Annons:
Etikett15-problematik
Läst 3238 ggr
Be-Bopz
2012-12-22 15:28

Mat på burk

Ger mina katter och även hunden torrfoder idag, nyfiken på detta med BARF.

Men om jag tex ger Mjau till katterna och inget annat, hur påverkar detta deras tänder? Måste jag åka till veterinären och ta bort tandsten då med jämna mellanrum?

Om jag skulle ge hunden blötmat, Nordic tror jag det heter, ger det enbart ibland, likaså här, inte samm risk för hunden då hon får ben och öron och annat att tugga på tex.

Annons:
vinteralvan
2012-12-22 16:03
#1

Blötmat är bättre än torrfoder. Mjau är en av de bättre sorterna. Torrfoder hjälper inte mot tandsten, ge istället kycklingvingar (råa förstås) lite då och då så slipper kissen tandsten.

Be-Bopz
2012-12-22 17:06
#2

Jag har ju hela tiden, under alla år jag haft katt och nu hund sen 2 år, fått mig itutat att blötmat är inget man ska ge, varför har det ändrats nu på senare tid?

Så jag kan mkt väl ge Mjau istället för RC, och även Mjau istället för att be min butik ta hem speciellt foder som tex Nordic?

Jag ska faktiskt testa att köpa ngt rått till dem nu när jag ska handla, för kycklingvingar kan jag ju ge både katt och hund antar jag?

Frågan är vad mer man kan ge så de slipper detta med tandsten?

Scorpio97
2012-12-22 21:42
#3

Tyvärr är det en vanlig myt att torrofder hjälper mot tandsten. Finns några få sorter som är speciellt anpassad för tandproblem, men torrfoder är rent allmänt inte bättre än blötmat mot tandproblem. Veterinärer tillochmed brukar rekommendera torrfoder och blir helt försäkräckt om man säger att man tänker ge bara blötmat. Tyvärr så är dom ju sponsrade av just torrfoderföretagen. Finns naturligtvis några veterinärer som faktiskt har koll (:

Mjau och Bozitas blötmat är det bästa, förutom barf då, som du kan ge katten. Det finns inget spannmål i dom och välj helst sorterna utan fisk.

Vill du ge torrfoder, eller både och, så se till att välja ett torrfoder som har så lite eller helst inget spannmål så möjligt. Det finns några få sorter, har dock ingen koll på vad dom heter.

Personligen tycker jag att det är bäst med blötmat, dels för att det oftast är bättre näring och mindre kolhydrater och dels för att katter i det vilda får i sig större delen av sitt vattenintag av maten/bytet, vilket dom också får i blötmaten. Katter som bara äter torrfoder får oftast i sig för lite vatten, vilket kan leda till urinstenar och ironiskt nog också tandproblem.

För att slippa tandproblem kan man komplitera med råa kycklingvingar, ben och muskelkött så dom får kämpa lite. Finns även råhuds-tuggben man kan köpa, vet dock inte om katterna äter det? (Sen finns det även dåliga tuggben med spannmål och kryddor i, som är så porösa att dom inte ger någon förändring på tandhälsan)

(Detta jag har skrivit nu är bara baserat på mina kunskaper om katter, samt vad jag har läst här och i katt iFokus, vet inte hur det är för hundar faktiskt)


//Jessie

Be-Bopz
2012-12-22 22:44
#4

Tack för ditt svar :)

Jag gav ju tidigare bara blötmat och upoplevde det som bajset luktade väldigt illa.

Scorpio97
2012-12-23 00:58
#5

Vilken blötmat gav du? (:


//Jessie

Be-Bopz
2012-12-23 02:58
#6

Oj, minns inte så noga, det var så väldigt många år sedan, gav nog olika hela tiden.

Köpte dock Mjau idag till katterna på maxi och det enda som såg vettigt ut till hund var Vov.

Annons:
Scorpio97
2012-12-23 13:35
#7

Det finns ju blötmat med spannmål också, och det är lätt hänt att katterna då blir dålig i magen och att bajset luktar, speciellt om man byter snabbt och ofta. Tänk på att byta foder försiktigt, speciellt nu när du ska byta från torr till blöt (: Börja med en matsked ny mat i den gamla, sen efter ett par dagar börjar du ge två matskedar osv. Om katten blir dålig i magen så backar du ett steg, och gör förändringen ännu långsammare.


//Jessie

Silvestris
2012-12-23 15:41
#8

All mat förebygger tandsten. Katter som inte äter (tex. som sondmatas) utvecklar mer tandsten än katter som äter blötmat. Så ja, torrfoder kan förebygga tandsten. Precis som all annan mat och det förebygger i mycket varierande grad.

Det finns dock ingen anledning att ge dålig mat bara för att det förebygger tandsten lite bättre (OM den gör det) än bra mat. Då är det bättre att ge katten tuggpinnar, köttben eller borsta tänderna på den.

Jag har kunnat sluta borsta mina katters tänder sedan jag slutade med torrfoder och gick över till BARF, som innefattar köttben.

Be-Bopz
2012-12-23 18:26
#9

Tack för era svar :)

Köpte kycklinghjärta idag, får se vad de tycker om det :D

[TrollKvinnan_66]
2012-12-26 15:50
#10

Bozita och Brit Care har blötmat/våtmat också utan spannmål, utan konserveringsmedel, utan tillsatser…både för hund och katt!

http://www.bozita.com/sv/Feline/Produktgrupper/Bozita-Feline-vatfoder---tetra/

http://www.britcare.se/

Håller med att ger du blötmat ge även råa kycklingvingar eller liknande "tuggben" och börjar du BARF:a testa Musch.se färdiga korvar eller Pommy.se fryst tärnar och klart!

Upp till toppen
Annons: