Funkar detta? Har problem med att få ner kostnaden
Hej! Eftersom jag inte ger katterna ben utan benmjöl så kastar jag benen som blir över från fläskköttet oxh kycklingen. Har räknat ut att jag på en månad slänger ben för 356 kr om jag handlar som jag gjorde idag. Alltså måste jag köpa mer njure och hjärta där jag inte betalar för ben, så kilopriset blir billigt. Jag har två katter som äter 5 % av sin vikt på 6 kg, per dag. Så en portion per katt blir 150 g. Om jag handlar mat för båda två, för en vecka enligt: Kycklinghjärta: 200 g= 5% (20 kr/kg) Kycklingfile: 750 g=18% (80 kr/krg) grislever: 300 g=7% (30 kr/kr) lammnjure: 1000 g=24% (50 kr/kg) grishjärta: 2000 g=48% (30 kr/kg) Nöt gillar de inte. Lammkött och fläskkött är för dyrt. Viltkött är för dyrt. Så ovanstående lista är vad jag har råd med. Då blir månadskostnaden totalt ca 730 kr. (med torrfoder åt de för ca 600 kr per månad totalt. Det blir mest inälvsmat, är det okej? Nästan hälften är grishjärta ju.
Jag tycker att du ska försöka få in mer rött kött och annan lever än grislever, annars finns risk för brist på vissa mineraler. Tex. kan katten av någon okänd anledning inte tillgodogöra sig den koppar som finns i grislever. Alternativt tillsätter du Standardt Blod+ för att öka på mineralhalten. Försök byta ut lite kycklingfilé till fläskfärs för att få upp fetthalten lite, det är rätt magert kött du ger dem.
Silvestris
Att katten inte kan tillgodose sig med den koppar som finns i grislever? Bra att veta. Är det bättre med kycklinglever?
Hur har ni råd med fläskfärs? Mina katter (två st) äter 5% av sin vikt!!!! Det blir jätte dyrt. Totalt 4,2 kg mat per vecka!!! Om hälften av köttet kostar 80 kr kilot och hälften 30 kr kilot blir det 924 kr per månad… Vi har en budget för ca 6-800 kr per månad. Någon som har någon kreativ ide hur vi ska lösa detta?
#2 Ur kopparsynvinkel är lever från idisslare bäst.
#3 Fläskfärsen kan väl omöjligt vara dyrare än kycklingfilé?

Jipotimas har tex mald kyckling för 29.-/kg Så slipper du benmjölet och får mer mat för pengarna.
Nu kommer jag att vara ganska hård, men det finns inget direkt snällt sätt att säga det här på. Du får se till att lära katterna att äta fler typer av kött.
Min honkatt vägrade allt som inte var torrfoder. Katter måste äta minst 1 gång/dag för att inte hamna i riskzonen för att bli sjuka. Jag har satt som gräns att honkatten ska äta minst 25% av dagsransonen. Äter hon mindre, ger jag henne i stort sett vad som helst, bara hon äter.
Nu har hon (o)turen att ha en elak matte. Ena målet/dag var sådant jag visste att hon tyckte om. Det andra målet var sådant som jag ville att hon skulle få in i sin meny.
Morgon: god mat
Kväll: ny mat
Åt hon inte upp på kvällen, fick hon inget annat heller. Då fick hon gå hungrig till frukosten och vråla.
Idag innebär det att min katt äter det mesta. Dock har jag aldrig fått henne att tugga ben. Men enligt henne har hon inga tänder heller ;)
Kan du få katterna att äta nötkött, har färskfoderföretagen ofta något som kallas nötkross/oskross (beroende på företag) som är rent nötkött för ca. 25:-/kg.
Medarbetare på jack russel terrier
Jipotias malda kyckling verkar ju toppen! Men det står inte på deras hemsida vad frakten kostar. Har för långt till närmsta åtrförsäljare. Oxkross har jag hittat fryst hos arkenzoo. Det ska jag prova också. (den ena katten äter nöt, den andra inte) Men jag ska prova din metod med god mat på morgonen och ny mat på kvällen. Nu har det iaf löst sig med fläskfärsen. På willys hade de svensk fläskfärs för 52 kr kilot. Nästa vecka blir fördelnngen såhär: Av totalt 4,2 kg på två katter och en vecka: Fläsfärs: 2 kg = 48% grishjärta: 1 kg = 24% lammnjure: 0,5 kg =12% Grislever: 0,3 kg = 7% Kycklinghärta: 0,4 kg = 10% Sen ska jag byta ut grislevern mot kycklinglever. (nötlever rör de inte) Jag borde ge jipotimas kycklingkross och färsk oxkross också om jag kan få tag i det (då minskar jag på något annat). Nötkött från vanliga affären kostar minst 60 kr/kg så det är för dyrt.
#4 på coopforum kodtade fläskfärsen över 80 kr/kg! (nu har jag hittat willys, där kostade den 52 kr/kg. Kycklingfilen kostar ca 60 kr kilot eftersom jag köper hel kyckling och styckar sälv. De färdiga fileerna kostar ju massor.

