Annons:
Etikett02-hund
Läst 11221 ggr
Annso_
2012-10-30 20:21

Angående morot till hund

Jag har sett ett flertal gånger att många ger rårivna morötter till sina hundar i deras kost, endel ger dom to.m hela så hundarna får gnaga på dom..Men då undrar jag över det här som jag har läst

Morot - Vid överdosering kan det relativt höga glykosvärdet leda till diabetes

Stämmer inte det alls ? Och om det stämmer är det bara farligt vid riktigt höga doser då eller eftersom vissa får det i maten..

En liten fundering då jag skulle vilja ge rårivna morötter till hunden som äter VOH

Annons:
wesdi
2012-10-30 21:04
#1

När det gäller råfodring/barf av hund så görs det olika. Vissa ger grönsaker - andra inte!
De som ger hävdar att hund kan tillgodogöra sig grönsakers nyttigheter om grönsakerna finfördelas/mixas/mosas väl. I helt tillstånd gör grönsaken ingen större nytta… hunden har svårt att bryta ned grönsaker så det mesta åker ut andra änden.
De som inte ger hävdar motsatsen  -en hund behöver inte grönsaker!

Så visst kan man ge morötter och andra grönsaker , men ska det göra någon nytta så ska det finfördelas/mixas.

Ger man en hel morot så är det mer som en slags rekreation.. något att roa sig med.

För mycket är kanske inte bra.. lagomt är bäst.

Gör man grönsaksmixer så blandar man ofta i fler grönsaker, och gärna variera  grönsakssorter i mixerna.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Praefatio
2012-11-01 21:32
#2

Jag kommer att ge hel morot då och då, men som #1 skriver så är det för rekreationens skull. Nyttigt snacks när man inte kan ge köttben av någon anledning. Många hundar tycker att det är himla gott.

När man get på det viset så har jag oerhört svårt att tro att det är skadligt på något sätt. Förmodligen inte speciellt nyttigt heller, för den sakens skull, det brukar mest komma ut finfördelat i andra ändan som sagt.

[Annamaja27]
2012-11-02 22:05
#3

Jag ger grovrivna råa morötter för att få lagom konsistens på hundens avföring. Min hund får lätt problem med att tömma analsäckarna om det är för lite fibrer i maten. Tror inte att hon tar upp speciellt mycket av näringsämnena eller kolhydraterna från moroten men det är som sagt inte det som är poängen. Blir lite bukfylla också om hunden är hungrig.

vallhund
2012-11-05 23:13
#4

Undras var det kommer ifrån att hundar kan få diabetes av morötter?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
2012-11-07 14:29
#6

# 5

Det kanske kommer därifrån, men det är ingen vetenskaplig källa.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Silvestris
2012-11-07 14:41
#7

Jag tror du måste ge ofantliga mängder morötter för att utlösa diabetes hos en hund.Flört

Ger du dem dessutom färska och rårivna kommer inte hunden kunna absorbera särskilt mycket näring från dem alls och då blir det omöjligt att framkalla diabetes.

[TrollKvinnan_66]
2012-11-07 15:49
#8

Har sett det på flera sidor, länkade bara till den första som kom på google =)

vallhund
2012-11-07 16:10
#9

# 8

Jag har oxå sett deet på flera sidor, samt flera som påstår detta på diverse hundfora, men ingen har kunnat redogöra för några vetenskapliga belägg.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

frontera1
2012-11-08 03:10
#10

Jag TROR att det är större risk att torrfoder skall framkalla diabetes och andra sjukdommar

silverorm
2012-11-22 19:23
#11

Får inflika om diabetes o morötter att det nog kan stämma, jag är diabetiker o ska undvika morötter, blir mycket socker i kroppen av det, men tydligen är det bättre att äta kokta morötter enligt min diabetes ssk.Glad Är hundar känsliga för socker möjligtvis..? Det är ju inget man matar dem med direkt..

[Annamaja27]
2012-11-22 19:33
#12

HUndar är ju lite olika oss människor eftersom de saknar enzym som behövs för att bryta ner cellväggarna i grönsaker som innehåller cellulosa. Därför måste råa grönsaker finfördelas ganska rejält för att hunden ska kunna ta upp näringsämena. Kokar man grönsakerna förändras strukturen och hunden kan ta upp näringen.

Därför tror jag personligen inte på teorin om samband mellan råa morötter och diabetes. (Vad det gäller hund, alltså…)

zickan
2012-12-27 00:23
#13

Jag har gett rivna morötter i maten till och från, samma med riven kål. Pga rekommendering av veterinär. Men har även valt att ge en hel del hela morötter som extra tugg vid behov till hund som sväljer ben osv helt. Och till en äldre hund som är uppväxt på att få morot lite då och då.

Denna vet jag ej om den är 100, med vetenskaplig artikel bakom. Men det är vad jag har gått efter.
http://www.alltomdjurfoder.se/giftigt-for-hunden/

Morot - Vid överdosering över längre tid kan det relativt höga glykosvärdet leda till diabetes

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
vallhund
2012-12-27 00:54
#14

# 13

Gått om fel på den sajten, tyvärr. Står nästan ordagrant samma som i Sheltie i fokusartikeln som länkades till högre upp i tråden.

Jag har inte hittat några vetenskapliga belägg för att brocoli skulle vara farligt i rå form. Avocado är bara giftigt om hunden smäller i sig ett par kg. Rabarber är mycket giftigt, både blad o stjälkar.

Grönmögelost är bara farlig om det är originalet, dvs den som heter Rochheforost.

Solanin finns i all potatis, försvinner inte vid tillagning, däremot är blasten mycket giftig för hundar, samma med tomatplanta, dock ej tomater. Innte bara F ben som inte får ges tillagade, det gäller alla ben.

Däremot stämmer det bra att macademianötter är mycket giftigt för hundar, vill minnas att det handlar om en viss sorts mögel.

Tungmetaller finns det i raketer o smällare, rensa tomten o se till att hunden inte kann få tag i rester.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: