Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2590 ggr
hannalantz
2012-10-05 08:23

Katt barf, hjälp?

hej! Jag måste övergå till barf lite snabbare än planerat. Så nu sitter jag här och undrar hur jag ska fördela maten över en sju dagars period. Jag handlar på ica så den behöver finnas där. Det jag har sett att de har hittils är ( som jag har råd med) Nötlever ( gillar de inte rå, men gärna stekt) Kycklinglever Kycklinghjärta Hel kyckling Nötfärs, blandfärs, fläskfärs Jag ska fråga om man kan beställa njure och hjärta också från nöt och gris. Annars kan vi köpa det ganska billigt ekologiskt på ängavallen. Om jag har fattat det rätt behöver jag benmjöl också. Var kan man beställa det? ( jag vet att man ska ge de råa ben, men de är så glupska att det vågar jag inte, så jag satsar på benmjöl) Saknar jag något? Kokta och mixade grönsaker? Vilka sorter då i så fall? Över en sju dagars period, hur ska jag fördela de olika matslagen? De får mat till frukost och middag. ( jag är helt värdeläs på procent, men jag inser att det är väl bara att skaffa en våg och en miniräknare och göra ett försök :). ) De väger 5,5 kg och 6,5 kg hur många gram ska en portion ( en portion till frukost och en till kvällsmat) då vara på barf? Vill någin hjälpa mig blir jag jätte glad!!! Med vänliga hälsningar Hanna

Annons:
hannalantz
2012-10-05 11:34
#1

Ursäkta mina dumma frågor. Jag hittade precis en artickel på forumet som anger procentfördelningen mellan kött, inälvor, ben och mängden mat i förhållande till vikten. Då är det bara köksvåg och miniräknare som saknas då. :)

vinbergssnacka
2012-10-05 12:32
#2

Hej Hannalantz,

istället för färs är det billigare att köper hela bitar. Antingen man skär det i mindre bitar, eller om du vil ha färs så går det utmärkt med köksmaskin eller dyl….

hannalantz
2012-10-05 13:24
#3

Är det? Tänker du på grytbitar då? Eller högrev? * undrar * En annan fråga är njure utbytbart mellan lamm, gris, nöt? Är lever utbytbart mellan lamm, gris, nöt? Är hjärta utbytbart mellan lamm, gris, nöt? Tänker bara så de får i sig all näring de behöver.

NatasjaHemby
2012-10-05 16:11
#4

Ger du lammlever så ska du ge max 5% då det är väldigt A-vitaminrikt och A-vitamin är lätt att överdosera. (Lever från andra djurslag ger du 5-8, max 10% av.)

SE*Simbelmynes

NatasjaHemby
2012-10-05 16:26
#5

Angående hur du ska födela maten så spelar det ingen roll vilka dagar du ger vad, så länge katten får i sig allt den behöver under en period på ca 7-10 dagar. Själv försöker jag att variera så mycket som möjligt mellan det jag har hemma för tillfället, men förutom rätt mängd lever, hjärta och ben så följer jag inte direkt något schema över olika djurslag och köttsorter.

Om du tycker att procent är jobbigt så kan du räkna om det i portioner istället. 2 portioner per dag, 7 dagar i veckan ger 14 portioner/vecka. 1/14 ≈ 7, så en portion är alltså cirka 7% av en veckas intag. Förutsatt att alla portioner väger lika mycket är det då lagom att ge 1 portion lever i veckan (7%) och 2 portioner hjärta (14%) eller mer om man känner för det, eftersom hjärta inte går att överdosera.

Om du vill så kan du skriva ihop ett förslag på veckomeny som du tycker verkar rimligt och lägga upp här, så är det lättare att komma med förslag på eventuella tillägg eller ändringar. Och vill du ha hjälp att räkna procent så fråga gärna, gissar att det finns fler än jag i den här gruppen som gillar att räkna ;)

SE*Simbelmynes

vinbergssnacka
2012-10-05 18:37
#6

#3

lövbiff eller fransyska motsvarar nog färs…tror jag, men det går utmärkt med grytbitar, de är nämligen lite mer fet och det är bra.

Annons:
hannalantz
2012-10-06 12:57
#7

# 4 Tack för infon!!!! Det var precis sånt jag funderade på!!! # 5 vad bra! Det verkar som det mest är levern där mängden varierar mellan lamm och nöt/ gris. Det gör det hela lättare att bara hålla koll på lever, hjärta och ben och när det gäller resten kunna variera mellan olika djurslag, då kan jag ju passa på att handla det som råkar vara lite billigare just den veckan jag handlar. Plus att jag inte behöver räkna på lika mycket. Tack för räkne exemplet. Det blir mycket lättare att hålla koll på maten om jag tänker i portioner. På måndag ska jag åka och handla våg och miniräknare och sätta mig ner och se om jag kan klura ut ett förslag till matplan för en vecka. Mängden mat skulle ju vara 2-5 % av vikten. Jag funderar på om jag ska börja på 2 % och gå uppåt eller på 5 % och gå nedåt. * funderar * # 6 vad bra. Grytbitar kan man ju hitta billigt.

Elcyion
2012-10-06 22:04
#8

Har du "lata" kastrerade innekatter brukar 2% vara en bra startpunkt. Är det mer aktiva kan det vara en bra idé att ge dem lite mer och se hur det går. Det är inte säkert att båda dina katter ska äta lika mycket mat. Dena ena är kanske mer aktiv än den andra osv.

En miniräknare finns inbygd i windows och ligger under tillbehör. Sedan klickar du på kalkylator. Fördelen med den är att du kan "fuska". Ska du ha reda på hur mycket 2% är av något, skriver du bara vikten du utgår ifrån (tex 5500g för ena katten) och sedan trycker du på - (minustecknet) och skriver in 2%. 5500-2%=110g Då behöver du inte ha koll på hur du räknar % Skrattande

Medarbetare på jack russel terrier

Heffipeffi
2012-10-07 15:08
#9

Äter dina katter ben, t ex kycklingvingar? För i så fall behöver du inte ge extra benmjöl.

hannalantz
2012-10-08 17:52
#10

# 8 vi har två st lata innekatter, så då börjar jag på 2 % då. Tack för ditt svar! # 9. Jag har inte vågat prova att ge de ben efter att ena katten satte en stor bit lever i halsen, min sambo tryckte till katten om magen så biten lossnade, han är lite glupsk och tuggar väl inte ordentligt. Så jag skär maten i små bitar så det inte gör något om han sväljer de hela. Så jag vågar därför nte ge en hel kycklingvinge. Men jag har läst att en del har köttkvarn och mal benen i den. Det skulle jag gärna prova så småningom

hannalantz
2012-10-08 18:23
#11

Hej igen! Nu har jag räknat på barf för en katt på 6 kilo, med 2% av vikten per dag. Det blev 120 g mat per katt och dag. Frukost och kvällsmat. Så en portion blev 60 g. Då kom jag fram till följande fördelning på en vecka: den totala vikten på maten för en katt på en vecka blev 120*7=840 g Hjärta ca 14 %, två portioner, dvs 2*60 g Lever ca 7 %, en portion, dvs 60 g Benmjöl ca 14 %, ca 120 g, dvs 2 portioner, som jag tänkte dela i 7 delar och ge en del per dag tillsammans med övriga portioner. Jag antar att jag måste blanda benmjölet med köttet. Frågan är om det blir fel på procentfördelningen om jag gör så? Jag kanske ska minska köttmängden med motsvarande mängd i g som jag tillsätter benmjöl till köttet? Jag räknar ju i portioner nu, en på morgonen och en på kvällen. Så totalt på hela veckan ska det vara två portioner benmjöl. Det blir lite konstig med benmjölet då jag räknar allt i portioner, jag kan ju inte ge en portion rent benmjöl till dem… Mixade kokta grönsaker, äggula: en portion, ca 60 g Kött: resterande portioner som är kvar att ge på en vecka, om jag räknat rätt blir det: 7 portioner, dvs totalt på en vecka ca 420 g Hur ser det ut, är det okej? Kan jag ge en portion bara mixade, kokta grönskaker och ägg. Eller bör också det blandas med kött/ inälvor? Feedback? Förslag? Tips? Det var så enkelt att räkna i portioner, ända tills jag kom till benmjölet, grönsakerna och äggulan, som jag mistänker ska blandas med köttet. Suck.

NatasjaHemby
2012-10-08 21:29
#12

Grunden ser bra ut tycker jag, men är lite osäker på benmjölet. Man ger nog inte lika mycket benmjöl som ben, eftersom hela ben innehåller märg och sådant också. 1% (1g benmjöl till 100g kött) är vad jag har hört, och det är ju så lite att jag inte hade räknat ut en egen procentsats på det utan bara tillsatt det till kötttet när jag delade upp det i portioner.

Alltså om du ger 2 portioner hjärta, 1 portion lever och 1 portion "övrigt" så ger du 10 portioner muskelkött + benmjöl. (Någon annan får gärna bekräfta/dementera detta!)

Äggula brukar jag passa på att blanda ner i köttfärsen om jag tänkt ge det, annars går det bra att ge separat då det verkar som att de flesta katter tycker det är gott. Grönsaker ger jag inte alls, så det låter jag någon annan svara på :)

SE*Simbelmynes

Elcyion
2012-10-08 23:22
#13

Benmjöl ges 1 tsk/200g mat. Jag tycker också att receptet ser bra ut. Max 10% lever (om det inte är lamm), 15-20% hjärta (du ligger på 15%), max 10% grönsaker (du ligger på 7-8%). Sen är det bara att sätta ben,jöl till det :)

Jag tycker att det är enklare att räkna ut 1 port och sedan ta det gånger 7. Alltså 120gx7=840g/vecka. Sen dra ut %-satserna från det. Sedan är det lätt att se hur mycket det blir av varje:

840-15%= 126g/vecka (2 portioner) osv.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
hannalantz
2012-10-09 10:18
#14

#12 Hej! Tack för ditt svar! Då provar jag att blanda en äggula med köttfärsen jag med då jag ger det, så behöver jag inte räkna på det om jag förstod det rätt. #13 tack för ditt svar! Om jag ger en tsk benmjöl per 200 g kött, då blir det 0,6 tsk benmjöl per dag om de äter ca 120 g per dag, om jag tänkt rätt. Jag skär ju köttet i små bitar, gör inga röror ellet så, har ingen köttkvarn, men funkar det ändå med att blanda benmjölet med köttbitarna. Det borde ju lägga sig som ett puder runt köttet då. Men katterna kanske gillar det? Om det är okej att skippa grönsakerna, då kanske jag gör det också, det blir ju mycket enklare. Tack för era svar om benmjölet! Då vet jag hur jag ska tänka och räkna!

Elcyion
2012-10-11 11:59
#15

Jag menade så här:

Din katt äter 120g/dagx7= 840g/vecka. Det innebär 4 tsk (eller 4,2 för att vara exakt) /vecka. Hur du sedan väljer att ge det, är upp till dig.

Ovan uträkning är på förutsättning att de inte äter någon form av ben. Alla katter äter inte benmjöl eller liknande. Tycker de om lever och du har en matberedare med kniv kan du göra levern till en sörja där och sedan blanda ner så mycket av veckoransonen i den som katterna äter.

Medarbetare på jack russel terrier

Robmel
2012-10-12 00:48
#16

Om du har katter som växer så kan du ha nytt av mitt excel dokument där det går att mata in kattens vikt samt hur många % katten skall ha så räknar den ut exakta vikter för alla delar av maten. Busenkelt.

Inlägget heter nåt i stil med interaktiv bla bla BARF något =)

Hittar du den inte så pm:a mig med mailadress så mailar jag.

/R

hannalantz
2012-10-12 11:52
#17

#15 De gillar kyckling lever iaf. Jag har en stavmixer som man kan koppla på en lite burk med roterande knivar, det borde funka. Så tack för tipset med att mixa benjölet med levern, jätte bra ide! Och tack för uträkningen med benmjölet, 4 tsk är ju lätt att hålla reda på. #16 tack för tipset. Nu har jag en fråga om njure. De gillar lammnjure och det är ganska billigt. Om jag ger de njure, påverkar det mängden lever eller hjärta? Eller kan jag räkna njure som kött?

Upp till toppen
Annons: