Annons:
Etikett22-övriga-frågor
Läst 3673 ggr
[Aquelegia]
1/4/13, 11:41 AM

Vad äger ni för kvarnar?

Då det är många som maler själv kanske det är dags att tipsa varandra om vilka som är bra och vilka som funkat mindre bra.

Hur stark är era motorer och hur mycket används den i tillberedningen av eran BARF?

Annons:
[Aquelegia]
1/4/13, 11:51 AM
#1

Jag är numera efter jul (använde julpengarna jag fick) ägare till en Andersson köttkvarn.

Motorn är på 1200 watt och funkar alldeles utmärkt att krossa hela kycklingvingar. Jag delar dock upp det i mindre bitar, skinnet och allt är nemas problemas. Den tar allt.
Det är dock det enda jag maler, kycklingvingar. Resterande skär jag i bitar så katten får tugga.
Får jag tag i späck kommer det malas i köttkvarnen dock, för det är katten inte förtjust i att äta hela bitar.

Varför jag köpte en sprillans ny är för att jag är en garantinörd. Vill vara säker på att OM det är något fel så kan jag lämna tillbaka och få en fungerande.
Rekommenderar också att köpa saker i butiker då man slipper krånglet med att skicka, ringa med mera vid retur.

Just för BARF används köttkvarnen bara 1gång i månaden men den har även riv/korvtillsats så den kommer användas till annan beredning ocksåGlad

Cissi-93
1/4/13, 1:19 PM
#2

Jag har en Centurion KTN220, 1200watt. Kostade bara 500kr och var den billigaste kvarnen med så hög effekt.. 

Den har hittils (malt ben i den 3 ggr) fungerat alldeles utmärkt! Låter som om den håller på att gå sönder när man mal ben i men den har inte fått en skråma! ;) Men maler endast kycklingvingar och halsar i den, skulle inte våga stoppa ner något annat i den!

[Aquelegia]
1/4/13, 1:29 PM
#3

#2 Samma i min, att den låter som att den håller på att gå sönder Tungan ute Lite kallsvettigt var det tills jag fick igång den ordentligt ^^
500:- det var inte dåligt!

Vad var det för wattrekommendationer vid krossandet av vingar?
Någon som kört kycklinglår i sin?

Elcyion
1/4/13, 1:49 PM
#4

Jag har en Bosch MFW1501/06 En stor fördel med Bosch är att det finns reservdelar väldigt länge efter det att modellen du har köpt har utgått ur sortimentet. Mycket av det de gör går att använda till äldre maskiner (så länge delen ingick i originalpaketet). Jag blev av med min kniv till köttkvarnen, och det var smidigt och enkelt att beställa hem en ny (även om den var allt annat än billig). Jag är nöjd med min!

Silvestris har samma modell (eller hade iaf). Enligt henne klarar den både kyckling- och kalkonben, men däremot inte skinnet på kalkonen som blir för segt.

Medarbetare på jack russel terrier

[Aquelegia]
1/4/13, 2:04 PM
#5

#4 Oj! Inte visste jag att det räckte med 450wattFörvånad Jag gick egentligen bara efter så mycket watt som möjligt. Smart tänkt med bytesdelar! Nuförtiden är det tyvärr nästintill alltid billigare att köpa nytt istället för reservedelar, trist faktiskt. Men bättre ändå att ha ett märke som faktiskt går att köpa reservdelar tillGlad Ska kolla hur det ligger till medmin maskin. Kanske funkar med något annat märkes kniv isf.

Elcyion
1/4/13, 2:47 PM
#6

Kniven till min köttkvarn gick på mellan 200-250:- Fortfarande bra mycket billigare än att köpa en helt ny kvarn Flört Sen tyckte jag att priset var väldigt högt för en metalbit, men det är en annan historia.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Upp till toppen
Annons: