Kostnad
Vad kostar det för er i månaden på ett ungefär att BARFa en hund?
Vart köper ni era råvaror?
Jag försöker lära mig mer kring BARF men jag har inte riktigt greppat detta om vad BARF ska innehålla, kostnader osv. Min far som BARFar sin hund tycker jag bör börja med det också men han har inte kunnat ge mig några konkreta tips direkt.
Bra fråga ang kostnad - ingen aning! Kanske skulle räkna på det.
Var jag köper mina råvaror:
- Kycklingvingar-Willys
- Kycklinglever, hjärta - där det ev är extrapris
- Vom og hundemat, andra frysta "korvar" - Hufveröds hund o katt (Göteborg)
- Köttiga ben fr nöt - Sluhallen (Göteborg)
- Köttiga ben fr gris -"-
- Grissvansar, öron, fötter -"- (brukar annars finnas på Citygross om man har ett sånt nära)
- Diverse andra delar av nöt o vilt - Hundmatsbilen
- Köttputs från gräsbeteskött från Gröna gårdar
#1 Tack för ditt svar.
En sak jag dock inte fattat, ska en hund som BARFar äta kött, grönsaker, lever osv varje dag? Eller är det kött ena degenn, lever andra, grönsaker tredje osv?
Sen vet jag inte heller hur mycket en hund ska ha av allt.
Jag tror du säkert kan hitta information om mängder och fördelning och så vidare här på sidan annars hoppas jag att någon mer insatt svarar.
Jag kör inte enligt recept utan min hund får ibland lite av det ena och ibland lite av ngt annat. Grönsaker tror jag personligen inte att varken hundar eller katter är i något större behov av. Jag ger det till hunden ibland som "bukfylle" och för att hunden tömmer analsäkarna bättre med lite fibrer i kosten.
På Jipotimas kan du hitta matscheman. Här är ett för unghund-vuxen.
Lycka till!

Personligen tycker jag att Jipotimas matschema är både rörigt och med onödiga ingredienser (som tex deras bovetegröt).
Jag upplever det svårare att barfa hund än katt. Katten har exakta % angivelser, och så länge du följer dem blir det bra. Hundar verkar pendla mycket mer i vilken sammansättning som just den hunden mår bra på.
Min hund får ben efter "the preymodel" eftersom han blir mer eller mindre förstoppad annars. Andra behöver ben varje dag. Det finns trådar om båda varianterna.
Djuren måste inte få i sig alla ämnena samma dag. Det räcker att du har fått med dig allt inom 7-10 dagar.
Kostnadsmässigt köper jag allt jag kan komma över som är billigt. Max 30:-/kg satte jag när jag började. Kommer nog att få revidera det lite, men säg att jag snittar på 35:-/kg. Jag har 2 katter och 1 hund. Sammanlagt äter de 480g/dag, och jag har beräknat att det kostar mig ca. 500:-/månad.
Citygross är super om du har tillgång till. Willy´s är helt ok, men de har (inte hos mig iaf) det här riktigt billiga köttet. Men förra veckan hade de tex. färsk kyckling för 19.90:-/kg. Så reklamblanden och leka hamster är nog det bästa råd du kan få.
Jag köpte 15 kg nötfärs på halva priset på ICA förra året. De hade erbjudande och hade beställt hem alldeles för mycket. Betalade 24-25:-/kg då. Då åt både jag och katterna av det. Men varför bara köpa 1 pkt om du har plats för mer? Lika bra att köpa så mycket du får/kan när det är billigt och ha till andra månader som inte är lika billiga.
Medarbetare på jack russel terrier