Hur ska en bra avföring se ut?
Har börjat BARFA mina katter på heltid nu, och jag undrar hur hur bajset ska se ut/kännas. Har upplevt att det är torrare än när de åt blötmat, men de verkar inte ha några svårigheter med att få ut det. och jag har inte sett något slem runt om som kan förekomma när det är alldeles för torrt (alltså för mycket ben) Men man blir ju ändå fundersam när man är ny inom området :)
Hur upplever ni det?
~ Bara döda fiskar följer strömmen.
Har två okastrerade hanar. Den yngsta katten har haft taskig mage sedan vi hämta hem honom. Fick ordentligt nog av hans lösa mage när hela bakdelen av honom var kladdig och jag fick bada honom.
SÅ efter det bestämde jag mig för att börja barfa, ca 3 veckor sedan. Sedan andra dagen har hans bajs varit betydligt mindre! Det är mörkare i färgen och hårt, inget slem runt om. Jag upplever att han numer tillgodogör sig all mat han får och därav får bättre bajs.
Gjorde dock bort mig igår, hade inget kött tinat och var och handlade. Ryckte åt mig en mjau blötmat och så fick dom det igår kväll. Idag har kattlådan varit full med löst ljusbrunt bajs. Inget mer konstgjort någonsin mer till mina katter.
Skulle oxå vilja veta av någon mer erfaren om vad som är bra kattbajs :)
Precis den tråden jag behövde!
Mina katters bajs luktar så ruskigt mycket mer när dom får mjau, så jag förstår verkligen vad du menar.
Undrar lite som TS. Om katterna är "för torra" i magen, vad kan man ge dom då? Köper alltid kött med mest fett runt, så det får dom nog i sig gott om. Men vad kan man annars lägga till om dom är lite hårda i magen?

Jo men precis :) eller ska man minska på benen/kalket, men då finns det ju en risk att det blir för lite av det, men bajset är bra…

lite mer konkret då, ska man kunna dela bajset med kattspaden enkelt, eller ska det ta emot?
Testa att ge en skvätt laxolja om ni upplever skiten för hård!
Sedan har mina katter ätit Vom og Hundemats Sprint och Valpfoder som innehåller kyckling, Vom, Lax och vitaminer mineraler, och de fullkomligt älskade det. Just nu får de dock kycklingskrovskorv, med kycklinghjärta och lever blandat i. Emmellanåt en skvätt laxkorv alternativt olja.
Skiten är hård och jag tror inte att det går att dela med en spade ;) Har faktiskt inte provat. Har iaf 7 katter som lever och frodas på denna mat, där den äldsta är 11 år och de yngsta 1 år!

Exakt vad är laxolja? Omega 3?