Foderallergi?
Hej.
Har gått över och BARFar nu båda katterna, vilket de tycker är toppen :) Dock verkar ett problem ha uppkommit… Ena katten har börjat klia sig mycket vid öronen, så pass att det blivit små skorpor. Han tvättar sig mycket mer än vanligt på bakbenen.
Mina funderingar är nu om detta kan vara foderallergi? Hur kommer jag på bästa sätt fram till vad det i sådana fall är han kan vara allergisk mot?
Kan det vara så att det kliar och att han tvättar sig extra mycket när kroppen rensas? För om jag har förstått rätt så gör den det vid övergång till BARF.
Skulle vilja ha alla tips, råd och tankar jag kan få..

Jag kan i princip INGENTING om allergier. Men om du jämför det fodret de fick innan och mådde bra på med den maten du ger. Är det några proteinkällor som skiljer? Vilken del av djuret spelar ingen roll. Kyckling är fortfarande kyckling även om ditt gamla foder skulle innehålla torkat kycklingprotein och du ger kycklinghjärtan.
Finns det inga skillnader där, skulle jag TRO att det beror mer på omställningen till barf. Men ta inte det det jag säger för sanning.
Medarbetare på jack russel terrier

Min ena katt fick skorpor vid öronkanten då vi hade rävskabb här.
Katter brukar inte smittas, men du skulle kunna prova att behandla med Stronghold. (Recept.)

Det står inget på fass att stronghold är receptbelagd, och jag har för mig att den nu för tiden är receptfri. Men jag anser inte att man ska behandla djur med mediciner utan att ha en korrekt diagnos.
Medarbetare på jack russel terrier

#2 Då katterna är innekatter låter inte rävskabb så troligt..
Jag har inte hittat några fler skorpor runt öronen sedan igår morse. Verkar inte läget bli värre väntar jag en tid för att se vad som händer.
Vad exakt ger du dina katter? Barf säger ju inte så mycket eftersom det kan vara olika märken och köttsorter och blandningar!
Det kan eventuellt vara så att din katt får för lite koppar. Koppar finns i lever (typ kycklinglever) och brist på detta kan ge klåda…

Katterna äter grishjärta, ungnötlever, grislever, kyckling, fläskkött samt nötkött. Självklart får de ben också.
Om det är kopparbrist, borde inte båda katterna börjat klia sig då?