Har du en köttkvarn? Handjagare eller elektrisk?
I så fall kan du köpa hel färsk/fryst kyckling och mala ned allt själv!
Beroende på kvarnens kapacitet så får du kanske hjälpa den lite genom att banka/krossa/hacka ben och skrov så att det går ned i kvarnen.
Jag har en enkel billig elektrisk köttkvarn och den klarar av kycklingben och skrov.Nu är det inte så ofta jag mal kött, ger oftast köttbitar.
Att köpa hel färsk kyckling är billigare än att köpa filéer.. du får mer för pengarna helt enkelt - tycker jag.
Istället för fläskfärs så kika på hela bitar av gris: karre, kotlett, skinka m.m. Då och då är det riktigt bra priser på det.
Sedan kan du ju välja om du vill ge det i bitar eller mala det.
Kolla efter extra priser på övrigt rött kött. Vissa affärer sätter ned priset på kött när det börjar närma sig *sista datumet*. Köttet är inte dåligt för det - men affären får inte sälja det till fullt pris.
Grishjärta, nöthjärta brukar inte vara så dyrt.
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Skicka ett mail till Jill på Jipotimas och fråga :) CityGross är också en underbar affär om du ska handla billigt kött :) Slafsiga skivor av fläskkarré kan landa på runt 15:-/kg. Grishjärta runt 20:-/kg osv.
Som någon annan sa. Köp tex färsk karré och skär upp i lagom portioner och frys in. Jag brukar lägga 1 dag/förpackning. Skumma alla reklamblad efter billigt kött. Tex Coop kan ha riktigt billigt när de har erbjudande (för medlemmar). Då brukar jag köpa mycket. Sist köpte jag benfri fläskkarré för 29.90:-/kg.
Tex fläskben kan du också köpa. Brukar köpa om det ligger runt 20:-/kg. Benen är för stora/hårda för att katterna ska kunna äta upp dem. Men det är relativt billigt och du får med gnagandet och pysslandet. Där får du uppskatta hur mycket kött det är på varje bit.
För ett tag sedan hade Willy´s erbjudande på kalkon. Visst, de var stora. Men ta en såg och såga igenom. Då kostade den ca. 40-45:-/kg.
Men som Silvertris skrev innan. Försök att få in mer rött kött.
Det kostar 100kr per leverans från jipotimas! Allt som allt lägger jag aldrig ut mer än 300:- per månad för min katt och då beställer jag allt från jipotimas.
Där finns älg, ren, kalkon, nöt, malda kycklingskrov, lever, hjärta även lamm och dylikt. Kommer dock i fortsättningen att räkna ut exakta mängder jag behöver per månad och beställa för 2-3 månader åt gången så slipper jag ha överskott av något som tar onödig plats i frysen.
Min katt åt heller aldrig ben så skrovkorven är utmärkt för honom.

Hur är Jipotimas mat när den kommer fram? Jag har hört att vissa inte är nöjda för att maten inte kördes i frys-/kylbil = den var mer eller mindre tinad när den kom fram.
Kvalitén på produkterna är bra, men när jag beställde från Jipotimas var det väldigt krångligt runt leveranserna. Vi kunde få mail på kvällen där det stod att man måste vara på X klockan 9 dagen efter vilket ju kan vars svårt att hinna med alls gånger. Ingen vidare framförhållning. Leveranser kunde också ställas in helt plötsligt och så stod man utan kött.
Om leveranserna hade funkat hade jag gärna beställt från jipotimas. Synd att det har varit problem med det, nu vågar jag inte prova. Jag tror jag bor i en dyr stad… (lund) citygross var inte speciellt billigt, då var coop forum billigare, men fläskfärsen låg ändå på ca 80 kr/kg! Och grishjärta kostar 30 kr/kg. På coop hittade jag fläskarre med ben och skinka med ben för ca 65 kr/kg, men eftersom jag fick skära bort benen blev kilopriset ännu högre. jag måste ner till 50 kr/kg eftersom katterna äter så pass mycket. Om jag köper en köttkvarn kan jag mala hela kycklingar, de får de kött och ben för 30 kr/kg. Då är det svåra att hitta rött kött för max 50 kr/kg… ska börja med att kolla djuraffärerna i lund till att börja med. Jag har läst om sundhundmat på nätet. Finns det fler märken som säljer fryst rött kött till hund, men som kan ges till katter också? Någon som kan tipsa om en bra, prisvärd, köttkvarn av god kvalite som maler kycklngskrov så pass fint att även glupska katter som inte tuggar ben kan äta utan att riskera att sätta i halsen?
Men jisses, bor du i Lund kan du beställa mald kyckling och kalkon från Zooprodukter i Simrishamn. De har massor av annat kött också och levererar hem till dörren. Definitivt billigare än att handla i mataffärer.

Nu har jag kollat bladet på CG i Lund. Det här hittade jag som var inom din maxgräns:
Fryst fläskfilé 49,95:-/kg (max 3 kg)
Färsk fläskkarré (skivad med ben) 39,95:-/kg Benen brukar inte vara särskilt stora.
Färsk Fläskschnitzel 49,95:-/kg
Benfri gläskstek 44,95:-/kg
Ica Malmborgs (Clemenstorget):
Fläskfilé 40:-/kg (max 2 kg)
Nu var det länge sedan jag bodde i Lund. Det här var vad jag lite snabbt kunde hitta. Silvertris (tror jag att det är) har tipsat några gånger om ett företag på Österlen som säljer barf tillbehör.
Rent fryst rött kött säljer de flesta foderföretagen. Vissa har blandat i lite organ också. Men det är bara att kolla på deras hemsida. Du har Nordix, fodax, bravo som jag kommer på just nu. Tror det ska finnas något märke till, men osäker på om de säljer rent kött.

#14 Jag googlade på Zooprodukter men hittade ingen hemsida. Hur får man tag på dem? jätte bra tips! #15 Tack! vad snällt av dig att kolla. Man måste vara medlem där va för att få deras rea blad hemskickat gissar jag? Då är det lugnt med fläskköttet, då finns det på både willys och CG. Jag var nere på sachimos katt och humd affär här i lund och kollade också. Sundhundmats oxkött kostade 90 kr/kg tyvärr. Däremot hade de mald kycklng (utan ben) för 22 kr på 800 g. (köpte en sån för att prova) På willys hittade jag Irländsk nötförs för 50 kr/kg. Men var det inte på irland de gav korna mat så de fick galnako sjukan. Vill nog hitta svenskt kött i första hand. #16 Tack för länken!

Allt kött på CG är svenskt :) Du kan ju alltid ringa och beställa kött också :) Ring tex CG-butiken (eller gå in) och beställ "udda" delar så som köttslams, hjärta, lever, njuren… Bara att kolla priset innan du beställer. När jag har köpte i Sthlm-trakten har jag betalt runt 25:-/kg för hjärta och lever (gris och ungnöt).
#18 jag har beställt grishjärta och lammnjure i köttdisken på CG. Men jag kom aldrig på tanken att fråga om billiga styckdelar av kött, eller styckningsrester. Ska prova det också. :) tack för tipset!
Zooprodukter i Simrishamn AB har ingen hemsida. Man får ringa dem så mailar de en förteckning över vad de har.

Mataffärers reklamblad/veckans blad kan du hitta på Internet ifall du inte får hem det med all reklam.
Jag har två hundar som tillsammans äter ung. 1 kilo kött och ben om dagen så…. jag håller koll på extrapriser m.m.
//Lena
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
#20 ok, då ska jag ringa dem. #21vad bra, då kan jag leta extrapriser hemmifrån. Toppen!
Nu har jag hittat storpack blandfärs för 50 kr/kg på citygross. Och på coop forum hade de rea på nötfärs, 50 kr/kg. Styckresterna gör de köttfärs av så det fick jag inte köpa tyvärr. Hur många procent av en veckas mat behöver jag ge i blandfärs för att de ska få i sig tillräckligt med rött kött? Samma fråga om jag istället ger ren nötfärs? (övrigt jag har råd med för tillfället är inälvsmat, lite kyckling, och fläsk)

Det jag menade med slams är tex sneda/halva skivor av karré. Det säljs på CG i uppsala. Inälvsmat som njure är ju bra. Jag ger i stort sett bara bendelen som kyckling/vitt kött. Resten får de som rött kött. Du kan köpa kattonfisk på burk. På Willy´s kostar de ca. 4,50:-/burk (som innehåller 170g tonfisk). Pga allergirisken bör du inte ge mer än en portion/vecka. Tänkte tills du får hem viltköttet via mamma, lärt dig hitta i de olika butikerna osv. Det gäller att HAMSTRA när det är billigt. Ica sålde tex nötfärs på halva priset (kort datum) för ett tag sedan. Då hamnade det på 25:-/kg. Jag köpte alla paketen som fanns kvar. Ca. 1500g i varje. Köpte 10 paket (15 kg). Slutade med att jag sålde två som jag inte fick ner i frysen… Det var otroligt skönt när maten inte var fullt så billig.
Ungnötlever har det varit bra pris på här uppe på CG? Det är inte alltid de har. Men den typen av delar kan du beställa.
SHELL
Förhandlingsv 2
227 61 Lund
046-323920
Dalby lligger ju bra till också :)
DALBY DJURSHOP
Hällestadsv 1,
240 10 DALBY
046-201128
Säljer nordic. De måste alltid köpa hem hela lådor, men ibland säljer de även lösa korvar av tex köttkross. Mina katter tyckte om klass, men tyvärr får jag inte tag på det här uppe.
Wilssons Hund & Katt
Dalbyvägen 20
22460 LUND
Vägbeskrivning >>
Tel: 046-132434
Säljer klass. De har en blandning på kött, njure, lite hjärta och lite lever. Har för mig att jag tillsatte ca. 3-5% lever och 5-10% hjärta (+ben).
#24 Jätte tack för all hjälp! Jag ska kolla upp alla tipsen!