möss och fåglar ute
Hej hej!
min älskade katt som är ute nästan hela dagen kommer in med fåglar och möss ofta..jag tycker det är riktigt jobbigt för jag har två andra katter här hemma som är innekatter och de älskar att äta/leka med djuren hon tar hem.. jag är alltid rädd att de ska bli sjuka av att äta dem..
såå.. är det okey för dem att äta djuren hon kommer in med?
Maska av regelbundet, så bör det inte vara några problem - givetvis under förutsättning att det inte är förgiftade djur hon tar. Dock kan det bli en del kräkningar av ben, päls och fjädrar, men det är normalt för katter. Se till att de har gräs att äta om de vill ha.

Mina katter är utekatter (som självklart får komma in när de vill genom kattluckan!) hela bunten och ingen av de har någonsin blivit sjuka.. Och de drar in djur varannan dag Och den äldsta är 11 år och har varit utekatt hela livet!
Så jag ska väl inte ha någon anledning att tro att det borde vara farligt på något sätt..
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Ja, och självklart som 1# säger så är det avmaskning regelbundet som gäller!
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
#1 vad menar du med förgiftade djur? :)
#4: Om någon i närheten lägger ut råttgift som mössen fått i sig.
åh.. då får de inte äta dem…. har sett några boxar med råttgift här där jag bo…
då vet jag det iaf :) tack tack!
Smågnagare skulle jag inte ha några problem med att låta dem äta, men mask kommer de få så ta avföringsprover regelbundet och avmaska vid behov. Småfåglar skulle jag inte låta dem äta av den enkla anledningen att småfåglar ofta är svåra byten för katter. Därför kan det vara så att just de fåglar en katt lyckas fånga är sjuka, i värsta fall i salmonella. Så gott som alla salmonellafall hos katt i Sverige härstammar från småfåglar dvs. utekatter som käkat salmonellasjuka småfåglar.