Annons:
Etikett22-övriga-frågor
Läst 2781 ggr
Mymlan
12/15/12, 7:32 PM

BRAVO

Mina hundar får Bravo färsk foder, de gillar det.

Men frågan min är finns det ej sådana här till katter att köpa? För min ena katt rejält sitter och tigger då jag t ex ger Gizmo detta, hon brukar få lite ej mkt. Katten som tigger är 4 månader..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Annons:
Elcyion
12/15/12, 11:14 PM
#1

Det närmaste färskfoder till katt du kommer är spannmålsfri burkmat. Tex Mjau.

Mis gissning till att det inte finns färskfoder till katt är att många ägare är helt inkörda på att torrfoder är det bästa samt att deras katt inte äter något annat. Att byta typ av mat på katter kan vara jättesvårt. De är vanedjur och äter bara det de brukar äta. MEN det går om man vill. Där tror jag att "gemene man" testar 1-2 gånger och sedan ger upp med kommentaren att katten inte tycker om det. Hur kan de veta att det är äckligt om de inte ens har smakat det?

Medarbetare på jack russel terrier

Mymlan
12/16/12, 2:47 AM
#2

Katten Fröken äter vad jag sett vad som helst, går även och tjuvar hundmat. Äter även det jag själv äter. Visst mina äter även torrisar även hundarna. Så jag tror nog min 6 månaders och 4 månaders katter skulle äta färskfoder. Hade gärnat barfat om det fanns ett recept på exakt antal gram varje indgriens *stavas* ska ha. Jag klara ej av att räkna ut så mkt ska det vara då det står i % ….

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

wesdi
12/16/12, 10:41 AM
#3

Nu är jag ingen kattägare men gissar att du borde kunna ge färskfoder till katt om du kompletterar upp det med hjärta. Taurin-halten i färskfoder kan vara för låg.
Minns jag rätt har katter ett större taurin-behov än hundar…

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Mymlan
12/16/12, 11:05 AM
#4

#3 men om de även har torrfoder samt mjau/bozita blötfoder på sidan om så kanske det inte är ngn fara ge färskfoder för hund till dem.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Robmel
12/16/12, 11:36 AM
#5

4#

Sök efter inlägg som heter interaktiv lathund för barf. Där får du hjälp av ett excl dokument att mata in katternas vikt och % för att få ett fullständigt recept för dina katter.

Enkelt att skriva ner mängd kött när du ska handla på affären.

Robmel
12/16/12, 11:52 AM
#6

Har gjort ett nytt inlägg som heter - "Färdigt recept för BARF Katt"

Spana in!

Annons:
Elcyion
12/16/12, 12:24 PM
#7

Det är mer än taurinhalten som skiljer hund-/kattmat åt. Har för mig att behovet av retinol också skiljer. Ett tips för att räkna enkelt med %. Öppna kalkylatorn i din dator (start, program, tillbehör, kalkylator). Där kan du "fuskräkna" %. Vill du veta vad 10% av 250 är skriver du 250-10% och sedan visar på en gång vad 10% av 250 är. Som ett komplement till domkumentet som Robmel tipsade om.

Medarbetare på jack russel terrier

Elcyion
12/16/12, 12:26 PM
#8

Mymlan: Kattter som är vana att äta många olika saker som små är ofta inget större problem att byta mat på. Däremot de som är 3+ år och bara gått på torrfoder jämt, och inte är vana att äta något annat är en annan sak…

Det var inte din specifika katt jag syftade på. Mer varför jag tror att färskfoder till katt inte har slagit igenom.

Medarbetare på jack russel terrier

Silvestris
12/17/12, 11:02 AM
#9

Det finns tyvärr inget färskfoder till katt och katten har lite jobbigare näringsbehov än hundar och därför kan det medföra vissa risker att ge sin katt hundmat. Katten har, förutom taurin, högre behov av flera vitaminer och mineraler än hunden. Det går självklart att analysera hundmaten och se om och med vad den behöver kompletteras.

Mymlan
12/17/12, 3:05 PM
#10

#9 jag sa inte att de enbart kunde få av det färskfoder hundarna få av, de äter även torrfoder porta21sensible, mjau, bozita kattmat. Jag vet mkt väl att katter ej enbart skall äta hundmat då det ej innehåller allt en katt ska ha.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

[Annamaja27]
12/17/12, 4:41 PM
#11

Mina katter får Vom o hundemat + tillsatt taurin o ibland ngr vitamintabletter för katt. De är vuxna och med andra ord färdigväxta. Den ena är ute o kompletterar sin kost med möss men den andra äter bara färskfodret. Hittills verkar de har klarat det bra. De har ätit färskfoder i ca sex år. Katterna är 12 år gamla.

