Musch helfoder?
Hej! Gjorde en tråd på hundar.ifokus men tänkte testa här också när ni är så insatta i foder. :)
På http://stenkyrkaboden.se/Faerskfoder/ hittade jag följande:
"Musch är ett finskt märke och tillverkare av både färskfoder för den som väljer att ge hela måltider och som ren BARF för den som vill sätta ihop matsedeln själv. Helfoder, måltiderna, består av kött, ben och grönsaker för att få en naturlig variation och komplett innehåll av vitaminer och mineraler. Vi rekommenderar att du varierar bland måltiderna för att få bästa näringsbalans!"
Det finns fem måltider, ett av dem är sammansatt såhär: griskött, -ben och -hjärta, gurka, linfröolja, rypsolja. Proportioner: köttiga ben 42 %, kött 41 %, inre organ 10 %, grönsaker 5 %
(Musch är längst ner på sidan om någon vill se de andra sorterna)
Skulle de fungera som helfoder om man varvar dessa sorter? Eller behöver man ge något extra?
Om tillverkaren anger att det är helfoder så ska fodret fungera som helfoder dvs. inga tillskott behövs. Sådana är reglerna inom EU.
Fast på muschs hemsida hittar jag inte att det står helfoder, däremot att "måltiden innehåller allt hunden behöver för en måltid." Det är bara på foderboden jag såg att de skrivit helfoder…
Då föreslår jag att du mailar Musch och frågar. Om de inte säljer helfoder vill de nog veta om de har återförsäljare som påstår det. Dock skulle jag tro att påståendet "innehåller allt hunden behöver för en måltid" är tillräckligt nära påståendet att det är ett helfoder för att eventuella myndigheter skulle vidta åtgärder om så inte är fallet.
Mao… dubbelkolla.
Okej då gör jag det, tack så mycket! :)

#4 Har du fått svar på din fråga från Musch?
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Ja det finns en matschema i en pdf-fil på deras hemsida som jag missat. Följer man schemat ska man inte behöva tillsätta något utan då ska hunden få i sig allt den behöver. :)

#6 Fast då kan det ju inte vara ett helfoder? Isf skulle man ju inte behöva ett särskilt matschema…

Matschemat innebär att du ska kombinera olika sorter av deras mat?
Medarbetare på jack russel terrier
Ja, man ska varva måltider-sorterna. En "korv" innehåller inte allt en hund behöver, en korv innehåller bara ett slags kött och de rekommenderar att hunden ska få äta kött av minst tre olika djur på en vecka.

Fast är det en rekommendation eller ett måste för en fullvärdig kost?
Det är nog ett måste för en fullvärdig kost skulle jag tro