Annons:
Etikett02-hund
Läst 5321 ggr
Bogart
2010-09-28, 16:14

Tema näringslära i Brukshunden

Tidningen Brukshunden damp ner i min brevlåda idag, och i det här numret så finns det flera sidor som behandlar näringslära för hundar. Kul!

Först ut är det Åke Hedhammar med sina åsikter, och det är mycket prat om att torrfoder är bra föda, och att övervikt endast kan skyllas på att hundarna ges för mycket föda. Väldigt tråkigt tycker jag, men mer förväntar jag mig inte av författaren till Hundmatboken…

Sedan är det faktiskt Jill Mellströms tur! Inte direkt vad jag förväntade mig. Hon nämner det vi här redan vet om, att barf är naturligt och att många av hundars sjukdomar idag förmodligen är orsakade av torrfoder.

Det enda jag stör mig på om delen om barf är att de endast skriver om barf utefter Jills idéer, och får det att framstå att barf är ett "färdigt" foder och att det säljs av tillverkare som riktar in sig på barf. Visst finns det, men jag tycker att de flesta verkar köpa sina djurs barf i mataffären.

Sedan så är det en artikel om hur vargarna på Kolmården utfodras. Först står det om något konstigt tillskott som de ger sina djur. Sedan står det om vargar, och Bengt Röken berättar. Han påstår att vargar är allätare (!). Han säger dessutom att vargars och hundars matsmältningsprocess är likadan, förutom att hundar brukar utfodras varje dag, och de utfodrar vargarna på Kolmården ungefär var tredje dag.

Sist så är det en sida där olika vitaminer och mineraler beskrivs.

Det står naturligtvis mer än det jag har skrivit nu, men kan ju inte skriva allt. Jag får se om jag kanske lyckas skanna artiklarna den här gången, men man vet aldrig med mig. :P

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
Heffipeffi
2010-09-28, 17:59

Att det är Jills sätt att Barfa som tidningen tar upp är kanske inte så konstigt. Hon är väl den mest (enda) kända Barfförespråkaren i vårt land. Dessutom är hon aktiv och därmed välkänd med sina Boxrar (brukshundar). Att de flesta köper sina råvaror i matvaruaffären är nog inte riktigt med verkligheten överensstämmande. Har man som jag fler än en hund, och med en sammanlagd vikt på över 100 kg+ några katter, så blir det både dyrt och jobbigt att handla i matvaruaffären. Vissa saker, som hjärta, lever och kycklingvingar handlar jag där, men övrigt försöker jag få ta på från annat håll.

Skrev de ingenting om färskfoder i artikeln? Synd i så fall. Många ger torrfoder för att de tycker det är svårt att Barfa. Då kan färskfoder, som är ett mellanting mellan torrfoder och Barf vara ett bra alternativ.

Bogart
2010-09-28, 19:23

Enligt min erfarenhet så hittar man det billigaste köttet i mataffären. Jag betalar ca 20 kr/kg för basen i min hunds utfodring, och mycket billigare än så kan jag inte hitta. Det vore väl om man hade många hundar eller stora hundar (som du) och köpte stora mängder kött, då kan man kanske få ner priset. Kött från mataffären är ju dessutom det som är mest lättillgänglig.

Nej, det stod inget om färskfoder, vilket var synd.

Med vänlig hälsning

chapp
2010-09-28, 23:14

Trevligt att tidningen tar upp två sidor av saken, det gjorde ju inte tidningen Lapphunden.

Skulle vargar vara allätare, palla äpplen och baka bröd, eller vad??

Heffipeffi
2010-09-29, 00:30

#2 Jag har aldrig hittat så billigt kött i matvaruaffären. Det skulle möjligen vara om det ngn gång är sänkt pga kort datum. Vad är det för kött och vilken butikskedja är det som har sådana bra priser???

#3 Mina hundar bakar visserligen inget bröd, men pallar äpplen, plommon och päron gör de :-) Och skulle de hitta bröd någonstans, så går det också ner. Därmed inte sagt att det är naturligt för de att äta det.

Vattnadal
2010-09-29, 00:49

Hundarna har ju levt med oss människor länge, de skildes från vargen (hundar är ju härstammande från en asiatisk varg, inte våra nordiska vargar) för 100 000-200 000 år sedan.

Med tanke på hur mycket vi båda arter har anpassat oss efter varandra, kan jag mycket väl tänka mig att hundar är anpassade en hel del efter att äta våra matrester, som i kött, ben, frukt, grönt och när vi började med säd, även bröd.
Vossa forskare hävdar tom att vi fortfarande skulle ha varit jägare/samlare om det inte vore för hundarna. Kan vi utvecklas och anpassa kosten tack vare dem, kan nog de oxå.¨

Jag ser oxå hundarna som allätare, då vilda hunddjur ofta äter det mesta de kommer över. Räven här hemma jagar och äter småvilt, hittar han större djur som är döda går de i. Han älskar hallon, blåbär och lingon. Lägger vi ut bröd, fisk eller annat, så går det oxå i.
Dock är kött deras främsta näringskälla, men de äter ju maginnehåll på bytesdjur, äter en hel del gräs och örter, samt älskar frukt och bär.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Silvestris
2010-09-29, 01:47

Köper man fryst kyckling, fryst kycklinglever, frysta kycklingvingar, fryst höna, grishjärta, tunga, broskben och liknande går det att komma billigt undan. Kanske inte 20 kr/kg i snittpris men mellan 20 och 30 kr/kg. Billigare än att basa med tex. Jipotimas.

Sedan är det klart, kan man köpa fryst kött från tex. Zooprodukter eller liknande kan man ju lätt komma undan med ett snittpris väl under 20 kr/kg (ex. grisstrupen kostar 8 kr/kg!) men det finns inte så många liknande företag i Sverige.

Annons:
Bogart
2010-09-29, 02:03

#4 Min hunds basföda är kyckling och höna. Ska jag ha något annat så går jag upp lite i pris, men jag föredrar att hålla mig under 30 kr/kg. Vissa saker är väl dyrare, så som fisk, men därför ger jag det sällan.

Det enda jag inte köper i mataffär är nötputs från Gröna Gårdar, men det kan man hämta i butik i andra delar av landet. Betalar där 30 kr/kg.

Sedan så är inte jag så himla noga med att köttet ska vara svenskt, och köper till exempel gärna fryst lamm till extrapris. Även där är det lite dyrare, strax över 30 kr/kg.

Jag handlar det mesta på Willys, men även Ica Maxi har en del organ till okej priser.

#5 Jag hävdar då att inte ens vi människor har anpassat oss till den mat som jordbrukssamhället innebär, så att hundar ska ha anpassat sig till det låter helt bissart för mig. Flört

Med vänlig hälsning

BARFmycat
2010-10-01, 12:40

Det här med om hunden är carnivor eller allätare kan nog diskuteras till döddagar…Tungan ute Personligen anser jag att de är carnivorer men inte lika strikta som tex katter.

Bengt Ole Röken är annars mycket duktig på näringslära, jag har ett kompendium här hemma som han skrivit och det är mer värt än sin vikt i guld!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Linnea
2010-10-01, 15:17

#5 Enligt vissa så borde vi alla äta som stenåldersmänniskor, dvs kött någon gång per vecka, rötter, nötter, grönsaker mm.

Utvecklingen med vår mat har gått alldeles för fort för vår kropp att anpassa sig så jag tror inte att vår mat idag är den optimala.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

chapp
2010-10-03, 10:42

Jag tror att stenis-människorna åt kött varje dag! Vad skulle de annars äta på vintern i Sverige? Klart man åt fisk och kött, kanske lite sparade nötter. Som hobbyodlare blir man pinsamt medveten om hur kort odlingssäsongen är i Sverige, det är ju inte mycket som växer här och sommaren är kort. För att inte tala om inuiter och andra folkslag. Och vargar.

Linnea
2010-10-03, 11:28

på stenåldern bodde det nog i folk i hela sverige eller? Förutom samerna då kanske. Enligt forskare så åt dom inte så mycket kött. Dom borde ju veta tycker man.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Silvestris
2010-10-03, 12:48

De flesta evolutionsbiologer är överens om att kött var en bristvara och därför hade ett högt värde. Duktiga jägare stod därför högt i kurs. Det är rätt osannolikt att människan åt kött varje dag. Tillgången på bytesdjur är inte konstant. Det är mer troligt att människan åt så mycket kött som möjligt under perioder av god tillgång på bytesdjur (främst små bytesdjur) men var utan kött en stor del av året.

Människor följde sin mat, både växter och djur. Det var inte förrän vi lärde oss odla vi blev bofasta och då lärde vi oss lagra mat också så att vi hade mat även under den tid av året vi inte kunde odla.

Vattnadal
2010-10-04, 13:21

Det var inte heller samma klimat här under stenåldern. Jag hade som ALU-projket att leta stenåldersboplatser för ett gäng år sen. Vi hittade boplatser som var 4500-5500 år gamla. De odlade inget själva, utan samlade samt jagade och fiskade.

Kikar man annars så börjar faktiskt människor anpassa sig efter vår nuvarande kost. Färre och färre får visdomständer tex.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
chapp
2010-10-04, 15:02

Jag har en väldigt spännande bok om artiska folks matvanor förr. Hur man bevarade kött till exempel (man grävde ned hela djur!). Folk på den tiden var otroligt skickliga jägare och visste precis vilka delar av djuret som var viktigast och hur man bevarade djurdelarna och tillagade dem. Såg en film en gång hur samerna slaktade renar förr, hur man tog tillvara precis ALLT på djuret. Fascinerande.

Människan och hunden började ju leva tillsammans iallafall delvis för att man kunde jaga tillsammans och förbättra jaktlyckan. Vad åt hundarna om människorna inte åt kött varje dag? Jagade hundarna sina egna byten och åt för sig själva?

Silvestris
2010-10-04, 17:57

Jagade hundarna sina egna byten och åt för sig själva?

Antagligen, ja. Så lever hundar fortfarande på en hel del ställen i världen.

Sugiyama
2010-10-09, 18:53

Läste också brukshunden. Blir trött på påståendet att "BARF är nog bra men då måste man vara mycket påläst om näringslära för att inte hunden ska få några brister"

Tänk om läkarna sa så till föräldrarna "Hemlagad mat är nog bra men då måste ni kunna näringslära så barnen inte blir felnärda".

chapp
2010-10-11, 14:51

Mat är livsfarligt och en hel vetenskap - lämna allt till experterna! (Om de bara visste vad min gamla hund har svalt genom åren, han skulle väl tvångsintas på hundpsyket om det vore så…).

BARFmycat
2012-03-05, 10:46

Tråd gammal som gatan, men är det någon som har den där tidningen kvar och kan kolla vad det där tillskottet som Kolmården tagit fram heter och vad man får tag på det?

Katti
2012-03-06, 11:59

Ska fråga syrran. Hon sparar alla tidningar i ordning Skrattande.

För övrigt tillhör jag dem som hävdar att inte heller vi är anpassade till den mat vi äter idag. Det visar väl inte minst det faktum att diabetes ökar kraftigt (bland både männniskor, hundar och katter). Det finns numer 20-åriga åldersdiabetiker!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

BARFmycat
2012-03-06, 12:11

Tack!

*Redigerat*

Annons:
[Borttaget]
[Borttaget]
2012-03-06, 12:26

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] Skrivet av sajtvärd eller medarbetare
2012-03-06, 12:48

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget]
2012-03-06, 12:49

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
2012-03-06, 12:53

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget]
2012-03-06, 13:44

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
2012-03-06, 14:05

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget]
2012-03-06, 15:10

Inlägget är borttaget

Annons:
[Borttaget]
[Borttaget]
2012-03-06, 21:01

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
2012-03-07, 09:49

Inlägget är borttaget

[TrollKvinnan_66]
2012-11-05, 10:26

http://www.infoom.se/mysite/index.php?sida=54662

Ganska intressant, hurvida allt stämmer vet jag ej…

Upp till toppen
Annons: