Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2447 ggr
Praefatio
10/11/12, 12:29 AM

BARF till chihuahua

I veckan blir jag ev. lite oväntat ägare till en chihuahua. Har haft hundplaner i över två år nu och haft liten hund i åtanke så är denna hund trevlig och stabil i psyket så får han flytta hem till oss.

Hur som helst, har hela tiden varit helt inne på att skippa allt vad processerat foder heter och ge färskt. Från början ville jag ge VoH istället för enkelhetens skull men jag får helt enkelt inte ihop det rent praktiskt. Korvarna med mat är alldeles för stora, jag skulle behöva dela upp dem över många dagar och vad jag förstår så ska färskfoder aldrig tinas upp och frysas om. Är inte alls sugen på att stå och såga upp "burgare" av stenhårda, djupfrysta korvar en gång i veckan.

Så nu får jag ta steget ut och BARFa istället, vilket känns spännande och läskigt på samma gång. Har läst på om BARF i några år och tror att jag har grundtanken under kontroll.

MEN. Jag blir alldeles ställd när jag inser hur lite mat han ska ha. Jag vet inte hur mycket han väger men ponera att han väger tre kg vilket är ganska högt för en chihuahua, stämmer det då att han ska ha 60 gram mat per dygn? Jag tycker att det låter, ursäkta franskan, skitlite. Blir han verkligen mätt på ett drygt halvhekto mat? Jag vägde just upp 60 gram torrt ris bara för att kolla och det är ju liksom ingenting.

Han kommer att bli en rätt aktiv liten hund fysiskt sett, jag promenerar minst två timmar om dagen så det blir två timmars språngmarsch/dag plus en massa lek och bus i stallet och på mitt jobb där han har en jämnstor kompis. Ska han ha mer än 2% av sin kroppsvikt då?

Annons:
Heffipeffi
10/11/12, 12:56 AM
#1

Små hundar brukar behöva mer mat procentuellt än hundar av stora raser.

Jag skulle testa med att ge lite mer, kanske 3% och sen öka eller minska allt efter hundens hull.

Praefatio
10/11/12, 1:05 AM
#2

Okej, suveränt! Då börjar jag, om denna hund hamnar hos oss, att ge 90 gram mat om dagen till en början, och ser hur han mår på det.

En till fråga: Kan närmast lova att denna hund aldrig har varit i kontakt med rått kött innan. Som jag förstår det är det bra att börja med köttfärs som kött-del eftersom det går att lura i dem. Vad bör jag komplettera det med för att se till att han får i sig det han behöver? Som är lätt att få dem att gilla, menar jag. Kan man kanske mixa lever och blanda ut med? Hur gjorde ni med ätbara ben till en början? Till en chihuahua känns ju bendelen som ett typiskt kycklingvinge-fall, de är små och mjuka till en liten mun. Men om han måste vänjas in på kycklingvingar, vad ger jag för ben så länge? Benmjöl?

Heffipeffi
10/11/12, 1:15 AM
#3

När man börjar barfa ska man inte ge "full" benmängd med en gång, om inte hunden är van med ben. En hel kycklingvinge låter ju då ganska mkt för en så pass liten hund? Kan du få tag på kycklinghalsar? De är ju mindre och mer brosk i än vingarna. I så fall skulle du kunna ge det  så att magen vänjer sig vid ben, och sedan kan du gå över till vingar.

Elcyion
10/11/12, 12:10 PM
#4

VoH finns nu även som burgare. Förpackade på 5x100g. Funderar på det till min lilleman när vi åker bort :)

Medarbetare på jack russel terrier

Praefatio
10/11/12, 7:19 PM
#5

#3 Vilken bra idé, ska se om jag kan hitta kycklinghalsar. En hel kycklingvinge är såklart mycket, men köper man dem färska så kan man ju alltid dela dem i både två och tre delar! Tack!

#4 Åh, det är ju perfekt! Måste se om jag hittar det hos min återförsäljare, har bara sett korvarna där men det var längesedan jag tittade. Tänker att färskfoder är en bra övergång från torrfoder till BARF, att hundarna lättare äter malet kött än omalet.

Elcyion
10/11/12, 9:02 PM
#6

#5 Det är precis nytt. En kompis till mig äger en djuraffär, och hon hade precis fått in det i sortimentet.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Upp till toppen
Annons: