Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 3448 ggr
Elcyion
10/5/12, 9:48 PM

Katt och selen/andra rena e-vitamin preparat

Jag har hittat några stycken e-vitamin preparat som är i tablettform, men tyvärr är de alla kombinerade med selen (eller multivitamin). Eftersom jag inte vet hur selen påverkar katter, har jag inte vågar köpa dem. Någon som vet hur selen påverkar katter?

Alt. om någon kan tipsa om ett rent e-vitamin preparat som är på tabletter/flytande (tex flaska). Det jag hittade igår är på kapsel och får väl erkänna att jag inte är helt nöjd med det när jag står och klipper sönder dem.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Silvestris
10/5/12, 11:47 PM
#1

Selen och E-vitamin har ungefär samma funktion som antioxidant, därför kombineras de ofta. Överdosering av selen är inget praktiskt problem på katt så du behöver inte oroa dig för det. Ge du ett kombinerat tillskott med både E-vitamin och selen, det är ingen fara. Tror dock att E-vimin (Apoteket) endast innehåller E-vitamin.

Elcyion
10/6/12, 12:35 PM
#2

e-vimin är den jag har hemma nu som är på kapsel. Men då kan jag köpa ett selen/e-vitamin när den här burken är slut Glad

Medarbetare på jack russel terrier

Elcyion
10/6/12, 9:43 PM
#3

Men om nu vitamin-E och selen har ungefär samma funktion, kan jag då inte dra ner på vitamin-E dosen efter som selen kompletterar? Kollade på apotekets hemsida, men det fanns ingen information om hur mycket vitamin-E som fanns i tabletterna där.

Jag siktar på ca. 50 mg vitamin-e/dag, och tänkte ge det 1 gång/vecka (knepigt att dela en kapsel i två delar och ge en del var till katterna). En kapsel är på 100mg. Borde jag inte då kunna ge så att vitamin-E/selen blir 50mg? Eller ska jag ge 50mg vitamin-E och strunta i selenet?

Medarbetare på jack russel terrier

Silvestris
10/6/12, 10:07 PM
#4

Jo, du kan minska på E-vitaminhalten när det är kombinerat med selen. Helt riktigt. Jag vet dock inte exakt förhållandet mellan E-vitamin och selen dvs. hur mycket selen som motsvarar tex. 1 mg E-vitamin så jag skulle nog helt enkelt satsa på 50 mg E-vitamin/dag och ta selenet som bonus. Antingen kommer katten använda sig av selenet eller så kommer det gå ut med urinen.

Elcyion
10/6/12, 10:42 PM
#5

ok

Medarbetare på jack russel terrier

Mella91
10/8/12, 1:43 PM
#6

Dum fråga, men vad använder katten E-vitamin och selen till? Hur vet man att katten behöver detta som tillskott?

Annons:
Silvestris
10/8/12, 2:15 PM
#7

#6

Både selen och E-vitamin är antioxidanter. De ingår bla. i ett enzym (GPx) som skyddar cellmembranen från att oxidera.

Normalt sett behövs inget tillskott av varken selen eller E-vitamin, men ger man tillskott av fleromättat fett behöver man tillsätta E-vitamin då BARF inte innehåller mer än alldeles tillräckligt för att täcka kattens grundbehov av E-vitamin.

Mella91
10/8/12, 2:58 PM
#8

Okej tack Glad

Så om man ger fleromättat fett (fiskolja) så bör man tillsätta E-vitamin?

Läste någonstans här på forumet att Standardts fiskolja innehåller E-vitamin. Men det finns inte på deras innehållsförteckning.

Ursäkta om jag fått detta om bakfoten. Har inte riktigt fattat detta med tillskott och är relativt ny på BARF.

Elcyion
10/8/12, 4:51 PM
#9

Det är min andra tråd du har läst *s* Standardts fiskolja innehåller 1mg/g vitamin-E, vilket är försvinnande lite. Med andra ord tillsätter du fortfarande lika mycket vitamin-E som du hade gjort om oljan inte hade innehållit vitamin-E. Mängden vitamin-E i oljan fick jag på mailsvar från Standardt. Men det står inte utskrivet på flaskan (mängden) och på deras hemsida (sist jag kollade) stod det inte att den innehöll vitamin-E öht. Men det sista var en miss från deras sida (sa Johan) när de uppdaterade efter senast gällande näringsdeklarations-reglerna (eller vad det nu heter).

Medarbetare på jack russel terrier

Mella91
10/8/12, 7:55 PM
#10

Haha sedär ja :)

Ja det var ytterst lite E-vitamin.

Men hur räknar man ut, hur mycket E-vitamin och fiskolja ska man tillsätta?

Min katt väger 5 kg och får 100 gr mat om dagen.

Skulle verkligen uppskatta hjälp med detta. Har länge funderat på att tillsätta fiskolja.

Mella91
10/8/12, 8:00 PM
#11

Standardt fiskolja är det jag tänkt köpa. Där läste jag att en katt på 5 kg ska ha 1 tsk. Men sen vetetusan hur mkt E-vitamin i kombination med detta.

Och ska han ha det varje dag? :s

Elcyion
10/8/12, 9:22 PM
#12

Silvertris rekommenderade 50-100 mg vitamin-E/dag till katten. Vitamin-E lagras i kroppen eftersom den är fettlöslig. Därför har jag valt att ge "full dos" 1 gång/vecka, och jag har lagt mig på 50mg/dag, och sedan får jag utvärdera och se om de behöver mer.

Standardt fiskolja är extremt fet, och det är inte säkert att du kommer att kunna ge full dos. Mina katter har fått börja med 1 krm/dag, och sedan tänkte jag höja med 1-2 veckors mellanrum. Hur mycket du kan ge beror helt enkelt på hur avföringen ser ut. De brukar få diarré om de får mer än magen kan hantera. Sen är det inte alla katter som tycker om det heller…

Medarbetare på jack russel terrier

Mella91
10/9/12, 4:54 PM
#13

Tack snälla du för din utförliga förklaring :)

Då får jag ta det försiktigt med invänjningen på fiskoljan.

Någon som vet hur länge E-vitaminet lagras i kroppen?

Annons:
Upp till toppen
Annons: