Kräsen och underviktig hund
Sedan min hund var liten har han alltid vägt mindre än sina syskon. Han är utav rasen Shetland Sheepdog och är idag 10½ månader gammal, medelt aktiv. När jag fick honom åt han torrfoder men "nekade" minst en av de måltiderna jag gav honom om dagen, dessutom lämnade han alltid kvar mat.
När han var 5 månader (tror jag det var) så började jag ge honom färskfoder. Detta fungerade super och han gick upp i vikt, man såg på honom att han faktiskt gillade maten! Han nekade aldrig måltiderna (2 om dagen). Vårt liv blev så mycket enklare och jag fick en piggare, gladare och finare (pälsen) hund!
Sedan han nu, helt magiskt, börjat neka färskfodret också (han är såklart avmaskad). Hampe som han nu heter, har gått ner i vikt igen och han är så smal att jag blir ledsen. På ynka 3,9 kilo ligger han nu, medan hans syskon ligger på minst 5 kg. Han får inte i sig allt han ska ha pga av att han nekar maten och det gör mig orolig. Jag vet att en hund inte svälter sig själv, men han måste upp i vikt. Han är för smal. Funderade på om han kanske vill ha mer variation i maten eller vad det kan vara?
Jag har funderat på om jag ska börja barfa honom, men har helt enkelt inte kunskapen om det! Känner mig jätteosäker och vill gärna ha hjälp! Tänkte ta mig en liten antecknare utifrån hemsidan Musch, låter det bra?
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Vilken vacker hund! Mitt tips är att maila standardt dina problem och funderingar och få en uträknad foderstat om du inte riktigt litar på dina egna kunskaper ännu. Vilket färskfoder ger du? VoH är väldigt energitätt och smakligt. Exklusiv kanske skulle passa din smala hund? Alternativt kan du blanda olika sorter om han tycker det blir enformligt :)

#1 Jag ger just nu Vom og Hundemat, ja. :) Ger Valpvarianten men exklusiv låter ju jättebra måste jag erkänna! Kanske man skulle ta och testa, om nu min återförsäljare köper in det. :)
Vägde faktiskt grabben ikväll och då låg han på 4 kg.
Men mitt största problem är att han nekar till 1 av 2 måltider dagligen, det är så jobbigt. Testade att ge honom allt han ska äta på kvällen och det fungerade ett tag, men nu lämnar han mat även där. Känns jättejobbigt.
/Matilda
Du skulle ju behöva något mer energitätt då, så han orkar äta upp det han ska Jag skulle helt klart prova exklusiv! Valpvarianten innehåller minst fett, förutom den med ris i. Kanske kan du prova att dela upp maten på fler tillfällen och göra måltiderna mer intressanta? Mim 10 månaders bearded collie är också liten i maten så han får mat tre ggr om dagen och minsta målet på morgonen för då äter han sämst. Du kanske kan låta honom leta efter maten eller ha den som spårslut? Så brukar jag lura i min mer mat :)

Provat att ge maten i aktiveringsleksaker? Med färskfoder har du något mindre varianter än med torrfoder, men det går!
Stoppa så mycket av portionen som finns i en twist n treat http://www.busybuddytoys.com/View.aspx?page=dogs/products/toys/busybuddy/twistntreattoys/description (här kan du göra det olika lätt/svårt beroende på hur hårt du skruvar ihop den).
Stoppa maten i tomma märgen.
Stoppa maten i en burk han måste öppna. Tex ett tomt smörpaket eller annat burk du inte är rädd om.
För att öka motivationen att äta upp ytterligare, kan du gömma leksaken med mat och sedan skicka honom att leta upp dem. Genrellt brukar regeln att ju svårare det var att få tag på, desto godare är det ;)
Sen byta till ett mer högenergiskt foder = mindre portioner att äta upp. Sen finns det hundar som faktiskt tröttnar på maten, och då kan det vara en idé att byta mellan olika sorter/smaker på det färskfoder du ger.
Jag hoppas att någon av tipsen kommer att hjälpa er! Ett annat sätt att få upp honom i vikt är att tillsätta lite extra fett i maten. Ister är relativt billigt och är rent grisfett. Till en vinthund på 25kg krävdes det ungefär 1-2 msk/dag (tror jag det var) för att hon skulle hålla vikten hela vintern. För mycket fett och de blir dåliga i magen.
Medarbetare på jack russel terrier

#3 Ja, jag frågade min återförsäljare och hon har inte mycket exklusiv hemma, däremot sa hon att sprint kanske skulle kunna fungera. Men skulle jag kunna ge honom lite annat också, utöver maten, som kanske är mer intressant? Typ kycklingvingar, hjärtan osv?
Jag har provat att dela upp måltiderna och det resulterar bara i att han får mindre i sig. Vilket känns himla jobbigt. Delar jag upp det på tre måltider så äter han ändå bara en av dem. Gav idag kokt äggula i maten och då kunde han äta lite sådär mitt på dagen, men då åt han inte av måltiden jag serverade tidigare ikväll.
Har testat att försöka "lura" i honom maten genom att stoppa den i märgben, lägga den i en boll, lägga den i en toarulle (hans favoritleksak) men det har inte fungerat. Han tycker tom att toarullen blir tråkigare när den har mat i sig.
#4 Ja, som du kan läsa här ovan så har jag redan provat det - utan vidare bra resultat. :/
Den här isteridén känner jag kan vara mycket bra! Testa nytt färskoder ska jag också göra nu när jag vet mer. :) Men det borde väl inte skada om han får lite annat också? Kan ju lägga till att han får morot ibland. Men typ om man köper kycklingvingar? Det kan han väl äta som det är (om han nu tycker om det)? :)
Känner att jag vill testa att barfa lite! Det innebär ju variation, kanske det han saknar..
/Matilda

Att ge 10% extra/dag som en smaktillsats går alldeles utmärkt. Vid 50% barf måste du ha proportionerna rätt. Var gränsen mellan ok att mixa hur man vill och var du måste ha koll på proportionerna vet jag inte riktgt var den ligger.

#6 Oj, låter väldigt komplicerat…
/Matilda

Komplicerat hur? Ge max 10% av måltiden som annat och du behöver inte bry dig :) Blanda i fläskfärs/nötfärsk/tonfisk på burk… Du kan ju använda de 10% av ändra smaken på hans mat.
Alla mina djur visade sig älska någon form av gul melon. Kanske kan vara något att krydda maten med?

Har du provat att bara ge honom mat en gång om dagen?
Vår tik gjorde precis likadant, hon vägrade äta 2ggr om dagen, så efter mkt om och men gav jag henne hela dagsransonen på en gång och det funkade. Har testat att ge henne två gånger om dagen nu igen men hon vägrar, så det blir bara mat för henne en gång om dagen, så har vi hållt på sen hon var 17mån, hon är 4.5år nu.

#8 Låter komplicerat att om man barfar till 50% så måste man ha proportionerna rätt, hur ska jag veta exakt..? det är det som känns osäkert!
Hmm.. Jag tvekar på att min hund gillar det, men jag kan alltid prova. :)
#9 Japp, han har fått en måltid om dagen tidigare, men han åt inte upp allt ändå.
/Matilda

Att barfa är ingen exakt vetenskap. Men du behöver ha en balanserad barf-diet om du ska ge 50/50. Balanserad barf-diet är för mig att det inte är för mycket vitt kött, tillräckligt med ben, lagom mängd lever och mer än en proteinkälla (jag brukar sikta på 3, men fler är inte fel). Benmängden beror till viss del på individ (vissa behöver mer ben än andra), men jag menar på att minimum ska vara 10-15%. Sen kan vissa behöva 35% (det är främst magen som avgör det).
Sen är enkelt. Räkna ut hur mycket din hun ska ha av varje kategori/vecka och dela alla siffrorna på hälten *voila* 50/50 kost.
Vill du testa, läs på lite, och utforma en "matsedel". Exakta mänger av varje sort/dag behövs inte, men total mängd av varje kategori (tex hur många % som är kött) och sedan hur mycket som kommer från olika typer av djur. Tex x% från gris, x% från kcykling…
Var ärlig mot sig själv om vad kan få tag på, och gör ett försök :) Hunden måste inte ha alla saker varje dag. Det du behöver komma ihåg är att hunden ska få i sig allt på den tidsperiod du har bestämt. Jag tycker att 7-10 dagar är lagom.

#11 Ojj okej! Men när du pratar procent, menar du då per måltid eller per matsedel? Tycker det låter krångligt, men jag vill ju gärna ge det ett försök och lära mig! Hur räknar jag ut vad min hund ska ha? Är det en viss procent av kroppsvikten och sedan räknar man resten utifrån den procenten?
Hur vet man hur mycket ben sin hund behöver? :)
Ursäkta för alla frågor men jag vill verkligen lära mig. :)
/Matilda

Hur mycket mat han kan tänkas behöva beräknas i % utifrån kroppsvikten. Är de aktiva/åt det för smala hållet skulle jag säga att utgå ifrn 3-4% av din hundskropsvikt som dagsranson.
Det finns jättemånga trådar om vad en hund bör äta. Jag brukar ha ge ungefär så här:
10-15% ben
7-10% lever
10-15% grönsaker/övrigt
60-73% övrigt (benfritt kött)
Ta tex en kycklingvinge. Den innehåller ca. 50% ben. Ger du då 100g kycklingvingar får du 50g ben och 50g benfritt kött. Sen är det bara att sätta dig ner och räkna :)
Grönsakerna är det många som inte ger. Jag gömmer min blyga del i min malda kyckling (mal för att båda mina katter har forl och hunden med jämna mellanrum säger att han inte har några tänder…)
Läs på lite mer på forum, och kom med ett utfodringsförslag så brukar du kunna få svar på hur din matsedel ser ut.
% satserna ovan är/matsedel. Sedan bör hunden ha ätit igenom hela matsedeln på ca. 7-10 dagar. Men den måste inte äta alla delar samma dag.
Börja på 10-15% Det ska täcka deras behov. Däremot behöver vissa hundar mer ben för att inte bli lösa i magen.
BARFa kan vara bra. jag har själv samma problem med min hund, men hon rent av ledsnar på foder efter ett tag med samma sort. Hon är mer för varriation så nu försöker jag sluka informtion hela tiden om BARF, inte för att hel BARFa för det har jag inte ekonomi till så länge jag bor där jag bor men åtminstone ge henne vid sidan av så hon får i sig föda. Hon går däremot inte ner i vikt.
Fick också lära mig att man först ska försäkra sig om så inte hunden har magkatarr, kan tydligen få hunden att sluta äta efter ett tag med ett foder.

Du kan få barf att bli helt ok billigt. Färskfoderföretagen säljer ofta någon form av köttkross för runt 25:-/kg (men du måste ofta köpa en hel låda). Kan du beställa stora mängder från tex jipotimas blir det helt ok pris. Om jag förstod saken rätt har de ett fast fraktpris på 100:-/beställning. De har även återförsäljare landet runt. Frysta kycklingdelar kostar runt 20-25:-/kg.
Men har man som jag en liten skit på 7 kg och två katter blir det knepigt med köttkorvar på 1 kg. Det går knappt åt 500g/dag på alla tre.
#15 Är det mig du skrev det till? Så är svaret nej. Enda färskfodret som går att få tag på här är KLASS och köttkrossen kostar 15kr/korv (500g). Jipotimas finns inte här och levereras inte hit upp, så mycket har jag tagit reda på. Så mitt enda allternativ är mataffärerna och då pratar vi dyrt. Jag får tex en påsa med 4-5 kycklingvingar för runt 40kr. Hjärta finns inte här och är inget de tar in. Lever, ja då får jag inte bara leta ihjäl mig men också, om jag lyckas hitta, betala duktigt för det också. Ska vi ta vanligt kött så måste jag gå på fläsk karé, kotletter, högrev osv och då pratar vi uppåt hundralappar. Sällan något är på extrapris och extrapris här är oftat runt 40-80 kr och aldrig lägre.
Vill jag åt billigare mat som tex på CityGross måste jag åka 30-35 mil neråt och det gör jag inte.

Då borde med andra ord i Lappland
#17 Japp!

En del färskfoderföretag kan man bli återförsälare åt utan fysisk butik. Det var iaf så innan. Du har ingen möjlighet att gå ihop med någon annan? Jag såg på ett annat forum att en Ica i dalarna hade börjat sälja VoH. Om det går bra, kanske du kan inspirera sin lokala Ica till samma sak? Klass måste du beställa minst 500kg ifrån. Tror samma sak gäller för Nordic. Men VoH kanske kan vara ett alternativ? De har flera olika smaker på sina färskfoder (även om det inte är samma "sort"). Det kanske kan räcka som variation för din hund?
#19 Jag kommer inte bo kvar här så pass länge så det är rätt onödigt.
Och 500kg KLASS, det har jag inte frys till. Vem har det.
VoH, hmm det har jag inte tänkt på. Men hur mycket behövs av det? Man måste räkna in också att jag har en slädhund som aktivt körs i drag och därmed också kräver mer mat. Samt ingen stor frys heller för den delen.

Det brukar vara ganska dyrt. Tänkte om du hade någon annan i trakterna som skulle vara intresserad att vara återförsäljare tillsammans med dig alt. du kan köpa av. Har man slädhundsspann kan det helt klart löna sig att vara återförsälare.
Klass är det i stort sett bara djuraffärer och liknande som kan köpa. Jag tror 500 kg ryms i 1-2 fullstora frysar. Det är helt klart görbart om man har butik eller ett helt gäng hundar.
#21 Jag har bara en frys och bor dessutom på 70kvm så det är lite ont om plats här. Och som sagt kommer jag flytta nästa år (ca 200 mil neråt i landet) så då är det lite onödigt att jag skulle gå ihop med någon och bli återförsäljare.
För närvarande äter hon Tello High Energy vilket också är lätt att ta med sig på längre turer då korvar tinas i värme eller måste tinas vintertid. Men hon har som sagt ledsnat på fodret, däremot får hon älgkött, renkött osv när jag får tag på en jägare. Annars äter hon sitt torrfoder med protest när hon är hungrig så hon tappar ju aldrig vikt.
Men hade varit kul om hon kunde gå på helt på kött och restprodukter som en "normal" slädhund men det är svårt när man inte är jägare själv tex eller har bättre tillgångar.