Annons:
Etikett03-katt
Läst 1558 ggr
Kinne
10/6/12, 9:12 PM

På vägen mot BARF

Hej!

Under flera månaders tid nu har jag gått över allt mer på blötmat. Ett tag fick katterna även lite BARF. Men eftersom jag inte är säker på den biten så var det mest prova-på-portioner. Vissa gillade det, andra inte. Sedan en tid tillbaka så föredrar ALLA blötmaten och äter med god aptit detta på morgonen och kvällen. Torrfodret är dock framme hela tiden och vissa smakar lite av detta emellanåt. Planen är nu att sakta försöka få bort tottfodret helt. De får Bozita kitten på den fronten. Blötmaten är Bozita & Mjau.

Hur gör man med dräktiga honor om de bara ska äta blötmat. Ska dom då ha fri tillgång?

Nu så är deras bajs ibland 'små-mjukt', vi pratar inte om någon diaré, men en mjukare konsistens. Om jag plockar bort torrfodret helt. Vad kan jag förvänta mig för bajs då?

Kan jag utan problem variera mellan de olika sorterna? Bozita & Mjau, samt olika smaker (nöt, kyckling, anka, lamm, älg etc.) utan att detta blir till problem?

Och slutligen.. Jag minns att jag läste någonstans att man (om man BARFar) ska ge kött från 3 olika djurslag inom en viss tid. Nu har sambon läst någon artikel (jag minns inte vad den hette) där det bara gavs 1 djurslag tillsatt med massa vitaminer och liknande.. Har ni lust att belysa varför det är just 3 djurslag? (:

Tack för att ni orkar läsa mina frågor!

Länka gärna om ni inte orkar skriva svar för alla delar!

/ Jessica.

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

Annons:
Elcyion
10/6/12, 9:57 PM
#1

Du ska utan problem kunna byta mellan olika smaker på mjau/bozita om det inte är så att någon av katterna är allergisk (men säger inte att de är det).

När mina katter enbart fick blötmat här hemma (innan jag började barfa på heltid) fick de mat 2-3 gånger/dag (ena katten matvägrade hellre än åt blötmat). När allt fungerade fick de mat 2 gånger/dag.

Varför avföringen blir som den blir på dina katter lämnar jag till någon annan att svara på. Har inte haft det problemet själv.

Anledningen till att du rekommenderas att ge kött från minst 3 olika djurslag (inom 7-10 dagar har jag för mig) är dels för att minska risken för allergi. Tex fisk är starkt allergiframkallande för katter. Det finns en studie som visar på att i en grupp katter som fick mycket fisk i sin kost utvecklade en väldigt stor andel överkänslighet/allergi mot just fisk. Nu kommer jag inte ihåg hur stor andel det var. Därför är rekommendationen att endast ge fisk max 1 portion/vecka. Detta för att ju mer en individ utsätts för ett visst protein, desto större är risken för att utveckla allergi.

Sedan finns det en annan studie på katter som endast åt kanin, och de utvecklade (alla?) allvarlig taurinbrist och några dog innan de hittade vad som felades. Nu är det i princip ingen som ger en sådan ensidig kost som katterna i studien fick, och därför är risken minimal så länge katterna äter det du serverar. I en "vanlig" barf ger du hjärta som taurin"tillskott", lever för retinol, ben för kalk och kött för resten (även om både hjärta, lever och ben innehåller andra ämnen också). Så helt enkelt för att helgardera dig, ger du olika typer av kött.

Grishjärta är en av de hjärtan som innehåller mest taurin. Jag har för mig att kycklinghjärtan ligger i andra änden av skalan. Ger du enbart vitt kött (tex fågel och fisk) "utvecklar" katterna hjärnbrist.

Jag hoppas att jag har lyckats svara på alla dina frågor Glad

Medarbetare på jack russel terrier

Heffipeffi
10/7/12, 3:14 PM
#2

En av anledningarna till att man ska ge kött från tre olika djurslag om maan barfar är att hunden/katten ska få i sig alt det den behöver under en 10-dagarsperiod. Olika djurarter innehåller olika mängd vitaminer, mineraler fett osv. Ger du då från tre olika djurslag så ska det bli en komplett kost. När du ger burkmat är det tillsatt vitaminer och mineraler, så att varje burk ska vara komplett. Däremot kan det som Elycon säger vara bra att växla för att förhindra allergier. Dessutom tycker katten säkert det kan vara gott med omväxling i kosten.

Upp till toppen
Annons: