Annons:
Etikett14-fakta-studier
Läst 2781 ggr
Elcyion
12/14/12, 5:09 PM

Proteinmängd och njurar

Med tanke på det som sades i tråden http://barf.ifokus.se/discussions/50bf506cd4ebea1c24040f12-h-torrfoderfragor?discussions-1 tyckte jag det var bäst att starta en ny tråd i detta ämne. Än så länge har jag inte sett någon vetenskaplig studie om att höga halter protein inte är fullt hanterbart av hundens njurare (kort sammanfattning). Däremot finns det många vetenskapliga studier på motsatsen.

http://www.optimalpetfoods.com/blog/the-high-protein-myth-and-kidney-disease-in-dogs-2020.html

Att sprida en "myt" som en sanning anser jag vara riktigt dumt, och så länge det inte finns några vetenskapliga studier i ämnet, är det inget mer än en myt.

Jag tror säkert att hundarna som Rose1 hänvisar till har problem med proteinet, men jag tror inte att det beror på njurarna.

Känn er välkomna att bomba mig med vetenskapliga studier som bevisar att hundar kan få problem pga njurarna om proteinhalten ligger för högt.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Silvestris
12/14/12, 10:00 PM
#1

NRC anger ingen safer upper limit för protein för hundar vilket jag bara kan tolka som att de inte har funnit något vetenskapligt stöd att sätta en maxgräns efter.

Ska jag spekulera kring varför hög proteinhalt skulle kunna orsaka tex. klåda så är det för att proteinet ersätter något annat hunden behöver tex. specifika fettsyror. Ökar man halten av något måste man ju sänka något. Obalans i aminosyror? Men hundar är inte min specialité. Uppvuxen med jakthundar som gått på färskfoder (högprotein) under jaktsäsong för att de helt enkelt inte funkar bra annars och några tendenser till klåda har vi aldrig sett.

Vet att det finns kattuppfödare (mer specifikt, devon-uppfödare) som påstår att mycket protein i kattungematen ger deras kattungar "hormonplitor" dvs. små hårda knölar, främst på huvudet. Jag har BARFat mina devons i 10 år och fött upp 5 kullar. Deras mat innehåller mycket mer protein än "torrfoderkattungarnas" och jag har aldrig sett en "hormonplita" på mina katter.

Upp till toppen
Annons: