ang Barf-fodret
Är ny inom detta och försöker se vad man skall ge hundarna och vad priset kan bli på ett ungefär i månaden.
just nu äter mina ett procept plus för 600:-/mån men hade gärna velat ha ett mer naturligt foder för de trots att de går super bra på detta torrfodret jämfört med andra foder.
- Vad ger ni era hundar för blandning i fodret och vad består eran gröt utav :)
- Hur ofta ger ni de barf, 1gång om dagen eller 2 gånger?
- Läste att en hund på runt 20kg äter 600gram men stod inget om det var om dagen eller per måltid?
- Vad kostar erat Barf i månaden på ett ungefär & vad väger då er hund samt hur många gram på ca äter den?
psst…jag har läst på http://www.jipotimas.se/zencart/pdf/Individmat_vuxen.pdf men vill veta lite om hur NI gör.
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Jag gör röror till mina hundar. Maler ner i köttkvarn och fryser in i portionspåsar. Blandningen består av kycklingvingar/halsar, olika sorters kött (lamm, nöt, fläsk osv), lever, fisk. Använder det jag kan få tag på och köper det som jag hittar billigt. Jag ger ingen gröt, tycker inte det är nödvändigt, mina hundar skulle ändå inte äta det :P Ger inte heller några grönsaker, men de kan få lite frukt och bär som godis ibland om vi har hemma.
Jag ger dem mat 2 gånger om dagen! Ena hunden som är ett matvrak skriker på mig annars! Haha! Man får prova sig fram och se vad som passar ens egna hundar, vissa behöver få i sig en rejäl måltid om dagen för att känna sig nöjda och mätta, andra blir jättehungriga och behöver mat 2 gånger om dagen!
Mina hundar väger runt 5-6kg och får ca 200g om dagen var. Eftersom dem är små hundar får de ca 4% av sin kroppsvikt. Hunden du skriver om ska ha 600g om dagen.
Vet inte riktigt hur mycket det kostar men skulle gissa på att det inte blir mer än 500kr i månaden i alla fall! :)

Jag säger som ovan. Jag ser ingen anledning att ge varken gröt eller olivolja. Inget av det är animaliskt, och vad är då meningen med att barfa jämfört med ett färskfoder med spannmål?
Jag har en jrt på ca. 7 kg. Han får 280g/dag vilket ger drygt 3,5% av hans kroppsvikt. Alla %-satser på mängden mat är/dag. Sedan är det helt upp till dig och din hund hur du väljer att fördela det.
Fram tills nu har jag satt ett maxpris på 30:-/kg för hund-/kattmaten, men det verkar inte bättre än att jag tvingas höja den till 40:-/kg (då det börjar blir svårt att få tag på kött till det priset).
Här hemma får de mest nöt och fläsk. Tonfisk ca. 1 gång/vecka. Men det är till stor del för att jag bor i en håla där allt är svindyrt :( Citygross brukar ha bra ingredienser för en barf. De säljer de flesta delarna av gris (så som knorrar, trynen, öron, fötter…) En del av färskfoderföretagen säljer även oxkross för runt 25:-/kg.
Jipotimas har mycket bra att välja mellan, men det är dyrare, även om jag inte kan säga att jag tycker att ca. 45:-/kg för viltkött egentligen är dyrt. Priset tog jag ur minnet, då den kategorin på Jipotimas var tom.
Hur många % som är lagom till din hund beror på individen. Är det en mindre aktiv hund/en hund som har lätt för att lägga på sig brukar 2% vara en bra utgångspunkt. Är det en hårt arbetande hund/en hund som behöver mer mat för att hålla vikten kan 3-4% vara en bättre utgångspunkt. Sedan får du anpassa mängden mat efterhand som du ser hur din hund fungerar på fodret.
Jag hade en greyhound innan som åt Standardt. Hon fick 9 dl/dag och vägde ca. 25-27kg.
Medarbetare på jack russel terrier