Får katterna enbart färskfoder som tillägg till annat foder för katt tror jag absolut inte att det finns risk för bristsjukdomar som skulle bero på utfodringen.

Elcyion
12/17/12, 6:24 PM
#12

#10 Jag tror att Silvestris hänvisade till att göra eget färskfoder till katterna av bravo, eftersom du i ditt första inlägg efterfrågade fäskfoder till katt Glad Precis som Silvestris säger GÅR det, men du måste tänka till ordentligt innan så du tänker in alla behov med kosttillskott, och i min mening är det nästa enklare att barfa då Glad

Men att låta dem smakar spelar ingen roll, så länge deras "grundkost" (kom in på vad det heter) är något som är väl anpassat för katt.

Medarbetare på jack russel terrier

Mymlan
12/17/12, 7:17 PM
#13

Skulle det vara så farligt om de får Bravo färsk foder även om den är för hund då de samma dag varje dag även äter kattfodret: Porta21 Sensible, Mjau och Bozita dessa kattfoder innehåller ju allt katten skall ha.

Vad gör det då om de får ngn matsked av Bravo färsk foder?

Jag sa inte att de skall äta enbart hundfoder då får de bristsjukdomar de kommer ju då som ett brev på posten..

Jag skall göra eget kattfoder den dagen jag finner ett recept som säger exakt så mycket gram skall du ha t ex av hjärta, njure, lever, kött, benmjöl etc etc

Dock så har jag hört av en att Bravo skall ha för katter oxå men det skall jag ta reda på då jag den 23/12 skall köpa hem mer av Bravo färsk foder. Men den butiken jag köper kanske ej har det för katter vad vet jag..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Annons:
Robmel
12/17/12, 7:56 PM
#14

13# nu verkar jag tjatig, men ladda ner dokumentet jag talat om, så har du ett färdigt recept. Enkelt som pannkaka.

Elcyion
12/17/12, 9:48 PM
#15

#13 Precis som jag skrev, är det inga problem att ge katterna smakbitar av färskfoder för hund så länge de äter mat anpassad för katten till större delen. Precis det du säger att du gör.

Men jag kan inte skriva att det är ok att ge smakbitar av hundmat utan att lägga till det där om kattmat då risken finns att någon annan läser det och tror att det inte behövs en bra kattkost som grund.

Jag var precis ute på Barvo´s hemsida, och jag såg ingen mat som är anpassad för katter i deras sortiment.

Medarbetare på jack russel terrier

Mymlan
12/17/12, 10:00 PM
#16

Var en på fejjan *Facebook* som sa det skulle finnas.

Jag vet hur djur mår då de ej får den mat de skall.. Bara ta Gizmo min chihuahua hane *kastrerad* han fick som valp bara äta kyckling och hamburgare, sedan hos den andra ägaren bara stekt köttfärs och gul paprika. Han var jätte mager då han kom till mig för 2 år sedan. Har man inte råd ge en chihuahua mat skall man inget djur ha.

Men det har inte varit enkelt då han är så oerhört kräsen på mat. Nordic färsk mat ratar han, ngt annat färskfoder men nå blått plast runt, minns ej namnet på den, men den ratar han.. Burkmat från Konsum etc ratar han, även de från zoo.
Torrfoder ja men måste vara de med pytte små bitarna . Men har nu funnit att han äter Porta21 för hundar *burkmat* jag beställer från zooplus.dk  men nu även Bravo färskfoder. Han får även från min mat speciellt då jag äter grillad kyckling *han får inga ben av den* han har lite taskigt med tänder i munnen.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Robmel
12/19/12, 8:34 AM
#17

Generellt ska nog djur inte ha tillagad mat, och ibland kan det vara så att hungern är bästa kryddan och din hund kommer nog äta det du ställer fram när hungern sätter in. Alternativt att strö det torrfoder han gillar över det du vill att han skall äta och vänja honom. Lite beteende terapi går för det mesta hem.

Mymlan
12/19/12, 9:39 AM
#18

#17 han äter bra av Bravo färskfoder och av Porta21 burkmat samt av Rc chihuahua O ett annat RC foder för very small dog.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Gnici
12/19/12, 10:03 AM
#19

Vom og Hundemat har tagit fram ett spannmålsfritt färskfoder för katt. Det står inget på deras hemsida om det, men jag har själv mailat dem angående kattfodret då jag hörde det ryktesvägen. De har haft produkten ute på prov ett tag och jag förstod att de ska börja att sälja av den.


Mymlan
12/19/12, 10:19 AM
#20

#19 Har de ngn hemsida?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Annons:
Mymlan
12/19/12, 10:25 AM
#21

#19 Fann dem.. Var det där fodret ingen av mina hundar tålde de vart ur kassa i magen. Gizmo åt inte utav det ens..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Upp till toppen
Annons: