Magen blivit åt helsike
Min hund har alltid ätit torrfoder, nyligen kört över honom på rått kött, en BARF-variant kan man säga. Han har blivit sämre och sämre i magen de senaste dagarna vilket bekymrar mig. Hans mage är känslig rent allmänt, och idag har han bajsat många ggr mot tidigare 1-2 ggr/dag, och det har sett för jäkligt ut med osmält mat och den lösa konsistensen. Till saken hör också att han fått ben med kött på samt slaktrester (för första gången igår). Och jag har kompletterat med kalk och Vi-sibline (magtillskott) den senaste veckan, den senare ska hjälpa avföringen bli fast, vilket inte hjälpt i det här fallet.
Jag har ju några val nu.
-Sluta helt och hållet med rått kött/BARF.Återgå till något torrfoder.
-Fasta en dag?
-Köpa nåt till magen. Vad?
Hjälp med det här uppskattas! Är lite villrådig och ny på den här typen av föda. Är det här normalt? Vad gör man?
Gick du över försiktigt eller bytte du tvärt? Djur med känslig mage måste man byta försiktigt på. Nu är jag inte hundkunnig utan har katt men då brukar man rekommendera lammfärs när dom blir dåliga i magen.

Det kan ha blivit lite för mycket nytt på kort tid.
Hundar som bara ätit torrfoder kan reagera på rå naturlig mat. Reaktionen är olika.. efter ett tag kan även en *reningsprocess* påbörjas i hundkroppen, helt beroende på vad för slags torrfoder, ev. mediciner hund tidigare ätit.
Den här utrensningsprocessen kan te sig olika, dålig mage, illaluktande mun/päls m.m. Så länge man tror att det inte är något allvarligare är det bara låta tiden ha sin gång, men misstänker man annat så ska självklart veterinär kontaktas.
Vid övergångn till BARF brukar rådet vara att ta en köttsort i taget, ofta rekommenderas rå kyckling… vänj hunden vid det några dagar, introducera nytt köttslag osv osv. Hunden kommer inte få några brister av att äta *ensidig* föda någon/några veckor. Men övergången blir enklare för hunden.
Tänk på att torrfoder och rå naturlig föda är väldigt olika varandra.
Råa köttiga ätbara ben kan bli en liten chock för magar som tidigare enbart fått torrfoder. Det kan ta ett tag innan hundmagen vant sig vid den nya maten. Ofta märks det på att hunden kräks upp osmälta benbitar. Pröva kycklingvingar, kycklinglår, kycklingskrov till att börja med.
Du kan ge probiotika av något slag. Något jag tycker är bra att ha hemma är antingen Pro Biosa Pet (djurvarianten) eller Vita Biosa (människovarianten). Samma märke men två *olika* produkter.
En ekologisk örtdryck. Innehåller probiotiska mjölksyrekulturer och utvalda örter.
Vilken du tar kvittar, de innehåller samma.
Jag har människovarianten hemma (Vita Biosa), tar själv lite ibland.
Vita Biosa kan beställas hos bl.a. www.bodystore.com
Pro Pet Biosa kan beställas hos Hundapoteket, shop.textalk.se/se/shop.php?id=12485
//Lena
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Jag säger som föregående person. Fasa in maten försiktigt. Om din hund enbart ätit torrfoder, har den inte per automatik en tarmflora som är anpassad till rått kött.
Lamm och kyckling brukar vara bra. Min hund tål mald kyckling mycket bättre än kycklingdelar (på kycklingdelar blir han stenhård i magen). Kanske fungerar likadant åt det andra hållet?
Jag använde Standardts mage och ph på min förra hund när hon var sjuk. Hennes mage var helt kass, och hon fick diarré för minsta lilla sak och kunde endast äta överkokt ris, rått kött, grönsaker + tillskott (så som kalk/benmjöl).
Hon fick mage + ph varje portion för att hjälpa magen på traven. Fick hon diarré var den borta till nästa promand. Stenhård igen. Just mage är för att främja tarmflora tarmflora. http://standardprodukter.se/svenska-kosttillskott-for-hund-katt-mage.html#.UMu1J_JvBnM
Medarbetare på jack russel terrier
Det är troligtvis som ni säger att jag gick över för fort. Även om jag blivid tipsad tidigare om att de flesta hundar klarar övergången bra.
Har börjat försiktigt med kycklingvingar och sånt nu. Magen lite bättre. De preparaten ska jag kolla upp.