Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 3045 ggr
Fifill
2012-10-27 08:33

Räknar nybörjaren rätt?

Hej!

Jag har börjat ge mina katter BARF, och min kattunge äter nästan enbart detta. Vad jag oroar mig för är om jag räknat rätt. Rätta mig om jag har fel.

Hon får 5% av sin vikt, men hon är lite överviktig så jag måste nog dra ned på ransonen till 3-4%. Hon väger 2,5 kg, och är 5 månader gammal.

I mina uträkningar så lägger jag hennes vikt på 2kg, då hon inte bör väga mer än så, hon är ingen stor katt.

Alltså, 4% av 2kg ger 80g/dag, 800g/10-dagarsperiod.

Det är procenten sedan jag är osäker på. Har jag rätt i att hon ska ha:

5-8% lever, beroende på om det är lammlever eller annan lever.

minst 10% hjärta

10% ben

10% övrigt

resten kött

Under en 10-dagars period får hon alltså

40g lammlever

80g hjärta, ben, övrigt vardera

520g kött

Har jag rätt i detta?

Annons:
NatasjaHemby
2012-10-27 10:47
#1

Du har räknat rätt och allt ser korrekt ut.

Var försiktig när du drar ner på maten bara. Du ska absolut inte hårdbanta en växande katt, men har hon mycket överflödigt fett så försök motionera henne mer och även kanske dra ner maten en smula, som du tänkt.

SE*Simbelmynes

Fifill
2012-11-10 13:36
#2

Tack! Då kan jag glatt räkna vidare på mina andra katters menu också.

Jag undrar också var man brukar räkna in njure? Räknas det till köttet?

Min andra kattunge, ca 5 månader(f.d. hemlös, exakt ålder alltså okänd, men hon är lika stor som min andra unge, som är född 30 maj i år) håller på att lära sig äta BARF, men är lite kräsen, föredrar fortfarande torrfoder framför vissa köttsorter. Men njure, lever och hjärta äter hon upp allt av. Kan man ge 17 % hjärta?Hur mycket njure?

Hur mycket brukar det gå åt som mest för en kattunge/växande katt per dagsranson? När äter de som mest per dag, och hur mycket, alltså…?

NatasjaHemby
2012-11-10 15:14
#3

Njure innehåller inte speciellt höga halter av vare sig A-vitamin eller taurin, så du behöver inte justera mängderna på lever och hjärta ifall du ger njure. Jag hade räknat in det i kategorin kött, eftersom det inte är något katten måste äta. Däremot så kan det vara bra att ha i bakhuvudet att njurarna fungerar som "reningsverk" i kroppen och därmed innehåller en del "skit". Så ge gärna njure, men överdriv inte mängden, skulle jag säga :)

Hjärta kan du ge hur mycket du vill (17% låter hur bra som helst, då riskerar du inte att ge för lite taurin) men tänk på att hjärta är väldigt magert, så ger du mycket hjärta så försök ge riktigt fett kött de andra måltiderna. Och variation är ju alltid bäst!

En växande katt bör äta ca 5% av sin kroppsvikt varje dag. Verkar kissen hungrig så kan du ge mer, en växande katt som dessutom har en lekkamrat att motionera med blir sällan överviktig.

SE*Simbelmynes

Fifill
2012-11-10 17:04
#4

Vilket kött räknas som extra fetthaltigt? Fläsk? Eller lamm? Jag ger inte nötkött, har läst att det kan vara allergiframkallande… Kyckling är en favorit, men är väl inte så fett? Min ena katt äter gärna kycklingskinnet, min andra säger nej tack.

Min ena misse gnager av ena knotan på kycklingbenen hon får, den andra förstår inte poängen med detta. Därför tänker jag ge benmjöl, men vilket mått ska jag gå efter?? Jag har köpt(och ger) Standardt benmjöl, och följer deras dosering, men ska jag göra det? Räcker den dosen? (Ligger på 3/4 tsk/dag för katter mellan 2kg-5(?)kg..) Eller ska jag räkna på 10% av vikten?

Om denna dos räcker, kan jag räkna bort 10%  ben från listan? Eller bör jag ge mer kött istället?

Om jag maler ned en "hel" kyckling, hur stor andel är ben?

NatasjaHemby
2012-11-10 23:14
#5

Kyckling med skinn är fett, tar man däremot bort skinnet blir det magert. Fetthalten beror mer på vilken del av djuret man väljer, snarare än vilket djurslag. Fläskkarré är fett i alla fall, tror att fläskfärs oftast är det också. Läs på förpackningarna :)

Nötkött är såvitt jag vet inte mer allergent än något annat djurslag. Största risken för allergier får man om man begränsar sig till ett eller få djurslag, så det bästa är att variera kosten så mycket som möjligt för att få in många olika proteinkällor. (Undantaget fisk, som de flesta verkar vara ense om är väldigt allergent för katt.)

En hel kyckling innehåller ca 30% ben. Resten av benmjölsfrågorna överlåter jag till någon annan, då jag inte känner mig säker nog att svara på dem.

SE*Simbelmynes

Upp till toppen
Annons: