Annons:
Etikett03-katt
Läst 2436 ggr
Tammie
8/22/12, 10:35 PM

[K] Fiskolja och grönsaker till katt

Hej! Jag ska snart gå över helt till BARF enligt det recept jag hittat här. Jag planerar att ge mina katter kött från olika djur men gissar att det blir mest kyckling, nöt och fläsk. Jag planerar också att ge äggula då och då. När behöver man tillsätta fiskolja till fodret? Jag har flera paket kapslar med omega-3-fettsyror från Fritt flyt (för människor) som innehåller fiskolja, omega 3-fettsyror, EPA, DHA, DPA och andra n-3 fettsyror. Där står inget om vitamin E. Är detta något jag kan använda och i så fall - vilken dos? Sen undrar jag också, bör man eller bör man inte ge grönsaker?

Annons:
BARFmycat
8/22/12, 10:39 PM
#1

Om man komponerar sin BARF rätt ska man inte behöva tillsätta något. Var noga med att få med rikligt med fett i maten, på en del affärer kan man tom köpa späck separat. ett problem med köttbitar man köper i butik är ju att fettet putsas bort. Kyckling, lamm och färser där fetthalten är angiven (>15%) är bra fettrika köttsorter.

Det är helt upp till dig om du vill ge grönsaker eller inte, det är en åsiktsfråga som det råder en del delade meningar om. Gör så som känns bäst för dig, enklast kan vara att börja utan om katten är ovan.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Tammie
8/27/12, 7:02 PM
#2

Tack för bra svar igen! :)

Magic Nicki
9/7/12, 11:20 PM
#3

#1 Sarah, i din Barf hemsida läste jag att du ger kokta grönsaker, i små mängder vad jag förstår, och så var det någon fisk du fiskat upp själv. Jag blev lite förvirrad. Jag trodde att du var helt emot att man ger fisk. O jag trodde man skulle även utesluta grönsaker.

BARFmycat
9/9/12, 1:12 PM
#4

#3 Jag ger inte mina katter fisk, vårt läste du det? Grönsaker kan man visst ge, så länge det inte är några sorter som är giftiga

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Magic Nicki
9/11/12, 7:52 AM
#5

"Av någon anledning var han väldigt envis och ville inte äta strömming en sommar när jag hade varit och fiskat en hel drös, men det var bara att vänja sig" står det om Ernst på BARFmycat.se

Magic Nicki
9/11/12, 7:53 AM
#6

Det kanske var innan du började barfa?

Annons:
Anterrabae
9/14/12, 1:57 PM
#7

Våra katter gillar inte fisk! Särskillt inte strömming. Lax eller makrill kan funka som godisbit, men inte som hel måltid. Är det grönsaker i så matvägrar den ene, han som också är känsligast i magen.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

BARFmycat
9/15/12, 8:40 AM
#8

#5

Ah, ja det var mer en demonstration i att det går att få dem att äta det man vill att de ska äta bara man vet hur man ska gå tillväga.

Nej jag BARF:ade, men jag visste inte allt negativt med fisk då. Jag har ju även skrivit på min hemsida att jag avråder från att ge fisk, men det är väldigt mycket på den sidan som jag inte längre står för och en del som är direkt felaktigt, men det är inte jag som har "skapat" hemsidan, jag kan ingenting om sånt och vet inte hur man ska ändra den, så istället för att ta bort den får den vara kvar för lite kunskapsbank är den ju.

#7

Kloka katterFlört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Anterrabae
9/15/12, 12:30 PM
#9

Kan ju även berätta att de lämnar även grönskerna i bytedjuren, dvs magen är det som ligger kvar. Näbbar, klor, fjädrar, ben, ja, allt äts upp, utom magsäcken. ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

BARFmycat
9/15/12, 2:13 PM
#10

#9

Ja, en del gör såTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Tammie
10/7/12, 10:01 AM
#11

Puffar upp den här tråden igen då det verkar som att många ger tillskott i form av fiskolja, vitamin E osv till sina katter. Om det är bra för katterna kan jag lika gärna ge dem omega-3-kapslarna som ligger här hemma och skräpar. Jag har väldigt svårt att avgöra om det kött jag ger innehåller tillräcklig mängd fett. Är det någon som vet om man kan ge dessa människotillskott (Fritt flyt) åt katt och i så fall hur stor mängd? Ska jag då komplettera med vit E?

Upp till toppen
Annons: