Fortsätta med barf efter veterinärbesök
Hej!
Jag har gett min katt barf i några veckor och det har fungerat hur bra som helst! Hon bara älskar det, och toalettbesöken har inte varit lika ofta, plus att avföringen ser mycket bra ut. Nu insjuknade hon dock under ett par dygn, hon varken åt eller drack något, och spydde flera gånger under 30 timmar ungefär. Så jag åkte in med henne till veterinär där hon fick stanna över natten med dropp, röntgen och prover. Dom hittade dock inget fel på henne och hon har slutat spy och börjat äta igen.
Jag fick foder av veterinären som skulle vara skonsamt för magen som jag skulle ge i ca en vecka, och sedan gå över till det vanliga fodret igen. Jag känner dock inte att jag vil ge henne den skiten. Är det okej att börja ge henne av barfen igen? eller iallafall halvbarfa en vecka?

Jag har ingen personlig erfarenhet av barf, men rent spontant skulle jag inte själv börja med att äta kött efter att ha varit så pass magsjuk som din katt. Då är det skonkost som gäller till dess att magen har kommit igång igen. Annars riskerar man att börja om från början igen. Därvidlag tror jag att katt och människa fungerar ganska lika.
Medarbetare Hittekatter iFokus

Jag gav precis henne en liten bit barf som hon fullkomligt älskade (som vanligt) Har för mig att jag läst någonstans att rå föda skall vara skonsamt för magen. Känns ju spontant som att det borde vara bättre än en massa spannmål….

Nu var hon på lådan och gjorde nummer 2 för första gången sen hon kom hem. Och precis som innan jag brjade med barf så luktar det skit i hela lägenheten. Under tiden jag har barfat så har jag inte känt något illaluktande alls.

Nu luktar det säkert extra illa eftersom magen gått på 'tomgång' och det som kommer ut är restprodukter från hennes magsjuka.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Jag skulle köra på små portioner BARF. Inga ben, men väl kött.
Köttfärs av lamm brukar anses som mest skonsam.
#1 Det är naturligt för katter att bara äta kött det kan du inte jämföra med om du själv skulle blir magsjuk.