Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 1617 ggr
Sagabull
2012-10-09 00:08

Kalk eller benmjöl?

Hej!
Jag har gått ifrån att ge RKB för en stund då min ena hund fick en reva i tarmen vilket skrämde mig lite. Jag vill såklart fortfarande ge mina hundar så naturlig kost som möjligt men under en tid skippa just benen.

Min fråga är om jag ska tillsätta kalk eller benmjöl, förstår inte riktigt skillnaden på dessa två?! Vad jag tror mig ha förstått är att i kalket har man tagit bort proteinet, dvs det är mer procceserat än benmjölet, stämmer detta?

Mycket tacksam för hjälp!!!

Annons:
BARFmycat
2012-10-10 19:02
#1

Vilken sorts ben gav du, vad har du för hund och hur stora var benen?

Kalk är ju bara en mineral, ben innehåller många fler mineraler som fosfor, klor mm. Ben är bredare med andra ord.

Att utesluta ben måste inte vara den enda lösningen, det jag nosar lite på i min första mening är om man kanske kunde ge ben på ett annat och på så vis minska skaderisken, eller så ger man malt kycklingskrov som jag har för mig i Jipotimas utförande innehåller 50% ben så kan man naturligt täcka upp benkvoten på så vis.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Sagabull
2012-10-14 13:45
#2

@barfmycat
Hunden är en staffemix på 24 kg, så ingen liten hund. Benet hon åt var en vanlig kycklingvinge (2 st)

Jag ger nu VoH där iallfall deras kycklingkorv ska vara nermalda skrov, men är ändå rädd att hon inte får i sig tillräckligt med kalk/benmjöl

Jag har varit och kikat på jipotimas sida tidigare, ska ta mig en kik till!!

Upp till toppen
Annons: