Annons:
Etikett03-katt
Läst 2590 ggr
hannalantz
2012-10-22, 10:26

Mat som står framme?

hur länge kan köttet ligga framme? Vpra katter har ju käkat torrfoder i tre år så de är vana att gå och små äta under dagen. Torrfodret stod alltid framme. Nu ställer jag fram en portion på morgonen och en portion på kvällen. Jag låter maten stå framme tills jag ställer fram nästa portion. De brukar äta upp maten under loppet av tolv timmar. Är det okej? I går kväll ställde jag fram mat lever och kycklingmage och under natten nu har de knappt rört maten. Måste kag slänga den och lägga fram ny mat?

Annons:
Elcyion
2012-10-22, 11:02

Jag brukar gå på lukten. Luktar det ok, är maten ok. Så som du gör nu, kommer inte att fungera i sommar. Då blir det kasst på bara några timmar.

Medarbetare på jack russel terrier

hannalantz
2012-10-22, 12:57

Hur ska jag få katterna att fatta att de måste äta på en gång?

Robmel
2012-10-22, 13:57

Ha maten framme ett par timmar, sen tar du bort den, ställ fram den igen - då kommer gisningsvis katten lära sig att äta när maten är framme. Hunger är bra motivator - min lille 6 månaders äter 2 ggr om dagen och han verkar må bra.

Elcyion
2012-10-22, 17:40

Jag har gjort samma sak. Först delade jag upp torrfodret på 2 gånger/dag. Sedan har vi bara fortsatt. Mina katter brukar få 30-45 min på sig att äta upp sin portion. Men hur du väljer att lägga upp det, är ju upp till dig.

Medarbetare på jack russel terrier

Lusthan
2012-10-22, 18:24

Katterna vänjer sig efter en stund hur du gör med maten. Mina fick förr torrfoder i en stor matkopp och det stod framme hela dagarna.

Därefter bytte jag så att de fick blötmat på samma tallrik tre gånger om dagen en period till jag kom fram till att min äldsta men minsta katt gick därifrån.

Nu äter alla på varsin plats i köket ur varsin egen skål antingen blötmat eller barf tre gånger om dagen och det går alldeles utmärkt. Lilla honan är normalviktig och tjockisen har gått ner nå kilo.

Upp till toppen
Annons: