Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 2839 ggr
Praefatio
10/24/12, 9:59 AM

BARF-app

Jag skapar en BARF-app till iPhone och Android. Det kommer att ta lite tid så förvänta er inte att den är ute innan årsskiftet, men den kommer!

Tanken är att appen ska innehålla:

  • Lite information, men inte jättemycket. Appen kommer att vända sig till folk som redan förstår grundkonceptet. Framför allt kommer jag att ha lite värdefulla länkar till riktigt bra BARF-sidor (bland annat forumet), så att jag slipper skriva om allt, och kort om varför varje djurslag behöver en helt egen matsedel.
  • Tre konverterare, en vardera för hund, katt och iller, där man skriver in djurets vikt (eller målvikt för över/underviktiga djur), och får ett färdigt veckoschema anpassat för just det djuret. En utvecklad version av det Excel-dokument som är så populärt och kommer från en användare på forumet.
  • En lista på olika vanliga födoämnen för BARFare, och hur mycket det väger i snitt. Kommer med andra ord göra undersökningar i matbutikerna och försöka ordna något snittvärde för hur mycket en nötlever väger, hur mycket ett kycklinghjärta väger, hur mycket en kycklingvinge väger etc. Man kommer även att kunna läsa ut de olika födoämnenas respektive näringsvärde.

Appen ska vara extremt lättanvänd. Bara att klicka, fylla i vikt, och klicka igen. Bläddra i en lista, klicka på rätt födoämne, få information.

Vad tror ni? Är det en bra idé? Vad för funktioner saknar ni i min lista? Vad skulle ni kunna tänka er att betala för en sådan app idag? Jag tänker mig ett pris på typ sju kronor, så att de flesta har råd med det. Det är inte meningen att jag ska bli stormrik, men någon form av pris vill jag ha.

Annons:
Elcyion
10/24/12, 10:19 AM
#1

Benmängden på hund tycker jag är svår. Min hund klarar inte av så mycket ben som tex Jipotimas rekommenderar. Andra hundar behöver mer ben, och där kan de behöva komplettera med benmjöl för att inte förlora för mycket av de andra grupperna.

Därför får min hund efter prey-modellen (var det någon på forumet som sade).

Det kan vara bra med ett alternativ där jag själv kan styra benmängden. Tex lite, mellan eller mycket ben. Sedan skriva att lite ben är mellan x-x% och samma sak för de andra alternativen, och sedan väljer jag själv vilken %-sats på ben jag vill räkna på. Tex lite ben är mellan 10-15%. Då kan jag välja ett tal mellan 10-15 och sedan räknar appen på det. Förstår du hur jag menar?

En annan sak som är enormt viktig om jag ska kunna använda appen, är att den går att lägga på minneskortet. Allrahelst installerar sig där på en gång.

Medarbetare på jack russel terrier

Praefatio
10/24/12, 10:27 AM
#2

Åh, det är ju jättesmart med benuträknaren. Toppen, tack för idén!

Då ska jag tänka på det.

Tammie
10/24/12, 12:29 PM
#3

Något jag tycker är viktigt att tänka på är att vara tydlig med att detta (BARF) inte är något man gör om man inte är ordentligt påläst. Även de som aldrig barfat kommer att ha tillgång till appen. Jag har i tre dagar lyssnat på en föreläsare (veterinär och väldigt kunnig inom nutrition för alla typer av djur) som bland annat nämnde att de ser ett ökande antal djur som kommer in till klinikerna med åkommor orsakade av felkomponerad BARF. Till appen skulle jag önska information om ifall man ska tillsätta olika vitaminer/mineraler - hur man ska tänka. När behövs det, när behövs det inte osv.

Robmel
10/24/12, 4:13 PM
#4

Heey!

Asbra idé, kul att excel dokumentet kommer till användning!

Skall berätta för min fru som gjorde det =)

Var noga med att säga till när du är klar!

Robmel
10/24/12, 5:51 PM
#5

#1 Btw så skulle jag säga att 7 kronor är en alldeles överkomlig summa, jag skulle kunna tänka mig att betala det dubbla.

ylwawiie
10/25/12, 2:07 PM
#6

Åh vad roligt! Jag håller fortfarande på att lära mig mer om BARF, eftersom jag i framtiden vill börja med det. Måste bara bli säker på att allt blir rätt. Längtar till den är klar! :)

Annons:
Afturelding
11/2/12, 5:35 PM
#7

Tass! Vi försöker börja barfa våran katt lite smått här hemma, men än är vi långt ifrån att gå över helt. En app vore ju fantastiskt att ha, tänk så mycket lättare det blir.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

LaSadie
11/4/12, 12:37 AM
#8

Låter superbra! Kommer troligen att köpa appen :)

Upp till toppen
Annons: