[H] Färskfoder till valp
Hej!
Min 6 månaders aktiva Australian Shepherd valp har väldigt svårt att gå upp i vikt, han ligger ostabilt mellan 13-14kg medan hans kullbröder ligger vid 15-16kg. Jag använder just nu Halla Medium till honom (och min andra vuxna) då jag blev rekommenderad det.
Jag ska börja ge Vom og Hundemat, vilket tycker ni att jag ska ge?
Har fått tips om att ge de fodret med lax, för det är mest fett i det. Jag ska använda det som delfoder till en början.
Han har inget hull på kroppen utan är väldigt tunn. Måste verkligen få gjort något, han är avmaskad och inget fel där.
Vet att valpar växer ojämnt men tycker det är lite konstigt då han är 56cm i mkh.
De har ju en sort som heter Exklusiv. Såhär står det om den:
"**Exklusiv
**Färsk nötvom, hjärta, lunga, lever, fett och Omega-3. Vitaminiserat samt tillsatt benmjöl.
Exklusiv är vårt kycklingfria helfoder som passar hundar hundar som behöver gå upp i vikt, har känsliga magar och/eller har dålig aptit. Givetvis innehåller det inget spannmål eller andra kolhydrater, precis som våra andra foder (utom Hundmat m Ris). Exklusiv är vårt fetaste och därmed kalorikaste foder."
Men jag vet inte hur det funkar till valp?
/Anneli

Jag tycker du ska använda Valp.
Man kan inte stressa på viktökning med för mycket fett.
Valpar förbränner inte så mycket energi.
Öka hellre mängden mat.
Valp är deras magraste foder, förutom det med ris. Förutom att vara lite magrare och lite mer proteinrikt så är näringsvärdena det samma som i deras andra foder. Jag skulle ta kontakt med Calle på VoH och hört efter vad han har att säga. Det finns en sida på fb och man får snabba svar. Det man ska tänka på mär det gäller VoH är att det innehåller mer kalcium än vad som är rekommenderat. Det är visserligen från ben och det är inte farligt sägs det, men vissa menar att valpar inte gör sig av med överskottet på samma sätt som vuxna hundar gör och att det kan vara skadligt för storväxta raser (>25 kg vuxenvikt). Men där går som sagt åsikterna i sär och man får bilda sig en egen uppfattning.

Ja, Valp är inte så överdrivet fett som några av "vuxenfodren".
Betydligt bättre balans mellan de olika näringsämnena.
Inget bytesdjur är i närheten av nr 25, t ex.
Valpar behöver mellan 350-500 mg kalcium/kg kroppsvikt.
Räkna på hur mycket den får i sig efter vad den äter.
Procenthalten säger inte så mycket utan att man relaterar det till dagsintaget.