Annons:
Etikett03-katt
Läst 2153 ggr
moggle
10/1/12, 2:57 PM

[K] Lite hjälp?

Hej!
Jag har två katter hemma, en kastrerad siameshona på 10 år vid namn Minerva och en liten oriantalhane på dryga halvåret, han heter Konami.

Bakgrundsfakta:

För ca 4 månader sen fick vi avliva Minervas syster vilket ledde till att Minerva blev deprimerad och matvägrade. hon gick ner i vikt och är fortfarande underviktig med en lite för liten matlust. Men hon går  sakta uppåt. tilläggas bör att hon
Konami har sen ca 1-2 veckor efter inflytten varit lös i magen till och från. Jag trodde först det berodde på torrfodret (rc kitten) och fasade ut det, magen blev bättre med sen sämre igen, vet. hittade inget fel och han fick rå köttfärs med äggula+skal som skonkost i en vecka, blev bra, sen har det gått upp och ner lite.han är nu lätt svullen om buken men ultraljud visar bara fina tarmar och en lätt förstorad körtel som verkar bero på fodret. blev ordinerad att ändra kosten.

Idan äter dom mjau/bozita blötmat. 1 gång i veckan har dom fått dela på ett kycklinglår, och nu har jag lite färs i frysen åt dom.

Så frågor!
Minerva spyr "dräggel" (en liten klutt storlek 5krona ungefär) ibland, ca en gång varannan vecka. Blodprov visar inget konstigt och det är inte alltid i samband med mat/vatten utan verkar komma när som, nån som vet vad det kan bero på?

Jag gav båda för en stund sen lite (svensk) köttfärs men Minerva gick efter en stund och spydde upp allt. Finns det något speciellt kött som är lättare för henne att äta utan risk för kräkningar?

Minerva vill inte äta ensam utan annan katt och helst även människa i rummet, men hon vaktar inte maten utan låter Konami glufsa i sig hennes mat, vilket han gärna gör. Nåt bra sätt att låta henne äta ifred utan att hon känner sig ensam?

Jag är vegetarian och har lite svårt för att hålla på med kött, även om köttfärs och att dela en bit kyckling går bra, så det kommer ta lite tid för mig att gå över till barf (fy så larvig man är egentligen), men tills dess vad finns det för bra att ge? kyckling har jag redan koll på.

Bra tjockismat till Minerva?

Jag hade en hel drös med frågor tills jag började skriva detta inlägg men nu är dom som bortblåsta, så jag uppdaterar allt eftersom jag kommer på. :)

Ber om ursäkt med en gång om jag är otydlig och skriver konstigt, fruktansvärt trött idag.

Annons:
hannalantz
10/5/12, 2:29 PM
#1

* läst* Jag har inga bra råd att komma med tyvärr. Jag är själv ny på barf. Hoppas det löser sig med kräkningarna, och katten som inte vill äta ensam.

Missannas
10/5/12, 3:02 PM
#2

Hennes kräkningar kan bero på magkatarr eller att magen är i någon annan typ av obalans, jag hade gett henne probiotika för att se om det hjälper, tex. pro-colin eller kapslar med lactiplus att strö över maten. Testa även att ge maten rumstempererad och inte kylskåpskall. Rå lammfärs brukar funka väldigt bra vid magproblem är min erfarenhet.

Om du vill ge henne något gott för att hon ska lägga på sig lite så kan jag tipsa om rå äggula, det har funkat bra på min siames som var lite för smal ett tag.

Hoppas det löser sig, lycka till Glad

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Afturelding
10/30/12, 2:35 PM
#3

Nu hör inte det här till ämnet direkt, men jag har också problem med att hantera kött på en psykologiskt plan. Det vi gjort är att märka alla "verktyg" vi använder till kattens kött och på så sätt inte råkar använda dem i vår mat, samt använda handskar. Visst är vi lite fåniga, men det får man vara Flört Hellre det än att mitt psyke eller kattens hälsa blir sämre!

Har även hört att laktosfri grädde ska vara en relatvt bra metod för att få katten att lägga på sig om man anvönder det i en lagom mängd.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: