Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 4387 ggr
Sagabull
2012-10-09 00:10

Kalk eller benmjöl?

Hej!
Jag har gått ifrån att ge RKB för en stund då min ena hund fick en reva i tarmen vilket skrämde mig lite. Jag vill såklart fortfarande ge mina hundar så naturlig kost som möjligt men under en tid skippa just benen.

Min fråga är om jag ska tillsätta kalk eller benmjöl, förstår inte riktigt skillnaden på dessa två?! Vad jag tror mig ha förstått är att i kalket har man tagit bort proteinet, dvs det är mer procceserat än benmjölet, stämmer detta?

Mycket tacksam för hjälp!!!

Annons:
Silvestris
2012-10-09 15:55
#1

Kalk är bara ett annat namn för kalcium som finns i bla. benmjöl. Kalk går att köpa i många olika former. Fördelen med att ge benmjöl är ju att man då även får med andra mineraler som ingår i ben (tex. magnesium).

Rose1
2012-10-09 20:13
#2

Kalciumkarbonat kommer inte från ben, utan är ofta från bergart, korall eller liknande.
Innehållet är 100 kalcium. Rent och malt. Ej extra processat och omgjort.

Benmjöl innehåller ju även fosfor. Ofta dubbelt så mycket kalcium som fosfor.
Torkat malt ben.

När man ger mycket kött, så kan det ibland vara svårt att komma upp i rätt kvot mellan kalcium och fosfor med endast benmjöl.
Ofta kan man behöva en mix av kalciumkarbonat och benmjöl.

Sedan finns också framställd kalk. Di- eller trikalciumfosfat (oftast från ben, men kan även ha annan källa) och mjölksyrad kalk (ofta från citrus).

De senare kan man överdosera, då kroppen inte kan göra sig av med överskott. Dessa är inga naturliga kalciumkällor, så kroppen känner ej igen dessa.

Själv använder jag både benmjöl och kalciumkarbonat. Beroende på vad hundarna äter i övrigt samt deras hormonella perioder.

Äggskal är också en ren kalciumkälla, men svårare att veta kalciuminnehållet i.
Denna påverkas mycket av vad hönsen äter, om de är frigående eller endast äter foder, deras ålder mm.
Nästan ren kalcium, men även en del andra mineraler.

rahl
2012-10-13 10:59
#3

Vad skulle ni rekommendera till ren vom av vom och hundemat kalk eller benmjöl?

Lillulla
2012-10-15 22:13
#4

Vadå reva i tarmen?? Kan hunden få det av ben? Vad för ben hade din hund ätit då?

rahl
2012-10-16 20:49
#5

#4 du har väl inte läst rätt?

Sagabull
2012-10-16 23:28
#6

#4 tagit sönder blodkärl i tarmen och självklart kan det hända när du ger hunden ben. Hunden hade ätit kycklingvingar.

Annons:
Silvestris
2012-10-16 23:43
#7

#6

Det bör i normala fall inte ske eftersom ben löses upp av magsyran i magsäcken.

Sagabull
2012-10-18 23:28
#8

#7 men nu hände det och det slutade med ett veterinärbesök. Det var ju inte det min fråga handlade om utan jag undrar om jag ska använda mig utav benmjöl eller kalk.

Upp till toppen
Annons: