Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 3065 ggr
hannalantz
2012-10-16 16:21

Njure och hjärta

hej! Våra två katter älskar inälvsmat som hjärta, njute och lever. Lever ska man ju bara ge en portion i veckan. Hjärta rekommenderas två portioner eller mer. Finns det någon övre gräns? (de älskar både kyckling och grishjärta) Och njure står det inget om, men jag har för mig att man ska minska på lever om man ger njure, eller är det helt fel? Om jag ger en portion lever i veckan, ca 7%, hur mycket njure kan jag ge då?

Annons:
NatasjaHemby
2012-10-16 19:19
#1

Hjärta ger man ju för att det är taurinrikt. Katter kan inte själva producera taurin och därför måste de få i sig det via kosten. Däremot så innehåller hjärta inte så mycket av t.ex. fett, så väljer du att ge mycket hjärta så kan det vara klokt att föröska ge kött med så hög fetthalt som möjligt de andra måltiderna, för att väga upp.

Lever ger man p.g.a. dess höga A-vitamininnehåll (samma anledning som till att det är farligt att överdosera lever, eftersom A-vitaminen lagras i kattens fettceller) och njure innehåller inte i närheten så mycket A-vitamin som lever. Jag skulle inte ändra mängden lever om jag gav njure, utan bara byta ut en vanlig portion muskelkött mot njure. 

För övrigt så älskar mina katter också hjärta och lever. Himla skönt att slippa vara orolig över att de äter upp sina portioner ordentligt :)

SE*Simbelmynes

Silvestris
2012-10-16 22:06
#2

Hjärta är ju muskelkött så du kan hela "köttdelen" som hjärta om du vill, det blir dock rätt mager mat då. Njure räknar jag som kött Jag skulle inte ge det som hel köttkälla, men det innehåller inte farligt höga halter av någonting.

hannalantz
2012-10-17 21:29
#3

Tack för era svar! Det där med fetthalten har jag inte tänkt på. *funderar* fläskfärs är väl ganska fett? Jag ka ske ska prova om de gillar det, för att väga upp en större mängd hjärta då. Fläskarre är fett, men för dyrt för att ge till katterna. Nötkött äter tyvärr bara den ena, men å andra sidan är feta bitar av nötkött ( som entrecot) jätte dyrt! Kycklingskinn äter de i alla fall, räcker skinnet från en kyckling i veckan, om jag ger flera portioner hjärta tror ni? Späck hittade jag i affären, det är ju i princip bara fett, men formodligen lite lite näring. Kanske kan ge det som godis för att få upp fetthalten?

vinteralvan
2012-10-18 10:51
#4

Högrev brukar vara billigt och det är det ofta en rejäl fettkappa på.

hannalantz
2012-10-18 19:25
#5

#4 tack för tipset!

Upp till toppen
Annons: