan operationen, kanske 1,5x1,5cm. Det tog rätt lång tid(ca 10 min) innan han hade ätit upp allt och han verkade ha problem att tugga, förståeligt. (Mina katter äter ofta instängda i varsitt rum så jag övervakade honom inte hela tiden han åt utan bara i slutet.) Igår och idag har dom fått färs så det har gått bra.
Igår fick den yngre katten kycklingvinge och då började jag tänka, kommer den äldre katten någonsin kunna äta ben igen? eller är det benmjöl som gäller(han får benmjöl nu men mamma sa att han kanske vänjer sig och kan äta ben sen)? Han har ju ändå alla utom en tand på ena sidan.. Han har glatt ätit kycklingvingar tidigare.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
Silvestris
12/17/12, 10:59 AM
#1

Eftersom han bara saknar en viktig tand på ena sidan bör han kunna äta ben med den sidan iaf, men enda sättet att få veta är att prova.

Elcyion
12/17/12, 1:57 PM
#2

Skulle han inte klara av det går det alltid att mala kyckling också. Det gör jag till min forl-katt.

Medarbetare på jack russel terrier

jollycox
1/4/13, 3:54 PM
#3

Har glömt att uppdatera. Han kan tugga ben, men han får halva delen av vingen där dom smalaste benen är så går det lättare, och den andra katten får andra hälften med det tjocka benet. :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Silvestris
1/4/13, 5:43 PM
#4

Låter bra.Glad

Upp till toppen
Annons: