Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 3134 ggr
Elcyion
10/4/12, 10:59 AM

Fiskolja och vitamin-E

Nu har jag beställt hem fiskolja, och ska in till närmaste större ort idag och tänkte handla vitamin-E där inne. Hittade det på en hälsokost där. Hoppas bara att den ligger kvar.

Men hur mycket vitamin-E ska de ha till oljan? Borde väl bero på vad oljan innehåller? Hur räknar jag ut hur mycket jag bör ge?

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Elcyion
10/4/12, 10:23 PM
#1

Enligt den här länken leder överskott av vitamin-E till aneroxi (http://naturalcat.forum24.se/naturalcat-about278.html) men på AAFCO 2008 (http://www.peteducation.com/article.cfm?c=1&aid=657) har de inte listat någon maxdos.

Någon som vet var den ligger? På Standardts fiskolja står det på flaskan att oljan innehåller vitamin-E, men inte i vilka mängder. Men att fiskoljan innehåller vitamin-E anges varken på Standardts egen hemsida eller på Animail (där jag beställde ifrån). Jag har mailat Standardt och frågat om mängden vitamin-E i oljan och hoppas på att jag får ett bra svar.

Medarbetare på jack russel terrier

Elcyion
10/5/12, 12:53 PM
#2

Fiskoljan innehåller ca. 1 mg e-vitamin/g.

Medarbetare på jack russel terrier

Silvestris
10/5/12, 3:51 PM
#3

Det finns inga generella riktlinjer för hur mycket E-vitamin man bör tillsätta när man ger fiskolja men 1 mg/g olja är väldigt lite. Du kan utan problem tillsätta 50-100 IE/kg mat (i våt form).

Elcyion
10/5/12, 4:14 PM
#4

Med andra ord, ungefär samma mängd som jag skulle ha gett om oljan inte hade innehållit e-vitamin?

Medarbetare på jack russel terrier

Silvestris
10/5/12, 4:18 PM
#5

Precis.

Tammie
10/5/12, 11:15 PM
#6

Hur är det med risken att överdosera E-vitamin om man laborerar själv? Man vet ju inte hur mkt katten får i sig via maten. Behöver man ens ge det som tillskott?

Annons:
Elcyion
10/5/12, 11:27 PM
#7

Fisk-/laxolja innehåller ett ämne som heter Tiaminas. Tiaminas bryter ner B1 vitaminer. Nu kommer jag inte ihåg allt, men grunden är iaf att e-vitamin stoppar den processen. Därför ger du katter extra e-vitamin när du ger fiskolja. Men jag har inte läst något om att hundar skulle ha samma behov. Men har inte haft någon hund som behövt laxolja heller.

Medarbetare på jack russel terrier

Silvestris
10/5/12, 11:45 PM
#8

#6

BARF utan tillskott täcker alldeles precis kattens grundbehov av E-vitamin (30 IE/kg i TS), men ger man fiskolja eller annat fleromättat fett behöver man tillsätta E-vitamin för att undvika oxidation av underhudsfettet. 100 IE i veckan till en vuxen katt utgör ingen fara. Det är svårt att överdosera E-vitamin bla. för att kroppen inte absorberar det så himla effektivt.

#7

E-vitamin har ingenting med tiaminas att göra (som f ö inte finns i fiskolja) utan E-vitamin skyddar underhudsfettet från att oxidera (pansteatit/gult fett), något som höga halter fleromättade fettsyror kan orsaka på katt.

Elcyion
10/6/12, 12:34 PM
#9

Vad tusan har  jag blandat ihop det med? *kliar mig i skallen*

Medarbetare på jack russel terrier

Upp till toppen
Annons: