Annons:
Etikett03-katt
Läst 2591 ggr
Kinne
2012-12-13 21:12

BARFa katter i flock

Hej. Har i drygt en veckas tid BARFat mina katter här hemma.

Avföringen är ju faktiskt i princip luktfri (!) & ser fin ut. Har inte fått några diareé-magar vid övergången tack vare (tror jag) att vi redan innan försökt ge dom en del rått kött.

Men jag har lite problem med hetsätare och hungriga katter sedan vi började.

Två katter har nu hestätit och spytt, men med lite hjälp & mindre och tätare portioner tagit sig förbi det. Nu är dock tredje katten (den enda kastraten) inne i en sån period.

Alla katter får mat så separata platser. Alla får SIN mängd.

Hur lång tid tar det innan dom vänjer sig vid mat 2 gånger om dagen? För nu skriker dom en hel del. Ingen har tappat i vikt heller, så dom håller ju hullet.

Sen undrar jag om någon skulle vilja kolla mitt BARF-recept & se om det ser bra ut?

Äggula 10%

Kycklinghjärta 10%

Lammlever 10%

Ben från kycklingvingar 10%

Fläsklägg, kyckling, Blandfärs, kycklingmage 60%

Tack på förhand!

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

Annons:
Elcyion
2012-12-13 21:29
#1

Jag orkar inte räkna på ditt recept nu, men ett tips för att de ska känna sig mer nöjd med sin portion är att göra det svårare för dem att äta upp den. Min hankatt har fått fiska upp sin mat i små små bitar från en glasburk, en avklippt petflaska… Just nu hittade jag en bork som passade precis på hans runda matskål, så nu är det mer som en "kupol" med två hål i där han får fiska upp maten.

Melvin hetsäter annars jämnt, och blir inte mätt på sin portion. Han kan bryta sig in i soppåsar osv. Men genom att få det att ta längre tid, har en hel del av det här lagt sig. Så länge jag fortsätter med det. Men då är Melvin även en hittekatt som lärt sig att äta när det finns mat.

Medarbetare på jack russel terrier

Robmel
2012-12-13 22:19
#2

1#

Ladda ner dokumenntet i inlägget, interaktiv lathund för barf (sök så hittar du) .xcl dokument med färdigt recept. Jag tycker att du ligger för lågt på hjärta i ditt recept ovan.

Du kan skriva in vikt och % och få ett färdigt recept. Snabbt och smidigt.

/R

Kinne
2012-12-13 22:22
#3

Jaha, oj då… Men jag tycker jag läst överallt att hjärta ska vara 10%?

Nu blev jag orolig ;/

Ska kolla det då, tyckte det verkade så himla krångligt och har kämpat så med detta recept ;p

Tog en hel del tid att få fram alla grejer ^

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

Kinne
2012-12-13 22:25
#4

Jag kan gtyvärr inte använda filen då jag använter Ubuntu som operativ-system.. :/

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

Elcyion
2012-12-13 22:32
#5

Hur mycket hjärta du använder beror till viss del på vilket djur hjärtat kommer ifrån, och om det har varit fryst (och i så fall hur länge). Taurin förstörs ifrysen, och bör därför anvbändas upp inom 6 månader.

Men på färskt hjärta ligger jag på ca. 10-15%. När det var mycket fryst, låg jag på 15-20% och tog då de övriga % från köttdelen.

Medarbetare på jack russel terrier

Kinne
2012-12-13 22:53
#6

Ahaa, då förstår jag. Ska höja det nu då. Så att det blir bättre (:

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

Annons:
Elcyion
2012-12-13 23:08
#7

Gris är det hjärta som innehållet mest taurin (iaf av de som vi kan köpa). Kanske någon av ovanligare sorter (som björn eller nåt) kan innehålla mer. Kyckling ligger i andra änden av skalan av de "vanlliga" djuren.

Medarbetare på jack russel terrier

Kinne
2012-12-13 23:15
#8

Okej, då ska jag höra mig för med charken igen.

Om jag nu får tag i gris, hur mycket ska jag då ha i? För i frysen lägger jag det ju, men det används inom 2 veckor..

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

Elcyion
2012-12-13 23:50
#9

Används det inom 2 veckor kan du ge 10% När jag beställer från Ica tar jag deras största paket (ca. 2 kg) och det tar 3 månader eller så för katterna att äta upp, och då har jag valt att ge lite mer. Ofta har jag köpt på mig hjärta som räcker i ca. 5-6 månader då vår icas leveranser inte fungerar som de ska.

Medarbetare på jack russel terrier

nathlund
2012-12-14 04:31
#10

min ena hankatt äter fort men spyr inte. när han får kött får han bitar som han måste tugga ordentligt, man kan också sprida ut bitar på en bricka eller tidning så katten får gå runt och plocka, mina tittar bara surt på mig och går om jag försöker göra det krångligt för dom att få tag på maten…kött får han dock bara några dagar i veckan resten spannmålsfritt torrfoder/blötmat. delar upp mina katters mat på 3-4 mål annars vill dom ha mat hela tiden och förstör saker, snor mat från hunden m.m.. måste dom äta just två gånger om dagen vid barf?

Robmel
2012-12-14 08:50
#11

4#

Jag använder också ubuntu (emellanåt), ladda ner Open Office (samma som M Office - fast gratis), det är ett excel dokument som går att öppna där i.

Elcyion
2012-12-14 11:37
#12

#10 Det handlar ofta om det praktiska biten. Katter klarar sig på 2 gånger/dag, men fler gör inget.

Att ha matmotiverade katter hjälper här. Min hankatt bryter sig in i det mesta för att få tag på mer mat. Kastruller, påsar, burkar (om han kommer in…) Ända stället jag kan ställa mat är i ugnen och micron (alt. kylskåpet). Så för oss hjälper det. Men han var också skeptisk till att jobba för maten innan han insåg att han kunde komma åt den, och det var inte så svårt att lista ut hur. Sen tar själva fiskandet mer tid, vilket är det som gör att det fungerar. Är det minsta lilla för svårt ger han upp på en gång och matte måste hjälpa till.

Medarbetare på jack russel terrier

Upp till toppen
Annons: