[K] Olja för leder och en fråga om kalcium
Jag funderar på att börja tillsätta olja till katternas barf. Dels tycker jag att deras avföring är lite väl hård och smulig, dels för att det ska vara bra för hud och päls och dels för att jag har äldre katter med artros.
Nu undrar jag vad jag ska ge? Jag funderar på fiskolja kompletterat med 50-100 IE E-vitamin, kan de täcka alla bitarna?
Jag är noga med att ge ordentligt med kalcium. De får malda kycklingvingar någon dag i veckan, benmjöl någon dag i veckan och 1 krm äggskalskalk per 100 g kött övriga dagar, så jag tror att jag täcker behovet väl.
En person som ska vara kunnig inom foder nämnde att för mycket kalcium kan hämma upptaget av andra mineraler (t.ex. järn och zink). Är det alltså skadligt att ge för mycket kalcium? Jag har läst här på forumet att överskottet kommer ut bakvägen.
Överskottet av kalcium (iaf när man ger i form av ben) går ut med avföringen, men det stämmer att höga halter kalcium hämmar upptaget av en del andra mineraler. Att katterna har hård och smulig (ljus?) avföring tyder också på för hög benhalt.
Utöver fiskolja kan du ge Seraquin som innehåller glukosamin och gurkmeja som båda är bra för lederna.

Avföringen är blandad ljus och mörk, men smulig. Mest mörk. Seraquin får den katt som har mest problem med pålagringar. Men då ska jag testa att ge fiskolja dessutom. Var hos veterinären idag och de tyckte också att jag ska ge fiskolja. Blev dock förvånad när jag jämförde flaskan hos veterinären med Standarts fiskolja. De rekommenderar väldigt olika doser! Vad är egentligen en lämplig dos för katter - fiskolja, DPA,EPA och DHA? Man blir ju förvirrad av alla olika rekommendationer! Hur höga halter handlar det om, för att det ska bli skadligt med för mycket kalcium? Är det sämre att ge äggskal än benmjöl?

Dr Baddakys och Standardt har likvärdiga fettsyrenivåer.
En katt bör äta 1 tsk/5-10 kg. Vissa katter vill inte äta denna mängd, så då är den helt ok att halvera.
Skillnaden mellan Dr Baddakys och Standardts är främst ursprungsland.
Dr Baddakys kommer från Syd Amerka. Standardts från ishavet.

#2 Det är just de två jag jämfört. Nu när jag läser igen på fp ser jag att man för katt ska ge varannan dag och det förändrar ju allt. :) Men det är ändå ganska olika doser om man jämför deras flytande och deras kapslar. Kan man inte ge kapslarna till katt? Nedan har jag gjort en tabell med olika fiskoljor. Anledningen till att jag undrar över de olika doseringarna är att jag har massor av Fritt flyt hemma och vill ge det tills det är slut. Jag vill vara säker på att det blir rätt dosering eftersom den är för människor.

# 3 skulle det vara! :)

Fler frågor. :) På Apoteket säljer de E-vit med 100 mg/kapsel. Hur mycket är det i IE? Var köper ni andra E-vit och hur ger ni det - dagligen eller en dos/v?
100 mg motsvarar ungefär 75 IE.

Tack för era svar! Nu tror jag att jag kör på två kapslar Fritt flyt per dag och en kapsel E-vit 75 IE per vecka. Låter det vettigt? Då återstår frågan om hur ni ger E-vit? En kapsel fördelat över flera dagar eller som en hel dos en gång i veckan? Blandat i maten?

Är inte "rekommendationen" 50-100mg/dag? Dubbelkolla det jag säger nu, för migg huvud bankar ganska bra :(
Medarbetare på jack russel terrier

#9 I tråden (länk) skriver Silvestris 100 IE per vecka eller per kg mat. Mina katter äter mellan 600-840 g per vecka så de blir ju lite krångligt att räkna på, och att dosera med kapslar. Hur gör du? http://barf.ifokus.se/discussions/506d4fd4d3b4fd16ba0011c8-fiskolja-och-vitamin-e?discussions-4

Konstgjord e-vitamin: 1 IE/mg
Naturlig e-vitamin: 1,36 IE/mg
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Internationell_enhet
Detta borde ge 50 mg e-vitamin = 50 IE?
Min honkatt äter 700g/vecka = 0,7 kg
Jag gav 50mg/dag till att börja med.
Källa: http://naturalcat.forum24.se/naturalcat-about675.html&highlight=fiskolja
Jag gav katterna vitaminet 1 gång/vecka (eftersom e-vitamin är fettlösligt och sparas i kroppen). I början blev katten mycket bättre i pälsen, men fredag-lördag började den mattas av igen, tills jag gav en ny dos vitamin-E. Så jag behöver antagligen höja den dosen till 75-100mg/dag.
Silvertris: Vad är det som stämmer. 50-100mg/vecka eller 50-100mg/dag?

# 11 Tack! Nu blev jag klokare på allt utom just doseringen då. Hoppas att Silvestris har möjlighet att svara. Hon verkar ha superkoll. :-)
Det hänger ju lite på hur mycket PUFA man ger. 50 mg/vecka kan vara en bra utgångspunkt, men 50 mg/dag är inte farligt. Det är väldigt svårt att överdosera E-vitamin. Jag brukarl iägga mig på 100 IE/kg dvs. ca 100 IE/vecka (för en katt).

PUFA?
Angående konverteringsfaktorer så finns det tre olika naturliga tokoferoler och tre olika syntetiska tokoferoler (vitamerer) och de har olika biologisk aktivitet. Om tillskottet bara innehåller en sort är det ju lätt att konvertera från mg till IE (eller vice versa) om man har konverteringsfaktorn.
Om det inte anges kan man utgå ifrån att 1 mg=0,75 IE, men i praktiken gör det ju ingen större skillnad om man sätter 1 mg=1 IE.

PUFA?
Om jag förstår Tammie rätt i http://barf.ifokus.se/discussions/509112eed4ebea1394001e35-dosering-av-e-vitamin?discussions-2 så ska jag väga hur mycket 4 ml fiskolja väger, ta det gånger 7 (1 vecka), jämföra det med hur mycket katten äter/vecka och sedan dosera 10 IE/g fiskolja?
Katten som fick oljan fick ca. 50 IE/dag. Hon fick det 1 gång på vecka. Pälsen blev mycket bättre, tills vi kom fram till fredag-lördag (söndag fick hon mer E-vitamin). Då började pälsen matta av igen.
Är jag helt ute och snurrar om jag tror att det beror på att hon behöver mer vitamin-E?
Vitamin-E ges för att skydda underhudsfettet från att oxidera när höga halter av fleromättade fettsyror ges. Men borde inte då vitamin-E bräknas efter oljan man ger? Jag ger Standardts fiskolja och den ser ut som följande:
Omega 3: +39%
EPA: 18%
DHA: 12%
DPA: 3%
Andra oljor anges i andra måttenheter. Svårt att jämföra.
PUFA=fleromättade fettsyror.
Visst kan man väga oljan och dosera därefter. Jag gör det inte (ger iofs inte fiskolja heller).
Det är inte alls ovanligt att man märker skillnad på päls när man ger E-vitamintillskott. Det finns uppfödare som åker till veterinärer för att få A- och E-vitamin injicerat en vecka före utställning just för att vitaminerna har så bra effekter på pälsen. Ser man att pälsen blir bättre av E-vitamin är det bara att ge. Det är som sagt mycket svårt att överdosera. Det är inte särskilt toxiskt alls.

ok.

#13 Tack för svar! :)
Jag ger en kapsel per dag vilket motsvarar
550 mg fettsyror
35 mg omega 3
165 mg EPA
110 DHA
14 DPA
Detta ska då enligt min beräkning kompletteras med 27 IE E-vitamin per vecka om de får 700 gram mat per vecka. (0,55 x 7 dgr x 10 IE/g x 0,7 kg mat)
Jag har köpt E-vitamin på apoteket och den är syntetisk (dl-alfa-tokoferylacetat) och 1 mg motsvaras då av 1 IE. Den är också och omgjord till vattenlöslig för bättre upptag. På grund av det ökade upptaget är jag rädd att ge för mycket och har gett en halv till en kapsel per vecka, så mycket jag lyckats klämma ut. Det borde väl vara ok? Jag tänkte ge det dubbla om jag ökar på fiskoljan till två kapslar.
Du behöver inte oroa dig för överdosering, inte ens med förbättrat upptag. Det är ganska blygsamma nivåer det handlar om ändå.

Ok, tack så mycket!