Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 1649 ggr
Ruzicka
11/29/12, 11:53 AM

[K] Börja igen?

Hej!

Jag har två katter, Queena och Eve, som är ett år gamla. Jag började BARFa dem någon månad efter att de kom till oss pga att Eve började hetsäta allt som eventuellt såg ut som mat. Hon blev helt besatt och attackerade oss som om hon slogs för sitt liv så fort vi hade något ätbart framme, så till den grad att vi tvingades låsa ute henne för att ens kunna äta något själva. Så fort vi började BARFa slutade problemen och hon har varit helt "normal" sedan dess.

Jag var mycket noggrann med att ge rätt proportioner till dem (10% ben, 20% hjärta, 8% lever, resten kött var de proportioner jag körde på), så att de inte skulle få näringsbrist eller andra problem. Jag varierade också köttet så mycket jag kunde så att de inte skulle få några allergier. Men jag var alltid mycket rädd för att jag gjorde fel i alla fall.

Queena fick problem med att äta lever, hon kräktes upp det trots att jag försiktigt fasade in det, och jag började misstänka att hon slutade äta den efter ett tag, även om jag faktiskt aldrig hade något "bevis". Båda två fick problem med avföringen också, vilket jag förstod var på grund av för mycket ben. Jag försökte åtgärda det genom att ge benmjöl istället. Och när Queena, 6 månader efter jag började BARFa dem, fick utslag vid öronen lade jag av med BARFandet direkt. Foderallergi eller näringsbrist var det första jag tänkte, men det kliade inte. Vi tog henne aldrig till vetten för det blev bättre dagen därpå, och försvann ännu en dag senare. Det har inte dykt upp sedan dess.

Sedan dess har jag gett dem mjau burkmat. De gillar det inte men det går ner om de är hungriga. Queena har däremot börjat jaga efter annan mat precis som Eve gjorde i början, och jag inser att jag egentligen vill börja BARFa dem igen. De var så mycket nöjdare med tillvaron när de fick kämpa lite med maten. Det var roligt för dem att äta då, nu är det mer ett nödvändigt ont. Men jag är rädd att något skall gå fel igen, och jag vet inte riktigt hur jag skall lösa problemet med lever för Queena. Jag har tittat lite på TCFelines pulver och funderat på om det skulle vara ett bra sätt att både ta bort min oro för att göra fel och få Queena att få i sig näringen från levern. Vad tror ni om det? Har ni något annat tips? Vad tänker ni rent spontant om hur jag skall göra?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Annons:
Silvestris
11/29/12, 12:28 PM
#1

Eftersom tillverkaren inte lägger ut någon näringsanalys är det omöjligt att avgöra om tillskottet gör en "köttmåltid" komplett.

Ruzicka
11/29/12, 3:17 PM
#2

#1 Du menar TCFeline? Det borde väl gå att få de specifikationerna via mail, kan man tycka, eller?

Har du tips på någon annan "lathetsvariant", där man inte kan misslyckas så mycket..?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Silvestris
11/29/12, 9:12 PM
#3

Problemet är ju att det här med tillskott, oavsett vilket inte kan vara kompletta eftersom de alltid är beroende av köttråvarans näringsinnehåll. Ett tips är att betala för att få ett par analyserade recept. Tjänsten finns.

Upp till toppen
Annons: