Annons:
Etikett02-hund
Läst 2431 ggr
Glimfeather
11/11/12, 9:09 PM

Vilka ben ger ni?

Stallägaren är jägare och från senaste rådjuret fick jag nästan alla ben :-) det är bara kraniet och underbenen han sparade. Så nu har jag hela frysen full med köttben till hundarna! Vilka ben ger ni? Mina hundar äter ben på ett vettigt sätt. Gav ett bogblad till unghunden i förrgår och han tuggade i sig allt utom det allra hårdaste så jag är inte rädd att han ska göra illa tänderna. Blev dålig i magen i natt, är det vanligt att de blir det? Har mest gett kycklingvingar innan och hanhar aldrig reagerat på något innan. Kan ju bero på annat också förstås :-) Hur ofta kan man ge ben om man annars ger ett fullfoder? Fick även älgrevben. Är det ok?

Annons:
Linnea
11/12/12, 3:15 PM
#1

Blev han hård i magen? Det blir dom om dom får mycket ben på en gång. Har man stora ben kan man ju låta dom tugga i sig halva och ge resten dagen efter.

Ben kan du ge varje dag men då såklart mindre per gång än om du ger tre gånger i veckan.

Älg går också bra.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Glimfeather
11/12/12, 3:40 PM
#2

Nej, han blev väldigt lös i magen. Men det gick över till morgonen så det var nog inte farligt :)

Linnea
11/12/12, 3:57 PM
#3

#2 Okej då kanske han reagerade på märgen

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Glimfeather
11/12/12, 5:07 PM
#4

Tror inte det. Det var ett bogblad han fick. Inte mycket märg där … Och han har aldrig reagerat på märg innan. Det kan ju iofs varit att lammfärsen han fick till frukost blev dålig av att ha tinat i rumstemperatur …

wesdi
11/12/12, 8:22 PM
#5

Jag har hundar som äter ben lugnt och förståndigt.
De lämnar det som de anser inte vara smältbart (har väl en gång i tiden lärt sig sin läxa).

Exempel på köttiga ätbara ben: kycklingvingar, kycklingskrov, kycklinghals (ok mer ben förstås än kött men fullt ätbara), kycklinglår (gäller även andra fågelsorter.. and/anka/kalkon), lammrevben, grisrevben, revben från andra djur, nacke..

Just nu har jag massor med köttiga ben från älg. Varierar från helt ätbara/smältbara till bara lite ätbara/smältbara ben men… gratis är gott och mina hundar är som sagt förståndiga så de lämnar ju det som de anser inte vara smältbart.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

vinteralvan
11/21/12, 3:16 PM
#6

Nu har jag visserligen katt men han mumsar glatt i sig kycklingvingar med ben och allt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: