Otroligt sugen på att börja BARFA
Hejsan alla BARF glada!
Nu är det så att jag är otroligt sugen på att gå över till BARF på mina små bengalkillar..
Dom äter för stunden Royal Canin Babycat och jag trivs inte alls med det då det är väldigt dyrt (för ett dåligt foder med spannmål) och dom är trots allt växande individer som behöver RÄTT typ av mat..
Dom är ca 17 respektive 16 veckor gamla och jag har ingen större koll på vikten, detta går ju dock att kolla upp eftersom det behövs i uträkningarna..
Nu till några funderingar..
1: Orsaken till att dom äter Babycat är för att dom är otroligt känsliga och är mer eller mindre dåliga i magen så fort dom får i sig något annat (små bitar kött eller planet pet godis), hur bör man förvänta sig att det blir om man går över till BARF? kommer dom vara jättedåliga en viss period?
2: Ger man olika typer av kött varje dag eller måste man ge en mix varje dag?
3: Vilka typer av redskap behöver man när man håller på med BARF, vet att en köksvåg är en sak, men något mer?
4: Hur länge kan köttet ligga framme på dagarna?
5: Vad blir kostnaderna för 1 månads mat?
6: Vart kan man hitta billigt och bra kött? Jag bor i Stockholm så jag antar att det svenska köttet från City Gross är bra?
7: Behöver man komplittera med olika tillsatser, exempelvis benmjöl o dylikt?
Kom gärna med frågor och ge andra förslag och tips, jag är villig att satsa helhjärtat på att de ska få rätt typ av mat!
Tack på förhand
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
1. Är kattungarna väldigt känsliga är det klart att de kan reagera på ett foderbyte, men BARF är ofta snällt mot magen. Om de blir dåliga bör du inte fortsätta utan gå tillbaks till det som funkar och försök med något annat kött senare. Du ska absolut inte låta dem må dåligt under en längre period bara för att få över dem på BARF.
2. Eftersom kattungarna är känsliga är det bra att vänja dem vid en sorts kött åt gången. Lamm brukar vara snällt så börja med lammfärs. När de sedan är vana vid olika sorters kött och inte blir dåliga bör man variera, men man måste inte ge olika sorters kött precis varje dag.
3. Det är lite olika. Om det inte finns någon djuraffär som säljer malda ben kan du behöva en köttkvarn, beroende på om kattungarna äter hela ben eller inte.
4. Köttet bör inte ligga framme längre än en timme, men behöver man ha kött framme längre tid kan man lägga fram köttet fruset så tinar det allt eftersom.
5. Det beror på vad man kan få tag i för kött, men räkna på iaf 35 kr/kg. Antagligen mer. Säg 200-300 kr/mån för dina två katter.
6. Det finns djuraffärer som har bra kött för BARFande folk (men jag har inte koll på Stockholm). Annars brukar, förutom CG, Willys och Coop ha bra svenskt kött till bra pris.
7. Benmjöl behövs inte om katterna äter ben i någon form. Varierar man kött ska det inte behövas. Blir det för mycket kyckling och/eller kalkon kan maten innehålla för lite järn, mangan och koppar. Lever från idisslare är jättebra källa till koppar.

#1 Tack så jättemycket för dina svar!! Jag gav dom lite oxfilé i små bitar här i helgen men dom reagerar direkt men äter med god aptit så tror ju inte de blir några problem att liksom, få dom att äta det..
Hur ofta ger man mat per dag om man BARFar? för just nu har dom alltid tillgång till foder, det står aldrig tomt… Kan nästan tycka att dom är lite tunna över höfterna? kanske är vanligt på växande katter…
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Det kanske är bättre att ge dem färs och inte mer än ungefär en tesked åt gånge, om de är så känsliga.
Dina katter är så pass unga att de nog bör få mat en sådär 4 ggr/dygn iaf. Det är ganska lätt att lösa även om man jobbar/pluggar. Man ger ett mål när man klivit upp, ställer fram fryst mat innan man sticker iväg, ger ett mål när man kommer hem och fram med fryst mat när man går och lägger sig.
Växande katter kan variera i hull. Först kan de vara lite kattungerultiga och rätt vad det är kommer en tillväxtperiod och så blir de lite tunna.

Enskede hund och katt har mycket barfprodukter.
Medarbetare på jack russel terrier
Det finns en videoserie på Youtube om att tillreda BARF för katter. http://www.youtube.com/watch?v=xsUuZLI6Qis