Annons:
Etikett02-hund
Läst 3868 ggr
axilur
2012-11-08 17:48

[H] Äter gräs

Jag har gett min hund VoH i några månader nu. Det funkar hur bra som helst, hon har fått jättefint och stabilt hull, pälsen glänser och har slutat fälla, hon bajsar nästan harkluttar och hon verkar må allmänt super. 

Det jag undrar över nu är att både hon och den andra VoH-ätaren i familjen tar sig gärna några grässtrån på promenader med jämna mellanrum. Grässtrån kommer sen ut osmälta, de kräks väldigt sällan, om ens någonsin pga just gräset, verkar det som.

De utfodras med VoH lax och den med 100% nötvom eller kyckling och får dessutom någon nötnacke, kycklingvinge, råa köttslamsor från  matlagningen ed att tugga på ibland utöver det. I godisväg vid träning blir det torkad blodpudding eller annat torkat kött.

Får de för lite kolhydrater? Är det något jag kan jämna till med hjälp av grönsaker ed? Tips?

/Anneli

Annons:
wesdi
2012-11-08 20:59
#1

Flört Hundar äter gräs av olika anledningar.

Stillsamt ätande/betande, väljer nästan ut ett strå här och ett där = inget speciellt.. gillar väl att snaska lite gräs helt enkelt. Åh ja det kommer ofta ut helt *i andra änden*.
Visar att hundar har svårt att smälta grönsaker/gräs/frukt som inte är sönderfördelat/finfördelat från början.
De som BARFar sina hundar och ger grönsaker, finfördelar/mixar grönsakerna för att hjälpa hund att kunna tillgodogöra sig grönsakernas innehåll.

Hetsätande, kastar sig över gräs, äter vilket gräs som helst =
kan ha problem med något… allt från halsen till illamående. Ofta blir resultatet kräkning efter ett sådant här hetsätande.

Jag råfodrar (BARFar) mina hundar. De hetsäter inte gräs utan kan då och då nästan omsorgsfullt välja ut ett grönt fint grässtrå här och där… tugga stillsamt, gå .. nosa, hitta ett nytt fint grönt grässtrå, tugga i sig det..  Det enda som händer är att det ofta kommer ut i princip obehandlat .. eh.. bajset kan hänga på grässtrået.

De får njuta av sina grässtrån, jag bryr mig inte. De verkar gilla smaken av ett grässtrå då och då så de får äta.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

axilur
2012-11-08 21:45
#2

Okej, det låter som att jag kan sluta oroa mig då! Glad

/Anneli

axilur
2012-11-09 15:11
#3

Meeen kurrandet i magen då? Obestämd Har aldrig hört kurr på torrfoder förut, men nu kurras det istället mycket. Hullet har som sagt blivit jättefint och hon får en mängd som motsvarar över 2% av hennes kroppsvikt (hon är vuxen) men det gurglar väldigt mycket i magen under natten och innan utfodring ändå. Ska jag verkligen öka givan? Hon är kastrerad och jag vill ju inte att hon går upp mer i vikt nu…

/Anneli

Annso_
2012-11-10 12:40
#4

Jag kör också med VoH till min hund , dock kurrar hans mage inte men han har en större hunger därav att hans kropp tar åt sig så mycket av näringen, antar att det blir så för att te.x torrfoder ligger allt kvar  magen sen kommer allt ut igen "min hund tog fan inte upp någonting av den maten"

Men jag ser inget fel med att Rocky har lite större hunger, jag menar att en varg i det fria går inte äter och är proppmätta jämt..Däremot kan jag ge lite lite extra om vi te.x gått i skogen flera timmar och lekt med andra hundar..För då anser JAG att hans kropp behöver lite mer

Risken är dock om du ökar på att hon blir fet, det är en jätte fin balans gång med färskfoder…Min hund är lite små fet så har istället fått dra ner på maten.

wesdi
2012-11-11 10:28
#5

Hur ofta dvs hur många måltider per dag ges?

Även om vi människor tycker (sett från hur vi tvåbenta äter) att en hund (vuxen) ska äta flera gånger per dag så är hunden inte en människa.

Om en hund ska äta 300 g/dag och får det uppdelat på 3 måltider, innebär det 100 g vid varje måltid.

Blir hunden mätt vid varje måltid? Får magen något ordentligt att jobba med eller…. blir det bara *mellis* och hunden går omkring småhungrig hela tiden?

Något man kan fundera på i alla fall.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Annso_
2012-11-11 11:06
#6

Förstår om det är riktat till Ts men min hund får 120 g om dagen, dvs 60 gram per morgon och kväll :)

Annons:
axilur
2012-11-12 17:12
#7

Ja, min hund får också mat två gånger om dagen.

/Anneli

wesdi
2012-11-12 17:48
#8

Hur är hon i hullet? Om du tittar och känner - hur känns hon?

Mat efter aktivitet brukar jag säga…. klart man även måste ta hänsyn till ras, ålder, förbränning m.m. Vissa hundar kräver mer.

De här % är bara rekommendationer, riktlinjer… 2 % kan passa en hund medan en annan hund kanske behöver 3 %.
Det kan även variera under året, under tävlingssäsong/jaktsäsong/vinterhalvåret kan en del hundar behöva mer mat -för att de helt enkelt förbränner mer.

Prova gå upp lite… kanske 2,2 % eller ja något liknande… känn och se hur hon är i hullet.

Nu använder jag inte färskfoder (barfar) men har hört av vissa hundägare att de upplever att hunden behöver mer (större giva) av
V & H. Jag vet som sagt inte om det stämmer….

Ger du maten på bestämda tider eller kan det få variera?

Vissa hundar lär sig *matklockan* och skapar en enorm förväntan när det klockslaget börjar närma sig. Magsaft börjar produceras, hund *förbereder sig* på att få mat.
Det kan (behöver inte men kan) för vissa hundar skapa magproblem.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

axilur
2012-11-13 10:17
#9

Hon äter ungefär 2,6% nu och är alldeles perfekt i hullet för en gångs skull. Jag ger henne maten på ungefär samma tider morgon och kväll, men det kan ibland skilja ett par timmar. Hon är väldigt matglad, äter vad man än ger henne, och kan klockan. ;)

Tror du det skulle bli bättre om jag börjar ge henne hela dagsgivan under en enda måltid när som helst under dagen? Eller hur bör jag göra?

/Anneli

axilur
2012-11-13 10:38
#10

Hon har varit betydligt hungrigare, när hon kom till mig slängde hon sig över sånt som gick att tugga på promenaderna. Då var hon visserligen 10 månader så det kanske handlade om valpfasoner, men jag tycker i stort att hon verkar mättare och håller vikten mycket bättre nu. Magen krånglar aldrig, det enda är kurrandet.

/Anneli

wesdi
2012-11-13 13:54
#11

ObestämdHm…  svårt att svara på om det blir bättre.

Jag har ingen erfarenhet av V&H men har hört andra säga att en del upplever att hunden behöver mer mat av det, andra upplever att hunden lätt blir hård i magen (fiskolja kan hjälpa mot det).

100 % nötvom…är inte ett helfoder utan mer som tilläggsfoder. 
Jag barfar mina hundar och ger dem ibland vom, men absolut inte dagligen… någa gånger i månaden ungefär.  För jag anser att kött, inälvor,  ben m.m. är bättre…

Vet du om det är någon skillnad på kurrandet beroende på vad för blandning hon får? Funderade bara på om enbart vom kan skapa kurrande mage… att den inte mättar så bra? Jag vet som sagt inte, för de gånger jag ger vom så ges det ihop med annat kött.

När du ger vom, blir det enbart vom eller ihop med annat?
Varför ger du varianten ren vom? Laxvarianten innhåller också bl.a. vom. 

Om du börjar med att låta tider variera, så gott du kan… vilket du redan gör ibland idag förstås… men få in det som en vana. Om kvällsmålet är enklare att variera tid på - gör det.
Prova och se om *matklockan* då kanske lägger av… att hon inte har den här förväntan på att få mat vid viss tid.

Du kan även prova att ge ett mindre mål och ett större mål - totala givan blir densamma, bara uppdelat annorlunda.
Ett steg mot att ge 1 gång/dag om du vill pröva det.

Att direkt gå över till en måltid per dag, klarar vissa hundar bra, andra inte. 

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

axilur
2012-11-13 19:03
#12

Jag ger ungefär två tredjedelar av laxen och en tredjedel vom eller kyckling. Från början för att vomen ska vara lite mer snällt mot magen men egentligen mycket för variation. Skulle absolut kunna ge bara laxen (och ev också originalmaten som är ett helfoder) hädan efter, om det är vomen som "strular".

Min hunds klocka är så tydlig, så jag tror att jag gör en långsam avvänjning på detta så att hon kan slappna av lite iallafall. Har redan börjat dela upp det annorlunda genom att ge ett litet mål och ett stort mål, ska se om det fungerar bättre för magen!

/Anneli

wesdi
2012-11-13 20:59
#13

Äsch jag vet inte om vom gör att hund blir ev. kurrig i magen eller hungrigare.

Du blandar den ju med annat. Men visst kan du prova att minska ned mängd vom, ge det ibland, som variation.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Annons:
axilur
2012-11-14 10:03
#14

Ja, jag ger en halv korv vom eller kyckling till frukost och en hel korv lax på kvällen som det ser ut nu. Enligt 2%-riktlinjen ska hon ha bara liiite mer än en korv om dagen, men får som sagt 1½.

Men jag ska testa det, köpa hem laxen och originalmaten och skippa vom i fortsättningen då den ändå "inte verkar göra nån nytta" mer än som tillägg. Och så ska jag sakta gå över till att ge henne allt vid ett tillfälle om dagen istället för två, så hoppas jag att det slutar kurras.

Tack för dina tankar och tips, Lena!

/Anneli

wesdi
2012-11-14 10:33
#15

Obestämd Våmmens nytta eller inte finns det olika uppfattningar om.

De som ger grönsaker m.m. hävdar nog att våm är nyttigt, för att den bl.a. anses innehålla spår av det.

De som inte ger grönsaker är inte alls lika övertygade.

Jag hänger lite på utländska forum/grupper Flört.
Vissa Prey-forum/grupper… dvs de som inte ger grönsaker/frukt, undviker malt kött m.m.

Flertalet av de hundägarna går inte och köper våm som en variation, som en del i hundens kost. Möjligen om de får våm helt gratis kan det ges men annars inte. De anser att våm inte har någon särskild nytta i råfodring.

Flört Ville bara försöka förtydliga min syn på våm och att det finns olika syn på det, vissa anser våm vara nyttigt, andra inte.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Upp till toppen
Annons: